• Annica71

Någon som fått igång amning efter uppehåll??

Då min dotter föddes för 8 veckor sedan var hon för trött för att amma så för att hon skulle få i sig näring gav de henne ersättning på BB. Då vi kom hem fortsatte jag med det + att jag pumpade ut så mycket jag kunde men hon fick det på flaska då hon var för svag för att suga. När hon blev några veckor och "piggnade" till började amma men fick komplettera med ersättning och så fick vi svamp både hon och jag så jag fick skippa amningen men jag pumpade så mycket jag kunde och gav henne det + ersättning på flaska. Nu skulle jag vilja få igång amningen igen, vad tror ni? Finns det någon chans att kunna öka amningen trots att hon nu är 8 veckor. Senaste veckan har jag max lyckats pumpa ur ca 100 ml per dygn. Någon med erfarenhet?

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Svar på tråden Någon som fått igång amning efter uppehåll??
  • zukits1

Förutsättningen för att det ska gå är väl att din dotter vill ta bröstet. Då är det bara att amma på! Du behöver ju inte i första hand ha som målsättning att helamma, det kanske kan bli jobbigt att uppnå det, utan amma först (gärna byta bröst flera gånger) och ge flaska sen när det verkligen inte går. Sen märker du om du kan minska på ersättningen efterhand som produktionen går upp.

Vill hon inte längre ta bröstet är det lite svårare. Kanske kan du få hjälp från amningsmottagning/hjälpmamma eller liknande för att få igång amningen igen.

Lycka till!

• zukits1

Det finns även ett bra amningssnack på allt för föräldrars sajt under "bebis" "amning". Många kunniga som håller till där!

• Annica71

Tack för ditt svar zukits1

• Melly

Jag fick igång helamning igen inte efter ett helt uppehåll men nästan. Vi hade börjat fått ge ersättning till våran dotter redan på BB och dumt nog så gav vi på flaska så att hon vart van med flaskan och blev sämre och sämre på att amma. Efter ett tag så började hon mer och mer att vägra suga på bröstet och tillslut så fick jag henne bara att snutta på bröstet kanske 1-2 minuter på ett helt dygn. Så det var så gott som ingen amning kvar.

Jag ringde Amningshjälpen och fick bra råd och dom sa åt mig att kontakta Amningscentrum på Karolinska sjukhuset som är en sk amningsmottagning. Där fick jag sååå bra hjälp och tillslut kunde jag sluta med ersättningen och bara helamma detta tog drygt en och en halv månad. Om du vill läsa hur jag gjorde så kolla i min presentation för det står där

• Annica71

Tack Melly. Läste din historia och det ger mig hopp. TACK!

• JoaWas

Det går - om man har hjälp och om man är lite envis! Jag åt penicillin mot bröstbölder i nästan en månad och kunde då inte amma eftersom dottern reagerade med diarré och kräkningar på medicinen. Så jag pumpade och slängde mjölken och hon fick ersättning på flaska. Jag har fått hjälp via amningsmottagningen på Danderyds sjukhus - dom är helt fantastiska.

Jag har gått ifrån att hon inte alls vill ligga vid bröstet (hon bara skrek och vill absolut inte ha det i munnen) till att amma henne utan några hjälpmedel. Jag började att amma genom nappen till flaskan (!!!) och sedan gick vi över till amningsnapp och slutligen kunde vi kasta den också. Det har tagit lite tid och varit lite struligt, men det har gått.

Men mitt råd till dig är - skaffa hjälp av någon! Kolla upp om det finns någon amningsmottagning eller amningscentrum där du bor. Det är det bästa! Dom stöttar dig genom hela processen!

• Leeloo

Min dotter fick svamp och jag fick så ont att jag bara kunde amma på nätterna. Resten av tiden fick hon ersättning men sen försvann svampen och jag gav mig fan på att få igång produktionen igen och det gick. Nu helammar jag igen.

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • kärleksbaby

Jag var tvungen att göra ett uppehåll med amningen under drygt två veckor. Men, jag delammade endast dessförinnan. Under uppehållet pumpade jag men kan inte påstå att jag fick ut mer än högst 80 ml per dag. Sen återupptog jag amningen och det var inga problem. Men det är klart, man måste trappa upp amningen. För varje dag låter man barnet ta bröstet oftare och oftare.

• kärleksbaby

Jag behöver nog förtydliga mitt svar. Jag tror inte att det är några problem att få igång mjölkproduktionen däremot vet jag inte hur lätt det är för ett så litet bebis, som kanske är ovan, att ta bröstet igen. Min son var ju 8-9 månader när jag gjorde mitt uppehåll och hade alltså ammats hela tiden dessförinnan. Men själva mjölkproduktionsbiten tror jag inte är ett problem.

• majlinsa

TS: jag helammar på ena bröstet.. sonen vägrade det andra och han är idag 3månader.. MEN jag har börjat att försöka få igång amningen på det andra bröstet och efter några dagar så får jag lite mjölk..

Svar på tråden Någon som fått igång amning efter uppehåll??