• ninni73a

Nässpraysberoende, nu eller har varit: Hur går det för er nu?

Jag hittade inte trådarna som belyste detta så jag startar en ny tråd.

Jag har själv varit beroende i stort sett sen jag blev gravid första gången, dvs ca 13 år. Jag har lyckats göra ett par kortare uppehåll under den tiden, men de har inte hållit länge eftersom jag har så trång näsa och jag orkar helt enkelt inte andas "normalt"

Nån gång i början så fick jag ju rådet av läkare att använda kortizonnässpray, gjorde det och fick av det kronisk bihåleinflammation. Alltså övergick jag till nasin igen. Senare fick jag ta till de med menthol i.

Nu har jag slutat igen, på prov, med kortizonspray och renässans och nozoil menthol. Det är idag fjärde dagen som jag är utan och trycket i pannan har kommit. Finns det över huvud taget en möjlighet för mig att bli fri?

Hur ser din historia ut? Vad har du provat?

• Svar på tråden Nässpraysberoende, nu eller har varit: Hur går det för er nu?
  • sistersledge

Jag har varit nässpraysberoende från och till i 10 år. Efter varje gång jag är förkyld börjar beroendet eftersom jag då blir extremt täppt i näsan då. Som mest kanske jag använt nässpray 10 gånger per dag. Naturligtvis blir slemhinnorna helt förstörda och det har hänt att jag fått näsblödningar, vilket är väldigt skrämmande när det händer.
    Har inte lyckats sluta efter denna förkylningsomgång för kanske 3 månader sedan... Är nere på att använda nässpray kanske 2 gånger om dagen. Det är jobbigast på kvällen när man ska sova. Känns som om man ska kvävas eftersom jag är så täppt.
    Jag har också testat någon kortisonnäspray (receptbelagd), men kommer ej ihåg vad den heter. Den var inte så effektiv heller. Det som funkat bäst för mig är helt enkelt att dra ner successivt på användandet. Funkar det på dig?

• Berith69

Jag har också varit beroende av nässpray under många år. Min vänstra näshåla är trång, och jag får lätt bihåleiflammation när jag blir förkyld. Nu har jag fått Nasonex, ett spray som är speciellt för bihåleinflammation. Efter att ha använt det i 2-3 veckor är jag nu nere på en dos Nasin för barn på kvällen, och hoppas vara helt utan vanligt nässpray snart.

Lycka till!

• Siili

Jag har varit beroende av nässpray till och från sedan jag var ungefär 13 år. Det enda som har hjälpt mig är att bara sluta med det tvärt. Nästäppan man får då går över på ca 3 dagar.

Jag har inte varit beroende av nässpray på 3 år nu och har t.o.m. kunnat ta lite när jag hade influensa i år. För att kunna sluta med det direkt förkylningen var över så använde jag det bara i en näsborre i slutet.

• LaFontaine

Jag blev beroende av nässprayer för några år sedan när jag fick tinnitus och tipset att använda spray för att minska trycket. Jag slutade med hjälp av koksaltlösningar och allergispray med kortison. Det ger några nätter med mycket lite sömn då man inte kan andas och tror att man ska kvävas, men det är det värt. Efter tre, fyra nätter brukar det kännas bättre och jag behöver inte längre använda nässprayen.

Problemet med att en gång ha varit beroende är att det för mig räcker med att jag använder spray en gång under förkylning för att behovet kommer tillbaka.

• ninni73a

Tack för era svar!

Jag kan absolut inte dra ner på användandet utan brukar sluta tvärt och ta det jobbiga en kortare period. Det blir som sagt några nätter med dålig sömn. Jag har muntorrhet sen innan och att tvingas andas genom munnen är fruktansvärt. Jag är allergisk i stort sett hela året, brukar bara vara fri i december och ev. januari. Sen blir inomhusluften för dålig för mig och allergierna börjar igen så därför MÅSTE jag ju använda nånspray och jag upplever att de "vanliga" sprayerna mot allergi är helt värdelösa. Men i ofs var det nu länge sen jag provade dem. De kanske har blivit bättre? Det jag minns var att de var så äckliga, man få ju smak i munnen av dem.

Jag har eg aldrig haft problem av att använda nasin, mer än att man då får ta mer och oftare då. Nån enstaka gång har det blött, men det är nog av ett annat skäl. Jag har nämligen konstant spänningsvärk åxå och den sitter bland annat i ansiktsmusklerna. För att över huvud taget få in nässprayen dit den ska måste jag alltså trycka på musklerna, dels runt näsan o i pannan, dels inne i näsan. Trevligt va? Det innebär att ibland så river jag mig. He... he... typ.

Åh, jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill inte ha tillbaka den kroniska bihåleinfl. som brukar komma av kortizonet. Men att inte ta nån spray.... hum.....

får ta å spränga bort hela jävla ansiktet så kanske jag inte bryr mig sen.

näe.... lite trött på det hela bara. milt uttryckt.

• sannamartina

Jag har varit beroende i ca 2 år, använde Nasoferm nässpray säkert 6-10 gånger per dag. Försökte sluta med olika läkemedel men inget funkade som läkaren skrev ut, tillslut slutade jag med olika metoder själv. Även om det var ett halvår sen jag slutade så täpper näsan igen, då märker man hur skadat det blev!

Har skrivit en tråd här på familjeliv med tips på hur man slutar utan kortisonspray:)
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m22151066.html

• Pepa77

Vad skönt att läsa om att man inte är beroende....Inne på mitt elfte år nu... o jag skäms varenda gång jag kommer till apoteket....Ska hämta ut kortison spray nu. Receptet fick jag förra sommarn, så jag har bara två v på mig.  hmm.... 
    Såg Sofia Wistam som var beroende o hon hade förutom kostisonspray, även en nässkölj... Finns såna på apoteket tro?
    Känner mig som avanstående skrivare när man inte kan nadas genom näsan... Eftersom man har småbarn, så hör ju förkylningaran till ofta om året hemma, o för det mesta blir jag smittad.... Har inte vågat sluta helt enkelt...

Svar på tråden Nässpraysberoende, nu eller har varit: Hur går det för er nu?