• vakttjejen

Över 40 graders feber!

Min lilla tjej på 1,5 år har över 40 graders feber. Hjälp är det farligt eller kan vi lugnt sova hela natten utan att kolla till henne. Gav henne precis en alvedon. Hon kräktes när jag tog tempen på henne.

=(

• Svar på tråden Över 40 graders feber!
  • Huskatt

Finns alltid en risk för feberkram vid så hög temp.

Personligen skulle jag inte lämna ett barn med den tempen ensam.

• vakttjejen

Bör vi ringa till akuten tror ni?

• Helly78

ge alvedon, ge vätska, svalka i rummet och se till hon är naken och har blöja på sig.

• Huskatt

Sjukvårdsrådgivnigen, är nog ingen dum ide'.
    Tänker mej att det bara är feber och inget annat?
    Kanske urinvägsinfektion? Hög feber. (det gör inte "ont" på små barn, så feber är enda symtomen oftast.)

• vakttjejen

Hon är även genomförkyld...fu vad jag inte tycker om när hon blir sjuk.

• Erla

Jag hade inte ringt akuten men varit hos henne (sovit med henne)och haft klockan på ringning en gång i timmen. Du märker fort om hon svarar på alvedonet. Lycka till! Våra killar får alltid över 40graders feber när de väl blir sjuka men det brukar inte vara långvarigt :)

• Helly78

Om hon är slö då ska man åka in, är hon pigg överig så kan man vänta ett ta till.
    Men du kan alltid ringa vårdguiden o fråga.

• Sander o Loves mamma

Barn får lätt väldigt hög feber... kolla om en stund så febern gått ner lite, så alvedonen funkar. Inte alltid de tar ner febern tillräckligt när den är så hög. Min äldsta son fick ofta så hög feber och kräktes nästan alltid vid första febertoppen.
    Sen ställ klockan på ringning när det är dags att ge alvedon igen, så ni fyller på så inte febern hinner stiga för mycket.
    Lycka till!

• vakttjejen

Vi har varit iväg nu ikväll på en utbildning och hon har varit med. Vart lite gnällig och varm nu när vi åkte hem. Knallat runt och så som hon oftas gör.

• vakttjejen

Hon hatar att ta febern och det är nästan en omöjlighet då hon spjärnar emot och inte vill ligga still. Samma sak med supparna. Vet inte om jag vill väcka henne i natt om hon väl sover för hon kommer att bli helt hysterisk

Svar på tråden Över 40 graders feber!