• Anonym

Bruna ögon = otrohet?

Jag har en kompis som har bruna ögon men båda hennes föräldrar har blå ögon. Innebär det att hennes mamma med all sannolikhet har varit otrogen eller kan man få bruna ögon fast föräldrarna har blå.. Kan säga att hennes 3 syskon har blå ögon och hon är mellanbarn.

• Svar på tråden Bruna ögon = otrohet?
  • koje

Det är inte alls säkert att hon varit otrogen. Min pappas syskon de var 5 med blåögda föräldrar men ett av syskonen fick bruna ögon. ligger i generna långt bak.

• Jagita

Tror det kan ligga tillbaka i släkten också. Mitt ex har bruna ögon, ingen av hans föräldrar har det. Min mammas föräldrar har blå ögon båda två och dem har fått barn några med blå, några med bruna osv.

• innana

Det är klart att hon kan få bruna ögon! Alla har ju fyra anlag, säg att mamman och pappan båda har tre anlag blå och ett brunt så kan det kombineras hos henne men behöver inte göra det hos henne syskon.

• GnomeFoot

haha nej verkligen inte... haha varför skulle det innebära otrohet? haha

• Hardten

även fast båda föräldrar har blåa ögan, så kan de få brunögda barn. har läst det i boken: "Att vänta och föda barn" . så nån av dom behöver inte ha varit otrogen.

• Hanna1984

Ja, det är klart att man kan få bruna ögon ändå. Kanske nån av hennes mor el farföräldrar hade bruna. Behöver ej att bero på föräldrarna. Vet många sånna fall!

• Minna07

Gnomefoot: Därför att brunögt är dominant över alla undra ögonfärger. Detta innebär rent teoretiskt att två blåögda föräldrar OMÖJLIGEN kan få ett gemensamt brunögt barn.

Dock skiljer sig ögongenetiken från normala regler. Man har upptäckt att ögonfärgen kan variera och att det inte egentlgen finns några exakta riktlinjer här.

Dock kan man iaf vara ganska säker på att två blåögda föräldrar bara får blåögda, eller grönögda barn.

• GnomeFoot

Minna: nej det är långt ifrån omöjligt att få brunögda barn om man har blåa ögon. Läst biologi?

• Jane Roe

haha, jag har bruna ögon, mina föräldrar gröna =P brorsan blågröna och andra brorsan klarblå ! Mamma rödhårig, pappa svart hår, ena brorsan ljustbrunt, jag mörkbrun och ena brorsan klarblont!

Sammanfattning; det kan bli hur fasen som helst ! =P haha

• Anonym

okej tack. Men jag har förstått det som att om 2 föräldrar har blå ögon så är det för "utblandat" för att få ett barn med bruna ögon. Men där hade jag antagligen fel då. Nu slipper jag antagligen att fundera på detta mer.

Svar på tråden Bruna ögon = otrohet?