• fröken

Oki? Varför?

Enkel fråga:

Varför skriver så många oki när de menar okej? Hur får man o, k och i att tillsammans låta som ordet okej, alltså som det uttalas på svenska?

• Svar på tråden Oki? Varför?
  • MansonDust

Kanske Okidoki ? Jag hatar Oki, bläää ! Så fult.

• Benet

ha ha kommer inte det ifrån Star Wars figuren , Jar-Jar Binks (stavas?)??? En förkortning på hans Okidej! Så använder jag det ibland Cool

eller kanske inte.....Flört

Mamma till världens bästa ♥ Wilmer ♥
  • Sencha

Fast skriver jag "oki" (vilket händer, om än inte så ofta), så menar jag "oki" (med betoning på första stavelsen och i i slutet) och inte "okej" (som har betoning på andra stavelsen och uttalas -ej på slutet).
    Visst, det betyder samma, men jag varierar hur jag uttrycker mig.

Ungefär som att jag ibland säger "nope" eller "nepp" istället för "nej".
    Eller "japp" eller "jupps" istället för ja.

• Leonor
    fröken skrev 2007-06-01 21:38:19 följande:
    Enkel fråga:Varför skriver så många oki när de menar okej? Hur får man o, k och i att tillsammans låta som ordet okej, alltså som det uttalas på svenska?
    Det låter inte som okej. Det låter som oki. Och ja, det kommer nog från okidoki.
  • Misfits

hursom... det är fruktansvärt FULT! Jag undrar också varför folk skriver så. Om det är en förkortning så är ju vanliga OK en bokstav kortare så jag förstår inte poängen...

• Joona

Oki är lite snällare för ok ser ganska kort och kallt ut. På MSN förkortar man ju allt, okey är ju sååå långt att skriva haha.

Jag o min kusin skriver ofta ok när vi pratar om saker men om vi är lite larviga o skojar o har oss, så slänger vi in ett oki.

Typ, nae jag skrattar så jag kissar på mig, måste bara springa till toan
    Så blir ofta svaret: oki, gärna med bebisröst betoning!

Haha vilken förklaring, ja så man håller på på MSN ibland!

Lika dum förkortning som att jag knappt aldrig skriver ut ordet och, det blir av bara farten alltid ett o. Kolla där uppe! Men på fl när jag kollar slarvfel/stavfel i texten så brukar jag skriva in ch efter o! hihi

• skorpan99

Hm, det ligger så bra till på tangentbordet oki, bokstäverna i en triangel...

Svar på tråden Oki? Varför?