• M26

Över 40 graders feber!

Mina barn (2,5 år och 10 mån) har flera gånger haft över 40 grader och det är oftast ingen fara. Tipsen jag fått: håll koll så barnet kissar ordentligt (ge vätska), istället för att febern pendlar mellan typ 37 och 41 är det bättre att försöka hålla den på t.ex 39 med hjälp av alvedon, ipren hjälper bättre än alvedon och kan även kombineras med alvedon, feberkramper är otäcka men inte farliga, ge saft eller liknande för att få i barnet energi.

• M26

Missförstånd: detta är vad personalen på barnakuten sagt till mig så jag påstår ingenting. Mina barn har aldrig haft kramper så jag har inte en aning om hur det funkar. Det var som sagt TIPS jag fått av dem.

• M26

Så här står det på Sjukvårdsrådgivningens hemsida, men jag har som sagt var ingen aning:

"Feberkramp är ofarligt
    Barn kan få krampanfall om febern stiger hastigt. Anfallet kommer oftast i början av en infektion, till exempel en vanlig förkylning. De flesta barn får inte feberkramp hur hög feber de än har. Även om feberkramper ser mycket dramatiska ut är de ofarliga.

Skrämmande upplevelse
    Vid en feberkramp förlorar barnet medvetandet. Hela kroppen blir stel, huvudet kan böjas bakåt, huden blir blek och kan till och med bli lite blå. Det rycker i armar och ben. Anfallet går över på någon eller några minuter. Efteråt blir barnet slappt, men det återhämtar sig snabbt. Trots att anfallet endast varar några minuter kan det kännas som en evighet. Det brukar vara en skrämmande upplevelse för föräldrar, särskilt första gången man ser det."

• M26

Som vanligt får så många olika info!
    Barnakuten här säger att feberkramper inte är farliga och att de brukar hålla i max 20 minuter. BVC och VC säger likadant. Däremot bör man söka läkare första gången barnet får kramp. (Varför vet jag inte.)
    De säger precis som någon annan här att för att de ska få skador av feberkramp måste de hålla i sig ett par timmar, och det gör de inte.

Svar på tråden Över 40 graders feber!