• Elicia81

13 åring åka själv på språkresa till malta?

Min sambos ex har bokat en språkresa hennes och min sambos dotter som fyller 13 nu på sommarlovet,
    Jag har alldrig vart på Malta med det säjs ju att man bara åker dit för att festa och dricka, Noccolin ska bo hos en värdfamilj men är det helt säkert ändå?
    tacksam för svar. :)

• Svar på tråden 13 åring åka själv på språkresa till malta?
  • TheSunset

Jag personligen skulle aldrig skicka iväg min 13 åring på språkresa...

♥ Mamma till Hampus 990910 & Julia 061101 ♥
  • kidA

skulle heller ALDRIG skicka iväg en 13åring på språkresa själv.

busbebis i magen i v 29 o busungar hemma födda -06 o -00
  • Banana82

aldrig att jag skulle skicka en 13-åring på språkresa, jag reste när jag var 15, och det är inte så lugnt och gulligt som många föräldrar vill tro (jag var i brighton)

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • Fröken85

Jag var 14 när jag var på språkresa, och jag skulle ALDRIG skicka iväg min dotter/son innan de är 18.  Språkresa handlar väldigt lite om språk, och mycket mer om fylla, sex och strul med massa killar man aldrig kommer se igen.

Även om man bor i värdfamilj så är inte det "säkert"...

• piixelslyna

Jag håller med dom andra, jag skulle alltså aldrig låta min 13åriga dotter åka på språkresa till Malta.

• Hannah76

No no no. Var själv på Malta, på språkresa.. Lärde mig helt andra saker än engelska.. No way att min dotter får åka dit på språkresa..

• Pingur

Jag har dessutom varit på Malta och sett området där många av språkresorna oftast bor... skulle definitivt inte skicka en 13-åring dit.

Sorry!

• lurv

Det beror lite på hur det ser ut runt omkring. Jag var på språkresa till England när jag var 13 år. Jag fick dock åka till en stad i Wales istället för t.ex Brighton. Jag bodde som ensam svensk i en värdfamilj som jag hade brevkontakt med ett ½ innan jag skulle dit. På så sätt så lärde jag ju "känna" dom lite grann innan vi träffades första gången.

• KarinLo

Jag har jobbat tre somrar som språkreseledare/ lärare i England, och det sägs att England är lugnt om man jämför med Malta. Jag har rest med både juniorer (10-14) och vanliga grupper och jag skulle inte rekommendera en trettonåring alls att åka. Vänta tills han/ hon gått ut grundskolan och ge det som en present då.

De flesta familjer tar faktiskt inte emot ungdomarna för det fantastiska kulturella utbytet med svenska ungdomar utan det är pure business och alla lägger inte ner sin själ i att räkna in fåren varje kväll.... Dessutom är det 16 gräns på alkohol på Malta.

• Isens mamma

Hade kompisar som var på språkresa på Malta. De fick ha sin öl i värdfamiljens kylskåp och familjen brydde sig inte om i fall de gick till sina lektioner eller tog sovmorgon.

Jag har själv varit på språkresa i England, men kommer aldrig att tillåta min dotter att åka på nåt sånt! Totalt oseriöst och bortkastat (ur lära sig språket-synpunkt)

• sweetpea

Jag var på språkresa på Malta som 15-åring. Jag var världens mest välartade barn och hittade inte på något ofog överhuvudtaget, men det var ju uppenbart att möjligheten fanns. Och någon engelska kan jag inte säga att jag lärde mig.

Min värdfamilj var världens gulligaste och verkade uppenbart lättade över att de fått två så snälla flickor.

Häromveckan var jag tillbaka på Malta, på semester - mer än 10 år senare. Det finns verkligen möjlighet till hårt festande!

Efter Malta åkte vi till Cambridge, med en liten, seriös organisation. Mycket bättre!

• Euphoric

Jag va på språkresa i Lindau i södra tyskland när jag va 14. Det va första gången jag drack öl sprit och vin. Första gången jag riktigt rökte ciggaretter och jag vet att många många hade sex till höger och vänster.

Även ledarna var med oss barn på puben och krogen varenda dag och festade med oss, vuxna människor. De bjöd även oss på sprit när pengarna hade supits upp i förtid.

Man lärde sig vad knulla betydde på tyska, och hur man beställde tequila på tyska och vad skål hette. Inget mer.

• Verkligen

Oj.. Jag var på malta ett bra tag när jag var 18.. Och inte var jag där för att plugga.. Trots att det är ett väldigt kristet och strängt land så flödar drogerna, spriten och det inns såååå många barer och discon så det inte är klokt.. Dessutom är det mycket sex och såna saker oxå..
    Vi blev även antastade av en maltes när vi var på stranden.. han gick helt enkelt fram och började smeka våra bröst..och accepterade INTE ett nej.

• Euphoric

Kan även tillägga att värdfamiljen jag och 2 andra bodde hos lurade av oss pengar genom att tvinga oss betala för allt möjligt. Tvätt, cykelhyra osv osv. Även fast dom får ersättning. Familjen blev anmäld för det och så vitt jag vet fick dom bara en tillsägning.

• Ninso

Det beror ju på 13-åringen i fråga, men jag har själv varit på språkresa när jag var 14 och jag skulle själv inte skicka en 13-åring på en sådan resa.

• maria215

Jag var på språkresa som 14-åring i Eastbourne. Inga problem, men det kanske är lite lugnare där än på Malta.

• Lundby87

va på språkresa i england när jag var12 tyckte det va skit skoj tyvärr va jag inte så mogen så jag va mer intresserad av att ha skoj än att lära mig språk Mammaskompis doter va där hon hade haft det jätte skoj träffat en massa vänner och utvecklats väldigt bra hon var 14 när hon kte. Hon skall åka på en till resa nästa år. Detta ret skall hennes bror få åka.

• Lundby87

ville bara skriva att jag drack inte p min resa inte rökte heller för man kan ju bli hem skickad.

• The Arrow

Jag är ledsen att behöva säga det men... Malta är världens röjjarställe med unga från hela europa.

Jag var där när jag var 16, och skötte mig, men det var helt galet där + att jag har varit där en gång för några få år sedan, och det är likadant.

Kamrater på samma språkresa råkade illa ut, finns mycket som händer där..

Värdfamiljerna våra klasser hade såg man knappt.

Svar på tråden 13 åring åka själv på språkresa till malta?