Inlägg från: mammacatta |Visa alla inlägg
  • mammacatta

Arbetsförnedringen!

Idag har jag varit på af.
    Jag är plötsligt reducerad till en icke läskunnig 20åring som dels aldrig sökt jobb tidigare, dels inte kan skriva en ansökan. Jag har blivit informerad om att det finns jobb UTOMLANDS också, vi tillhör ju EU.

Tydligen så blev min mamma bemött på samma sätt för flera år sen - och hon var 50 när hon satt där.

Jag ifrågasatte utifrån vilka kriterier just VI som satt där hade blivit kallade.
    Ålder, när man blev arbetslös och utbildning.
    Jaha, sa jag, så alla vi är nyblivet arbetslösa och har en examen då?
    Ja, bland annat.

Vad är DET för svar?

Jag är kapabel att söka jobb själv. AF har skickat iväg mig på en kurs som tog FYRA veckor för att jag skulle kunna producera en suverän ansökan själv (förra perioden, före äldsta barnet). Frivillig var den, jag VILLE gå den. Men den räknas helt plötsligt inte. Bara för att HON inte kan komma ihåg vad hon lärde sig för nåt år sen, betyder inte att JAG har minne som en kolibri.

I TVÅ TIMMAR har jag alltså suttit i ett rum och fått "hjälp" med att göra en ansökan, fått veta hur man surfar på deras hemsida (då kokade huvudet på mig) och blivit informerad om utlandsjobb. Fick tom se bilder på de grekiska arbetsförmedlarna.

Jag har ett mentalt plåster i pannan - det sprutade blod om den när jag gick därifrån. Jag var så arg att jag GRÄT! Jag kände mig som en IDIOT när jag satt där!

• Svar på tråden Arbetsförnedringen!
  • mammacatta

Jag gjorde det flera gånger*puff*, men jag skrev ner vad jag kände för att minnas det när jag ska skriva ett argt brev till min förmedlare...

• mammacatta

*skrattar*
    Nähä?
    *stum*

• mammacatta

En sån grej som jag bara inte kunde dölja min irritation var när hon listar Sätten Att Söka Jobb På:
    Internet
    AF platskontor
    Kundtjänst

• mammacatta
    Kajsan skrev 2007-06-01 13:30:00 följande:
    Sen sa de till oss att "vi kankse har nån kompis som har en glasskiosk där vi kan knäcka extra i sommar".Då reste sig en typ 55 årig karl och sa:-Jag har vart företagsledare i hela mitt liv och har en gedigen akademisk utbildning bakom mig, och jag tror jag kommer få något annat jobb än att knäcka extra i nåns glasskisk i sommar.Då ska arbetsförmedlaren till honom: -Tackar du nej till jobb så får du ingen A-kassa!
    Men titta, det är inte bara jag som får psykbryt!
    Men jag sa inget
    *fegis är man*
  • mammacatta

*sätter igång länken*

VA??? *hoppar till*
    Va ÄR det där för trams???

*skrattar hysteriskt*

• mammacatta
    azofia skrev 2007-06-01 13:33:41 följande:
    Minns även min introduktions-träff på AF, en man som satt och berättade för oss hur man söker jobb ungefär som om han berättade en saga "och dååå, dåå förstår ni sååå..."Ville bara ställe mig upp och skrika: "helluuuuuuu! vi är inte fem år!"
    Jag hade en liten donna som PRATADE TYDLIGT OCH PEDGOGISKT.
    Fungerar kanske på imbecilla avdelningen, men vi var 8st 35åringar som har bra hörsel.
    *grrrrr*
  • mammacatta

Tja, jag HAR träffat folk som skulle platsa i det där rummet idag. En grupp helt ointresserade människor som inte kunde sitta och lyssan på en A.A.-representant i en timme ens.
    Men hellluuuu, sån är INTE JAG!

Jag trodde att de skulle vara mera "varje persons behov" inte "dra alla över en kam".

• mammacatta
    Zimlis skrev 2007-06-01 13:39:50 följande:
    Jajjamen vi fick gå på ett sånt möte efter att ha varit arbetslös i närmare ETT år, syftet med mötet va att ta med intyg o betyg på vad man gjort hela sitt liv.. hmm men det va visst lika viktigt att informera om hur deras hemsida funkar EHH VA??!!.. vilka j**la nötter.. de tror inte att man liksom kan deras hemsida då.. *uppenbarligen inte*
    Jag kan begripa det om man har fått en chans eller två att söka lite jobb, men jag har inte ens varit arblös i 2 månader!

GE MIG EN CHANS att försöka själv, det är betydligt bättre för självförtroendet än att bli behandlad som en nybakad student som aldrig jobbat en dag i hela sitt liv!
  • mammacatta
    Zimlis skrev 2007-06-01 13:39:50 följande:
    Jajjamen vi fick gå på ett sånt möte efter att ha varit arbetslös i närmare ETT år, syftet med mötet va att ta med intyg o betyg på vad man gjort hela sitt liv.. hmm men det va visst lika viktigt att informera om hur deras hemsida funkar EHH VA??!!.. vilka j**la nötter.. de tror inte att man liksom kan deras hemsida då.. *uppenbarligen inte*
    Jo ja just: hemsidan. Om de ändå tog sig tid att fråga då? Är du datorvan?
    Jo, förstår du lilla damen, jag har läst på universitet i nästan 7 år, så det kan man lungt säga.
    Men INTE då!
  • mammacatta
    LaFontaine skrev 2007-06-01 13:44:48 följande:
    Vadå, menar du att du alldeles själv kan komma på vad du heter utan att en liten katt ska klappa händerna när du lyckas?
    *skratt*
  • mammacatta

Jag är fortfarande STUM efter mötet.

Trots att jag har två blåsor på tungan och har druckit vin så fortsätter jag att spy galla över detta ställe.

HALLLÅÅÅÅÅ!
    Varför ska alla behandlas som IDIOTER?

• mammacatta

Jag har fortfarande lite ilska kvar.

Även om de andra kände att det var ett möte för DEM, även om förmedlarna gjorde vad de SKA göra - vad gjorde JAG där?

Jag har alltså tillbringat hela kvällen med att försöka övertyga mig själv om att jag är INTE dum i huvudet, jag KAN tänka och jag HAR datorvana.

Min man påpekade för mig att jag har erfarenhet av åtminstone 7 datorspråk. Inte så att jag är flytande, men jag vet hur de fungerar iallfall. Jag kan tex motera en dator. Jag kan för i helvete BYGGA en så fjärrkontroll som hon jollade med för att sätta av/på projektorn! Från smådelar bgeställda från elfa!!!

VAD GJORDE JAG DÄR???
    För att få info om hur man hittar på amv's hemsida?

• mammacatta

Gravid Rystall skrev 2007-06-02 11:30:01 följande:

Jag fattar mig inte på af taktik. Man mår ju redan skit när man är arbetslös och inte får några pengar. Då behöver man ju knappast att af drar ner ens självförtroende än mer. Jag gick åxo på ett sånt möte för länge sedan. På det mötet fick vi besked om att vi absolut inte under några som helst villkor fick tala med tidingarna om af. Belv vi frågade om hur bemötandet var skulle vi säga att vi fick all hjälp vi behövde !!!??!!
    Nähä? Du skämtar?
    *stum igen*
Svar på tråden Arbetsförnedringen!