• SofiaD

Planerad igångsättning?

Någon som ska eller har blivit planerat igångsatta pga förlossningsrädsla? Eller av andra orsaker? Hur har ni upplevt förlossningen i så fall? Hur sattes ni igång? Många frågor, men jag vill veta ALLT!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 16:01:06:
    Vänder frågan ffa till omföderskor eftersom igångsättning sägs bruka vara jobbigare för förstföderskor.
  • Svar på tråden Planerad igångsättning?
  • SofiaD

*puff*

• SofiaD

Milla
    Av vilken anledning ska du bli igångsatt?
    Var inne och kollade din pres, känner igen dig från F-kanalen - länge sedan jag såg ditt nick där

• SofiaD

'puffar igen*

• SofiaD

Millis
    Tack för ditt svar!

Jo, jag vet känslan när bebisen kommer upp på bröstet Det är det som är före det som jag inte är så förtjust i. Jag ska på tillväxt ul nästa vecka eftersom mitt förra barn vägde 4,5 kg (född v 39+2) sen får vi se hur det blir. Har läkartid den 28:e.

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 35, BF 21/7 -07♥♥♥
  • SofiaD

Millis
    Ja, jag är rädd för att bli sydd också. Med första barnet syddes jag på op eftersom de fick lösa min moderkaka manuellt, så det kände jag inte. Med andra barnet (den snabba förlossningen) sprack jag ingenting!

Annipanni

Min snabba förlossning startade spontant med vattenavgång kl 03 och vid inskrivningen på förlossningen kl 4.50 var jag öppen 10 cm och 40 minuter senare föddes dottern. Jag hade också värkar utan paus och det var fruktansvärt. Jag har velat fram och tillbaka ang snitt och både jag och mannen är inställda på det nu om vi får igenom det.

• SofiaD

magnus....
    Vad jag förstått gör man ingångsättning först när tappen är mogen för det, och då ska det inte behöva ta flera dygn. Det är väl mer om man har en opåverkad, hård och sluten tapp som kroppen kan streta emot. Man gör flera bedömningar så man ser att kroppen är mogen, så nära bf som möjligt.

• SofiaD

magnus älskling
    På min bm lät det som att det nog skulle gå att få igenom en planerad igångsättning om jag bär på stor bebis denna gång också och om jag överväger mellan det och snitt. För de vill ju helst att man föder vag. Men jag har fött två barn vag och vet inte om jag pallar smärtan och den paniken jag kände under min sista förlossning en gång till. Snitt är jag inte rädd för, även om det känns som att välja mellan pest eller kolera.... ja bortsett från slutresultatet då

• SofiaD

belin
    hur stor var din bebis?

• SofiaD

Tack hanna86 för din berättelse! Lät som en superförlossning! Lycka till i fortsättningen!

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 36, BF 21/7 -07♥♥♥
  • SofiaD

Happiest
    Börja med att prata med din bm om det. I så fall bokar hon in en läkartid till dig så får du lägga fram dina önskemål. Om alternativet är att man vill ha snitt, så borde ju igångsättning inte vara några problem!

• SofiaD

Jag har nu varit på viktskattning och det lugnar inte mig direkt. Idag, v 35+4, beräknas bebisen väga 3100 g vilket är +20%. På bf har den sannolikt lagt på sig minst ett kg till. Usch, tur jag ska till min bm i morgon så vi kan diskutera det här.

• SofiaD

zasata

Jag har fött ett barn på 4,5 och vill inte göra det igen då hennes axlar fastnade och hon fick förlösas med yttre press vilket resulterade i en plexusskada (skada på nerv till armen) .

Ciccilona

Men de ger dig väl lite mer tid innan igångsättningen?

• SofiaD

Annipanni
    Ja, det ska bli skönt att få prata med bm om det idag. Jag har tid till läkare om en vecka men det känns som en eeeeevighet dit! Det här med viktskattningen är ännu en grej på listan över vad jag är rädd för när det gäller förlossningen, och ju närmre den kommer desto värre tycker jag det är. Så jag kommer försöka få igenom ett snitt (min förra förlossning ser perfekt ut på pappret bortsett från plexusskadan men jag upplevde den väldigt traumatisk, min man likaså) .

Cicciliona

Ja, vi får hoppas bebis tittar ut av sig själv!

• SofiaD

Nu har jag varit hos min bm. Hon visade mina siffror från gårdagens tillväxt ul för en annan bm, som är duktig på ul, och enl henne så kan min bebis utan problem väga 4,5- 5 kg fullgången. Dessutom har mitt sf mått lagt sig över normalkurvan nu med 38 cm i v 35+5, så jag har flera indikationer på att få snitt beviljat. Bm skulle skriva i min journal inför läkarbesöket att vi önskar snitt och sen är det "bara" att stå på sig på torsdag. Fick förresten en ny tid för tillväxtul i fall i fall det inte blir snitt.. Så det känns rätt ok, förutom att det är jobbigt att vänta ända till tordsag på läkarbesöket..

• SofiaD

zasata
    Jag har gråtit på varje bm besök när förlossningen kommit på tal sedan v 24, så det behöver jag inte anstränga mig för. Jag vill inte ha någon igångsättning över huvudtaget längre, utan det är snitt vi vill. Min bm menade att jag hade både humanitära och medicinska skäl, så jag hoppas det räcker för att övertyga läkaren också. 

• SofiaD

Millis
    Fast Zasatas viktuppskattning stämde väl, det var väl födelsevikten som beräknades till 4 kg? Bebben föddes i v 37+2 och då är det ganska rimligt att att den vägde 3200 g tror jag. Fast jag fattade kanske fel.

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 37, BF 21/7 -07♥♥♥
  • SofiaD

Millis
    I vilken vecka gjorde du viktuppskattning? Vad blev resultatet? 

• SofiaD

Grattis!!!

Svar på tråden Planerad igångsättning?