• Sandrah85

Keso och lättmjölk?

Hmm nu har jag hört att det inte är bra att äta keso och dricka lättmjölk som gravid.. är det så?
    Jag som verkligen älskar det och vräker typ i mig minst en liter mjölk om dagen Blir juh orolig!

♥ Gos i magen ♥
  • Svar på tråden Keso och lättmjölk?
  • PussPrinsen

vaaaaa?

nää...ät på..! jättegott ju!

• Sandrah85
    PussPrinsen skrev 2007-06-01 11:53:35 följande:
    vaaaaa?nää...ät på..! jättegott ju!
    Gott ja!!! Men nu blev jag juh helt orolig juh.. :(
    ♥ Gos i magen ♥
  • FrökenFreja

Näää det har jag aldrig hört.. och keso är ju jättenyttigt med! Fråga din barnmorska Sandra!

• Sandrah85
    FrökenFreja skrev 2007-06-01 11:55:17 följande:
    Näää det har jag aldrig hört.. och keso är ju jättenyttigt med! Fråga din barnmorska Sandra!
    Jamen min barnmorska är helt skum.. måste juh vara någon annan som frågat sin BM som vet vad den svarat :P
    ♥ Gos i magen ♥
  • Pirum

Det innehåller ju kalcium vilket man behöver som gravid. Det enda jag kan tänka mig är att det försämrar järnupptaget så man ska försöka undvika att äta livsmedel/tillskott innehållande järn o kalcium samtidigt.

• Sandrah85
    loly skrev 2007-06-01 12:04:19 följande:
    Det innehåller ju kalcium vilket man behöver som gravid. Det enda jag kan tänka mig är att det försämrar järnupptaget så man ska försöka undvika att äta livsmedel/tillskott innehållande järn o kalcium samtidigt.
    Ahh men man ska juh inte äta opastöriserade saker och dessa produkter är juh lågpastöriserade..
    ♥ Gos i magen ♥
  • Pirum

Om det vore något att oroa sig för skulle det finnas med på livsmedelsverkets lista, så man kan lugnt utgå från att det är säkert.

• Sandrah85
    loly skrev 2007-06-01 12:08:10 följande:
    Om det vore något att oroa sig för skulle det finnas med på livsmedelsverkets lista, så man kan lugnt utgå från att det är säkert.
    Ja, jag kollade där och keso stod till och med med på listan på saker med kalcium i som man behöver.
    ♥ Gos i magen ♥
  • solsken

Inga problem med mina barn. Drack massa massa massa lättmjölk hela graviditeten.
    Och läste att det faktiskt inte finns belägg för att mjölken hämmar järnupptaget.

• Pirum

Var läste du det nånstans? Typ alla läroböcker är rörande eniga om att kalcium hämmar upptaget.

• patrikiden

Har hört att man misstänker att pastöriserade produkter är orsaken till att barn får allergi och astma, inte som man misstänkte förrut att man är för ren(tvättar sig för ofta).

Om ni vill optimera intaget av järn, när ni äter järnrik mat, så skall ni samtidigt äta c-vitamin, det hjälper upptaget av järn.

Annars när det gäller hälsan så diskuteras det att människor i dag äter för mycket sura livsmedel(kött, fisk, ägg, ost mm) och för hög syrhet i kroppen är inte bra.
    Och de rekomenderar att äta mer basiska livsmedel, (grönsaker, frukt, rotfrukter främst).

Fast jag vet inget om dessa saker påverkar graviditeten eller barnet?

• Sandrah85
    patrikiden skrev 2007-06-01 16:50:25 följande:
    Har hört att man misstänker att pastöriserade produkter är orsaken till att barn får allergi och astma, inte som man misstänkte förrut att man är för ren(tvättar sig för ofta).Om ni vill optimera intaget av järn, när ni äter järnrik mat, så skall ni samtidigt äta c-vitamin, det hjälper upptaget av järn.Annars när det gäller hälsan så diskuteras det att människor i dag äter för mycket sura livsmedel(kött, fisk, ägg, ost mm) och för hög syrhet i kroppen är inte bra. Och de rekomenderar att äta mer basiska livsmedel, (grönsaker, frukt, rotfrukter främst). Fast jag vet inget om dessa saker påverkar graviditeten eller barnet?
    Du menar opastöriserade produkter väl? För det är dem man ska undvika.
    ♥ Gos i magen ♥
  • Dizzi

TS: det här med Opastöriserade produkter och LÅGpastöriserade produkter är verkligen inte samma sak.

Alla svenska mjölkprodukter som har hyfsat kort hållbarhetstid (dvs alla sorters "vanlig" mjölk som säljs på tetrapak från t ex Arla) är LÅGpastöriserade, vilket innebär att de visst har pastöriserats, men mer försiktigt än t ex mjölk man köper i utlandet på plastflaska. Den är högpastöriserad, och då kan man förvara den i rumstemperatur. Har du provat dricka sån mjölk nån gång, den är inte god! Eller den smakar i alla fall inte likadant som den svenska LÅGpastöriserade. Enda grejen med produkter som är lågpastöriserade är att man måste förvara dem i kylskåp, men det gör man ju med lättmjölken, eller hur?

Lättmjölk måste vara bland det bästa du kan dricka, fortsätt med det!

• Sandrah85
    Dizzi skrev 2007-06-02 09:15:00 följande:
    TS: det här med Opastöriserade produkter och LÅGpastöriserade produkter är verkligen inte samma sak. Alla svenska mjölkprodukter som har hyfsat kort hållbarhetstid (dvs alla sorters "vanlig" mjölk som säljs på tetrapak från t ex Arla) är LÅGpastöriserade, vilket innebär att de visst har pastöriserats, men mer försiktigt än t ex mjölk man köper i utlandet på plastflaska. Den är högpastöriserad, och då kan man förvara den i rumstemperatur. Har du provat dricka sån mjölk nån gång, den är inte god! Eller den smakar i alla fall inte likadant som den svenska LÅGpastöriserade. Enda grejen med produkter som är lågpastöriserade är att man måste förvara dem i kylskåp, men det gör man ju med lättmjölken, eller hur? Lättmjölk måste vara bland det bästa du kan dricka, fortsätt med det!
    Ohh okej va bra =) Jo jag har bott i australien ett bra tag och där gick mjölken INTE att dricka för den var så äcklig haha.. då var det sån på plastflaska med lång hållbarhet också. Men bra, då ska jag fortsätta dricka massa lättmjölk =)
    ♥ Gos i magen ♥
Svar på tråden Keso och lättmjölk?