• septum

Rabarber vid graviditet?

Finns det någon här inne som hört att man inte får äta rabarber under graviditeten? Har själv hört det men inte hittat några sidor där det står med.

• Svar på tråden Rabarber vid graviditet?
  • Trogga

Ingenting, och jag äter mängder med rabarber. Har du gikt ska du undvika rabarber

För jämnställdhetens skull ska jag börja snarka
  • JsN

Det förstår väl vem som helst att det är livsfarligt för gravida att äta rabarber...

*suck*

FUndera ett ögonblick över varför det skulle vara farligt med rabarber och titta sedan på www.slv.se

PS Rabarber går utmärkt att äta. (Däremot mår inte små barn bra av oxalsyra somrabarber är rikt på)

*hälsosamt lat*
  • TesS08
    JsN skrev 2007-05-31 18:46:30 följande:
    Det förstår väl vem som helst att det är livsfarligt för gravida att äta rabarber...*suck*FUndera ett ögonblick över varför det skulle vara farligt med rabarber och titta sedan på www.slv.sePS
    Det är faktiskt inte så lätt att veta. Alla vet inte vad dom får och inte få veta. Då är de väl bra att kunna fråga här.

Tycker inte att du skrev på så trevligt sätt
  • Fru Humla

tyckte dte framgick ganska bra att JsN var sarkastisk..
    har oxå funderat på om rabarber var okej då jag vet att små barn inte ska äta dte..
    så dte var ju bra att nån hade kollat på slv...ska gå ut å plocka lite å göra paj imorrn..

• Trogga

Jag har fått höra att det även är ok för barn att äta rabarber. De äter inte så mycket. Sen finns det rabarber med mindre oxalsyra i

För jämnställdhetens skull ska jag börja snarka
  • Pingu32

Måste bara säga att ironi inte alltid gör sig så bra när man skriver. Det kan vara svårt att uppfatta faktiskt...

• Lola Jämtland

Det som kan vara direkt fosterskadande står på slv.se!

Men där verkar få läsa...

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Gingsan

Faktum är att en barnmorska har talat om för mig att man ska undvika att äta för mycket rabarber..man kan tydligen få njursten av det, så TS var faktiskt inne på rätt spår

• Lola Jämtland
    Gingsan skrev 2007-06-01 12:41:51 följande:
    Faktum är att en barnmorska har talat om för mig att man ska undvika att äta för mycket rabarber..man kan tydligen få njursten av det, så TS var faktiskt inne på rätt spår
    Fast det borde väl gälla alla då? O inte bara de som är gravida?
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • MollyJones

Jag såg i en bok från USA att man inte skulle äta rabarber under graviditeten, så visst förekommer det sådana rekomendationer på vissa håll. Jag går däremot efter slv och äter rabarber.

• NoelochJack

Inte för att på något sätt vara otrevlig, men det finns säkert 10 relativt nya trådar med exakt denna fråga nu. Varför inte läsa på slv själv eller kanske söka bland gamla trådar innan man frågar?

• Gisse the one

Oxalsyra är inte bra för någon i större mängd och därför ej heller för fostret.

Rabarber ska ätas som späd och ej när den vuxit sig kraftig för då ökar mängden oxalsyra kraftigt. Oxalsyra är så pass giftigt att det bla används som bekämpningsmedel i bisamhällen.

*Om man chansar så vinner man..................oftast *
  • Mama2005

Gjorde rabarberkräm igår - och GUUUD så gott det var. Har inte ätit det på flera år, men kommer att göra det mycket framöver!

• Jiiipppiii

Rabarber, eller kanske den starka syran som finns i dra också ut lite kalcium ur kroppen så jag som inte äter mjölk alls är lite försiktig...

Svar på tråden Rabarber vid graviditet?