Inlägg från: snart tre |Visa alla inlägg
  • snart tre

*Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.

Mums nr 1: Världens snabbaste snabbmat att göra själv är att koka pasta, typ penne eller liknande. När den är klar klipp över ruccolasallad, skiva körsbärstomater och ringa över olivolja och balsamvinäger. Avocado och rödlök är gott till också. Avsluta med färskriven parmesan eller fetaost och dra några varv över allt med svartpapparkvarnen. Mums! Går också att ha strimlad kycklingfilé i om man vill ha kött till, Bara att klippa i pannan i små bitar och tillaga och sen blanda det med allt annat. Funkar både till vardags och fest och man kan byta ut pastan mot gnocchi som kan köpas färsk.

Mums nr 2: Gör lite större köttbullar av den färs du föredrar, själv brukar jag ta lammfärs men det spelar ingen roll. Krydda med massor av örtkryddor (finns frusna från findus att köpa) och blanda i flytande honung så blir det väldigt god smak. Stek dem och servera med hemgjord tsatsiki och ungsrostade grönsaker (morot, rödlök, potatis etc)

• snart tre

Har ett nytt recept som jag totade i hop i går av vad jag hade hemma och som blev superlyckat (om man gillar fisk):

1 block sej/torsk
    cocktailtomater
    citron
    citron på flaska
    frusen dill (Findus)
    potatis

Skala potatisen och koka. Tina fisken och lägg ut filéerna i en ugnsfast form. Häll på pressad citron (flaska) och strö över dillen ganska rikligt. Dra några varv med vitpepparkvarnen, men vänta med saltet då de drar ut onödig vätska ur fisken. Riv en riktig citron så att de blir citronstrimlor över allt och lägg slutligen i ganska många cocktailtomater och finhackad rödlök.

Vips in i ugnen i ungefär 20 minuter eller tills fisken är klar. För mig gick det något fortare, men jag har varmluftsugn.

Gör under tiden en vinägrette av lite oliv/rapsolja, balsamvinäger och lite dijonsenap så att den får fin smak. När fisken och potatisen är klar lägg upp på tallrik och häll över lite vinägrette. Salta och peppra så mycket som behövs.

Det blev hur gott som helst.

• snart tre

Ja pasta med färsk tomatsås och färskriven parmesan enligt ovan recept måste vara ett av världens snabbaste, billigaste (tror parmesanen) och godaste recept. Prova också att byta ut parmesanen mot antingen fetaost eller chevré (pastöriserade förstås). Väldigt gott det också.

En annan snabb rätt är bruscetta, grillad lantbröd som gnids in med olivolja och vitlök. Hacka massor av färska tomater och blanda med lite finhackad rödlök, balsamvinäger och olivolja. Lägg tomatröran ovanpå de nygrillade bröden och lägg den ovanpå en blandad sallad, där gärna ruccola får ingå.

Svar på tråden *Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.