• Creep

hjälp med palsternacks-puré!

Försökte göra egen puré av palsternacka till sonen (han har fått potatis innan) men et blev inget bra alls. Kokade enligt "recept" (ur häfte från BVC) men det blev trådigt och korning. Inte alla nån slät puré. Vad gjorde jag för fel? kokat för kort tid? Ska man ha med "stabben"? hur mosar jag det bäst?

• Svar på tråden hjälp med palsternacks-puré!
  • Diorlover

du mosar det bäst i mixer sen använd lite av vattnet du kokat i i mixern för att släta ut det

• herilane

Koka tills det känns mjukt med gaffel eller provsticka. (Och så kan man ju alltid skära av en bit och provsmaka.)

Välj spädare palsternackor - de största kan vara lite trådiga och trista. Inte alltid, men vissa butiker verkar antingen inte veta hur en bra palsternacka ska kännas, eller är bara slarviga.

Och skär bort en bit närmast blasten, alltså där palsternackan är som tjockast, för det är den delen som är grövst.

• stinkie

Jag gjorde smakisar med palsternacka, potatis och morot. Kryddade med lite persilja och det smakade gudomligt!

• Bellsebub

Jag körde palsternackan genom potatispressen innan jag körde i mixern, hjälpte till med de hårdare trådiga bitarna.

• Sundström

Mixa den med handmixer och lite av spadet du kokar palsternackan med.

Svar på tråden hjälp med palsternacks-puré!