• hadirajan

Jobbintervju + pappaledighet = ?????

Hej alla,

Är en blivande pappa som ska få tillökning tillsammans med min underbara fru i slutet på Oktober/början av November detta året.
    Så som vi har försökt att plannera det så kommer jag att vara pappaledig i nästa sommar, mitten på maj till Juli eller liknande.. ja med förhoppning att det ska funka då..

Nu har jag dock hamnat i en lite jobbig situation. Jag sökte ett nytt jobb för lite sedan som bland annat kommer innebära pendling på 1 timme enkel riktning.
    Jag har nu fått reda på att jag kommit vidare och ska på ytterliggare intervju.
    Det jag är fundersam över är att eftersom vi väntar barn, har man skylldighet att säga detta vid intervjun?
    Tillträde till tjänsten är början av Juli i år. Kan min prelimenärt plannerade pappaledighet nästa sommar väga negativt då?
    Och vad har man för rättigheter när det gäller att ställa krav på arbetsgivaren? T ex. hade jag velat ha möjligheten att jobba hemifrån lite då och då, och kanske sluta tidigare någon/några dagar i veckan, kan jobba in lite tid på väg hem.

Någon som har några bra råd?

• Svar på tråden Jobbintervju + pappaledighet = ?????
  • Marko

Tjena!

Nej jag tycker inte att du behöver säga att du ska bli pappa och att du ska ta ut pappaledighet nästa sommar. Det har faktiskt företaget inte något med att göra. Inte nu i alla fall.

I och med att det är långt till nästa sommar så kommer det att gå av sig självt när den tiden kommer. Men att ta upp det på arbetsintervjun KAN och då säger jag KAn vara något som arbetsgivaren kan störa sig på.
    Att du VET att du måste "ta ledigt" nästa sommar men ändå söker jobbet.

Hade jag varit du hade jag definitivt utelämnat den biten tills vidare.

Mvh Leo

• D4N13L

Om arbetsgivaren vill veta så frågar dem. Annars låt bli och säg något.

• cDk3r

Precis som att arbetsgivaren inte får fråga om en kvinna planerar barn inom en snar framtid så får dom inte fråga dig då sådant inte skall få påverka negativt i bedömningen, vilket det gör. Så låt bli att säga nått. De har inte med det att göra och de kan heller inte neka föräldraledighet om du ansöker minst 2mån i förväg.

• Lajm

Säg som det är. Ge fan i att mörka. Om företaget vill ha dig skiter de fullständigt i om du är eller ska vara pappaledig.

Jag hade med mig min dotter på första mötet med min nuvarande arbetsgivare och gjorde mycket klart för dem att "jag kommer att fortsätta vara pappaledig på ca 50% fram till i september". Fick jobbet jag ville ha.

• Alshain

Det där är alltid svårt. Jag skulle själv ha väldigt svårt att sitta och mörka om en sådan sak. Det känns schysst att vara öppen med vad som gäller och ska man ha flera månaders planerad ledighet det närmaste året tycker jag att det hör till god ton att berätta det och vara ärlig med det. Det är trots allt dina blivande arbetskamrater vi pratar om, förhoppningsvis.

Det skulle kännas märkligt att få jobbet och skriva på pappren och sedan komma med "Jo, förresten, ...."

Å andra sidan, som flera här säker, du har ingen skyldighet att berätta. Normalt ska man informaera arbetsgivaren senast två-tre månader i förväg om att ska vara ledig, och det har du ju god tid att göra.

• Danielito

jag skulle vänta med att säga det tills jag har fått fast anställning.
    Dom kan inte neka dig om du säger 3 månader i förtid.

• livvakten

Finns ingen som helst anledning att säga det.
    Särbehandling pga av föräldraskap är inte tillåtet....Sen är ju givetvis verkligheten en annan än bestämmelser på papper. Men jag skulle då inte säga nått.

• Angelven

Själv skulle jag inte mörka - men så skulle jag inte vilja jobba på ett ställe där pappaledigt sågs som ett problem heller!

• Rykno

"jag skulle vänta med att säga det tills jag har fått fast anställning. Dom kan inte neka dig om du säger 3 månader i förtid."

jag håller med att eftersom det handla om något som ska händer om ett år, du kanske inte jobba där om ett år. detta är bättre att vänta till 3 månader innan, eller minst till efter årsskift.

men att de kan inte neka dig om du säger 3 månader i förtid är inte alltid sant. där finns undantag jag vet inte just nu vad de är, men din chef kan tvunga dig att flytta pappaledig pga arbete. (det var som en av min svensk släkt sa till mig en gång i tiden)

• Nicke 77

Kör med öppna kort. Tror man tjänar på det i längden.

• kramer

Håller med,

Är själv chef, jag skulle uppskatta väldigt mycket om en person som jag rekryterar är öppen med det. Jag vet att det inte är enkelt eftersom man spelar högt. Å andra sidan är det ju inte kul att börja med att ljuga på en anställningsintervju. För det är ju så pass långt gånget så att man i vanliga fall skulle berätta det för sin arbetsgivare så frågan om "livssituation" kan bli smått obekväm.

1. Du får inte jobbet för det passar väldigt dåligt med en person som ska vara föräldraledig, småbarnsförälder. I ditt fall verkar det osannolikt eftersom du hinner jobba nästan ett år (bli varm i kläderna) + att du tänkt vara ledig när ändå nästan hela Sverige är stängt.

2. Du får jobbet och har fått en väldigt bra relation med chefen eftersom han/hon vet att från dig är det raka puckar.

Ta det inte som en sanning, det är bara ett inlägg från en enkel liten människa

• Frodoo

Bättre att vara ärlig, förhoppningsvis har din chef eller vd barn själva och är förstående i frågan.

När man anställer någon så gör man det oftast för att den har en kunskap som man söker och som man vill ha kvar i företaget.

Men berätta det inte förns du är bland dom sista i uttagningen då det kan vara inhyrd rekryteringspersonal som står för dom första intervjuerna.

Om dom inte vill ha dig för ditt faderskap så är arbetet inte det du ska arbeta på.

• marcink

som så många andra skrivit räcker det väl med att köra med öppna kort. frågar de, så svara - annars inte. frågar de inte torde det inte vara något stort problem för dem, och skulle det senare visa sig vara ett bekymmer får man väl byta jobb.

• livvakten

Oj vad alla var ärliga och öppna....Fint så.

Själv skulle jag aldrig ta ett jobb där frågan om pappaledighet kom upp vid anställningsintervjun. Det är en fullständigt irrelevant fråga vid ett sådant tillfälle.

Svar på tråden Jobbintervju + pappaledighet = ?????