Apan Papan skrev 2007-06-04 10:30:56 följande:
Oktober Längtan: Vad jag grundar det på? När vi väntade sonen behövde de aldrig "räkna streck" mellan benen på honom, paketet syntes väldigt tydligt, BM sa att detta är ett sånt fall där man kan satsa 1 miljon på vilket kön det är för det råder ingen som helst tvivel (tydligare än så kunde det inte vara ). Syns en pung/snopp så syns det ju och då är det ju där enl BM och min läkare. Denna gång kunde de inte se någon pung/snopp och försökte därför "räkna streck" men h*n knep ihop benen så hon gick bet på att se. Jag är helt säker på att man vid senare UL (innan förlossningen) kommer att med säkerhet kunna fastställa könet!Antar att det KAN vara svårt att se skillnad i tidiga veckor men jag gjorde UL sent med sonen .
Jo, fast då berodde det ju på hur bebisen låg, att ni inte såg.
Hade bebisen legat rätt så hade det gått att se om det var en flicka (hade snippa), eller en pojke (hade snopp/pung). Könsbestämning ska inte göras beroende av om man ser eller inte ser snopp/pung utan _vad_ man ser, dvs ser man snopp/pung är det en pojke, ser man snippa är det en flicka. Om man inte ser något så kan man inte veta om det är en pojke eller en flicka, det betyder alltså inte att det är en flicka bara för att man inte ser någon snopp/pung. Jag kanske missuppfattade ditt förra inlägg, men i det lät det som att du ansåg att det bara är pojkar som man kunde se säkert. Så är det ju inte alls.