• Anonym (orolig)

socialen

hej

jag undrar
    ni som fått en anmälan på er
    hur går det till?
    vad händer?
    tar dom barnen i från en? hur allvarligt ska det vara ?

jag sköter mina barn bra
    rena kläder, mat för dagen , nyduchade , sköter skola resp dagis
    snälla någon som vill berätta

• Svar på tråden socialen
  • Anonym (hm)

Får jag fråga vad du blivit anmäld för?
    Du verkar sköta om dina barn bra...

• Anonym (orolig)

En gudmor till vår dotter tycker bla att vi leker för lite med våra barn
    att vår dotter har 3 nummer för stora skor på henne(fast sko affären provat ut) att hon har åkt till ica någon gåg och handlat åt oss
    att hon kliver upp kl 06 och ser tv sen tar frukost själv och sen klär sig borstar håret
    jag tittar till henne innan hon går i väg säger även he då , så tycker hon att vi låter hon ta för stort ansvar
    hon gick ut med hunden på morgonen innan skolan (på eget bevåg)
    att den ena dottern går på dagis för länge fast jag har hon där av personliga problem som blivit godkänt av kommunden
    inte nyvikta kläder i garderoben (dottern river till direkt efter vi städa där)
    lite damtussar i hörnen , ska ta hit städfirma för grovrengöring i vanligt fall damsugar och torkar vi golv 5 av 7 dar i veckan

så ser det ut '

har jag något va orolig för ????

• Anonym

Anmälan handlar sällan om de saker du själv tog upp, utan om att föräldern är "olämplig" av andra orsaker. Som t ex missbruk, barnen är ofta ensamma, barnen uppvisar beteende som kan komma från en besvärlig hemmiljö...

Men en sak vet jag säker: barnets bästa ska alltid komma i fokus, och det är oftast att vara kvar hos en förälder! Det ska mycket till för att barnen ska omhändetas...

Men ibland kanske man kan behöva lite extra stöd som förläder!
    Och så finns det faktiskt dom som "anmäler" av ren illvilja :( Och då ser socialen, efter ett samtal, att familjen funkar bra utan att dom ingriper!

• Anonym (orolig)

okej så du tror inte ja behöver vara orolig då???

uch mår verkligen dåligt
    inget kul detta alls

• Anonym (usch!)

jag har blivit anmäld, av dagis...
    Men det blev inget av den anmälan, bara ett möte på dagis sen ett möte på social kontoret, sedan ansåg dem att det inte behövdes mer.

Det jag blev mest ledsen/irriterad över var att det var OTROLIGT barnsliga saker dom drog upp, sånt som dom hade kunnat fråga mig om o fått ett rakt och ärligt svar o en förklaring liksom!

Så jag vet hur det känns, det är bara att gå dit och försöka vara positiv tyvärr!

men de tar inte barn hur som helst, fastän man tror det!

• Anonym (orolig)

skönt att höra
    så ni tycker ja kan gå sova utan va oroliga då???

lyssnar dom på personer med mycket pengar? eller lyssnar dom lika väl på en svensson familj?
    dom som ev kommer göra anmälan har gått ställt

• Anonym

Nja... eftersom du är orolig så kanske det är nått du funderar över själv?
    I mina öron låter det som om du inte riktigt är nöjd med er famlijesituation... finns det något du själv skulle vilja ändra på?

• Anonym (usch!)

jag tror inte det har ngn inverkan på vem som gjort anmälan, iaf inte i mitt fall, jag menar dagis borde ju ha rätt starkt inflytande på socialen?
    Du kan ju iaf försöka sova utan att vara orolig, men oftast blåser man upp det själv, till större grej än vad det egentligen är!

• Anonym (tja)

Det är ju svårt att säga om du har något att vara orolig för. Det jag tänker är att barnets gudmor faktiskt är bekymrad, annars hade hon väl inte gjort en anmälan?

Du skriver inte hur gammalt barnet är som går upp själv kl 6? Jag kan väl rent spontant tycka att man kan stiga upp med sina barn innan de ska till skolan, i alla fall om de inte är tonåringar. Jag anser inte att det är vanvård om de får gå upp själv men samtidigt inte ett så bra sätt att uppfostra heller.

Gå och handla till sina föräldrar? Tja, beror också här på ålder, tonåringar helt okej. Yngre barn, ja om det handlar om att man själv glömde mjölken när man var och handlade och affären ligger typ 2 min bort.

Ni leker för lite med era barn? Man behöver inte leka dygnet runt, barn kan leka själv. Men här känns det mer som att det är själva engagemanget och intresset som är poängen.

Att vara förälder och ge sina barn en bra uppväxt handlar inte enbart om att ge dem mat, husrum och rena kläder. Det handlar om engagemang, fostran och vägledning till att bli bra vuxna med sunda värderingar. Att lära dem om livet och guida dem med intresse.

Inget av det du räknar upp är brist i omsorgen om man ser dem som isolerade händelser, däremot kan man se en helhetsbild som kanske inte är den allra bästa. Absolut inte så att jag tror att barnen far illa, men det känns som att barnen kanske skulle må bra av mer stimulans, engagemang och intresse från föräldrarna.

• Anonym (hm)

Hur gammal är dottern? Hon verkar vara jätteduktig o framåt.. Är inget fel att hon går ut med hunden om hon vill göra det.. Nyvikna kläder.. Det är klart att dottern rotar runt i garderoben. Inget konstigt.. Dammtussar i hörnen har jag med ibland.. Förstår inte var de kommer ifrån...
    Leker ni lite med era barn då? Svaret vet bara du...
    Jag tror inte du behöver vara orolig alls för det här...

Svar på tråden socialen