• Victors mamma

Massageterapeuter!

Tänkte starta en tråd för oss massageterapeuter där vi kan utbyta tankar och tips ang behandlingar olika tekniker, vidareutbildningar, oljor, mm!

Jag är snart färdigutbildad medicinsk massageterapeut och ska jobba som egen företagare i Malmö.

Man är ju lite nervös så det vore bra bra att få lite tips och råd, och bara få prata om massagen som är både yrket och det stora intresset!

• Svar på tråden Massageterapeuter!
  • 3 hjärtan

hej hej. jag är också utbildad massageterapeut. har inte startat företag ännu, får se när det blir. blir du certifierad också eller?

• blonde redhead

Jag ska utbilda mig, får jag vara med här?

• Victors mamma

Blonde redhead; Självklart får du vara med! Vart ska du utbilda dig?

Mrs FTM; Jag ska göra certifieringsprovet i höst, skulle gjort det dagen efter våran avslutning men den flyttades till den 26: juni då vi är i Skottland. Typiskt! Hade varit skönt att ha det gjort nu när man öppnar eget. Många som tittar efter just det, att man är certifierad. Är du certifierad?

• 3 hjärtan

jo, jag läste på bergqvist i linköping, och där gör man certifieringsprovet innan man slutar, så det har jag gjort och blivit godkänd. känns väldigt mycket värt faktiskt att vara just av svenska branschrådet certifierad, eftersom det är mycket det folk tittar efter idag när man väljer massör.

• blonde redhead

Jag funderar på att läsa vid axelssons här i göteborg. Vet ni något om det? Är det bra?

• 3 hjärtan

har hört väldigt blandade saker om axelssons.. mycket negativt i det sista tyvärr.. men jag kan inte säga om det är en bra eller dålig skola faktiskt.. jag funderade på att välja den, men valde bergqvist i stället av olika anledningar.

• matha181

Kan inte säga något om Axelsons i Göteborg. I stockholm är de kanon. Certifieringsprovet i slutet av deras massörutbildning är mycket lätt om man klarat skolans egna prov.
    Vill du dessutom få diplom som massageterapeut från Axelsons (och inte "bara" massör) får du vackert gå ytterligare ett par veckor efter "certifieringsnivå" och läsa mer sjukdomslära, strain/counterstrain, och lite annat gottigt.

• Victors mamma

Jag har hört att Axelsons inte ska ha jättehög kvalitet på sin utbildning, men det kanske inte alls stämmer... Sen tror jag att den skolan är rätt dyr med. Jag betalade 50.000 kr för ett års heltids studier till dip medicinsk massageterapeut på KMH skolan här i malmö, det är csn på den utbildningen och skolan håller verkligen hög kvalitet.
    Förutom anatomi/fysiologi läser man även sjukdomslära samt mkt om neurologiska skador, tränings-näringslära, triggerpunkter, idrottsmassage, taktil stimulans mm.

Jag ska certifiera mig till massör i höst med, även om jag är "mer" än massör så känns det bra att ha en certifiring som sagt.

• Victors mamma

Mrs FTM; hur mkt jobbar du som massageterapeut nu?
    jag är rädd att slita ut mig snabbt, undrar hur många kunder man kan ha per dag..hade tänkt iaf 4-5 st så man får det att gå runt...

• 3 hjärtan

Lotus: jag arbetar inte alls som massageterapuet nu, mer än att jag hjälper familj och vänner när det behövs. skulle starta företag med ett par vänner, men dom backade ur och jag kände mig inte mogen för att ha helt eget företag. jag planerar att starta företaget när jag fått fast tjänst på cirka 50% med något annat och så fylla ut med massagen resterande.

• Victors mamma

Mrs FTM: Ja, det låter klokt att ha något annat på sidan av så man inte bara har massagen. Lätt att slita ut sig.
    Jag hörde på en kurs vi hade i starta eget att man kan starta ett konto på www.bolagskraft.se så att de tar hand om all bokföring för en avgift på 7,5%. Så har man inte sitt eget utan är som anställd. För mig är det inte intressant, men för de som inte vill ha eget och inte orkar med papper samt har ett annat jobb verkar det bra.

Svar på tråden Massageterapeuter!