• Peo

Blomma tillsammans med pelargon som står hela sommaren??

Ska inhandla blommor som jag gärna vill ska stå hela sommaren, funderar på pelargoner som är så fina. Vill gärna blanda dessa med någon annan fin blomma. Tips på någon fin växt/blomma som passar, tålig å som står hela sommaren.

• Svar på tråden Blomma tillsammans med pelargon som står hela sommaren??
  • Vero06

Tagetes brukar hålla sig rätt länge...om inte sniglarna tar dem. Kanske kan vara något?

• mimmi006

Pelargonen ska väl stå torrt och soligt, så satsa på något som vill ha det så. Är det till kruka eller rabatt?
    Tåliga är och passar till pelargon:
    lobelia (i kruka)
    lavendel (i land)
    petunior
    snöflinga
    smultron

• FlipFlop

Jag hade nog valt lavendel ihop med rosa pelargoner det blir jättefint t.ex Ludwigberger Flair som blir stor och får stora kraftiga blommor, andra som blir stora är Mårbacka (lättare att få tag på än Ludde)eller kanske Appelblossom.

mimmi006 skrev 2007-06-01 15:46:08 följande:
    Pelargonen ska väl stå torrt och soligt, så satsa på något som vill ha det så. Är det till kruka eller rabatt?Tåliga är och passar till pelargon:lobelia (i kruka)lavendel (i land)petuniorsnöflingasmultron
  • sarik

En som är fin är snöflinga (bacopa) den blommar med små vita blommor hela sommaren och är en "marktäckare" som framhäver pelargonen. En av mina favoriter.

Svar på tråden Blomma tillsammans med pelargon som står hela sommaren??