• Anonym (orolig)

socialen

hej

jag undrar
    ni som fått en anmälan på er
    hur går det till?
    vad händer?
    tar dom barnen i från en? hur allvarligt ska det vara ?

jag sköter mina barn bra
    rena kläder, mat för dagen , nyduchade , sköter skola resp dagis
    snälla någon som vill berätta

• Svar på tråden socialen
  • yin yang

Hur gammal är dottern? Jag tycker också man går upp med sitt barn innan skolan och ligger inte kvar i sängen.

• Anonym (orolig)

hon vill själv ställa kl på 06 se på tv och dona
    det är väl det att vi kan ha legat till ca 7.30 sedan gått upp med hon
    hon blir 8 i morgon pigg framåt lättlärd klok min gogumma
    ang leka med dom , dom leker oftast väldigt bra själva hon lillasyster
    men vi hittar på saker , grillar , promenader , åker till vänner bekanta , sånna saker i stället för bygga dupplo om ni förstår
    dom gånger hon handlat har det vart kethup , mjölk eller nån godis till lördags kvällen
    hon cyklar på 5 min härifrån personalen på ica känner oss väl
    nu har inte gudmor gjort någon anmälan men antydd på dessa saker

• Anonym (orolig)

dom gånger vi legat extra länge är oftast pga att sonen vart extremt jobbig på natten(kolik)) ingen ursäkt men så är det
    men hon går ju aldrig i väg själv och vi köper ju yogert skivade mackor så hon bara kan ta men som sagt hon går aldrig utan att ja kollat att allt är bra med hon

• yin yang

Har du inget att dölja för socialen så ska det inte bli några problem, så enkelt är det.

• Anonym (orolig)

okej nä det känns inte så men efter att hört hennes påhopp så kännde jamig så värdelös som mamma
    fast både min mamma , min bäste vän , min far tycker inte det

• Flaxa1

Hur gammal är tösen?

Tycker inte heller att det låter så märkligt. Inte det som står i tråden.

• Anonym (orolig)

den stora8 i morgon näst minsta4.5 och minsta 1.5 år

• Anonym (hm)

När jag var liten ville jag också gå o handla.. Handlade ofta småsaker till min mamma...
    Om din dotter nu vill gå upp så tidigt o dona, så ser jag heller inget fel i att hon får vara uppe själv en stund... Hon kanske
    tom vill vara själv en stund på morgonen..

• Anonym (orolig)

jo har själv upplevt det så
    men ska prata med hon i morgon
    vill som sagt inte mina barn något illa

• Anonym (tja)

Hmm, det låter bra att du har en duktig och lättlärd flicka. Dock är det inte alltid positivt med duktiga barn utan kan vara tecken på att något inte är bra i en familj.

Hon VILL gå upp kl 6 själv säger du. Ja, men hon är 8 år och DU är förälder, det är du som är den vuxne och ska uppfostra dina barn. Tycker du att det är en sund inställning du ger henne genom att godkänna att hon går upp kl för att titta på TV medan du ligger kvar i sängen? Varför ska hon över huvud taget titta på TV på morgonen oavsett om du är uppe eller inte?

Jag är nog benägen att hålla med om att hon har för stort ansvar för sin ålder. Beror månne hennes "duktighet" på att DU gett henne för fria tyglar så att hon uppfostrar sig själv på vissa plan. Hon går upp ensam på morgonen, hon cyklar själv till affären osv osv. Varför är du inte med henne? Ni kan promenera till affären tillsammans och få en trevlig pratstund på vägen. Ni kan gå upp tillsammans kl 7 istället, fixa frukost tillsammans och sitta vid köksbordet i lugn och ro och prata om dagen. Det är sådant som skapar djupa band, trygghet osv. Självklart blir barn "vuxna" och duktiga om de får vara själv, frågan är om det alltid är så bra?

Jättebra att barnen leker bra själva, det ska de också göra IBLAND. Inte för att mamma inte orkar eller tycker att det är bekvämt att de har varandra och därför slipper engagera sig. Att leka själv behöver alla barn lära sig, det är utvecklande och bidrar till självständighet men det ska inte vara en ersättning för föräldraengagemang som är minst lika viktigt.

• Anonym (liten tös)

Från det att jag var 6 år, gick jag upp utan mamma på morgonen.
    Klädde på mej o min bror (som då var 4 år), fixade frukost, tvättade av oss, gick sedan till dagmamman för att lämna min bror, för att sedan gå vidare till lekis.
    Såhär såg det ut i alla år.
    Min mamma har aldrig gått med mej upp på morgonen.
    Fick så mkt skäll av förskole-personalen på mitt lekis för att jag kom försent då o då, det ingen visste var, att vi gick upp själva på morgonen, utan någon väckarklocka o utan någon som väckte oss.

Jag o min bror kom ALLTID hela o rena till skolan/dagmamman, därför anade ingen hur det låg till.

Jag önskar att NÅGON någongång hade anat hur det var för oss.
    Det är inte förrän nu i vuxen ålder som folk runtom VET vad som hände.

Somsagt, jag hade varit ÖVERLYCKLIG ifall min mamma haft en vännina som reagerat.

Det behöver inte vara att din vän vill dej något illa, utan verkligen bara anar att det kan vara fel.

• Anonym (orolig)

OK DÅ ska jag verkligen ändra mig på det

• Anonym

herregud vad fjantig ni är med era barn klart en åtta åring kan kliva upp själv och titta på tv. här låter man 3-4 åringar gå ut till lekplatsen själv, inget jag skulle göra men andra gör det. och jag låter min 1,5 åring kliva upp själv vi är i samma rum men endå hon river ut alla kläder och strädar efter sig sen hon tycker de är roligt och jag är helt övertygad över att hon inte far illa av det. det är bra med självständiga tjejer dessutom går min brorsdotter ut med deras hund och hon är 8 år. inga problem alls barn ska ta ansvar tidigt de växer de av. samtal kan man ha vid övriga måltider och andra tillfällen. klev upp klockan fem när jag var liten och fick vara själv bästa tiden på dygnet. i ett hus med 7 personer.

• Anonym (undrar)

"inte nyvikta kläder i garderoben (dottern river till direkt efter vi städa där)
    lite damtussar i hörnen , ska ta hit städfirma för grovrengöring i vanligt fall damsugar och torkar vi golv 5 av 7 dar i veckan"

Varför behöver ni grovrengöring om ni städar fem dagar i veckan?

Sedan skriver du också att du ska ändra det där på morgonen, eftersom någon här skriver att det är inte bra. Du tar snabbt till dig av en kommentar, men vad känner du själv? Känner du dig säker i att fatta egna beslut i mammarollen eller känner du att du kanske vill ha hjälp att diskutera hur det är lämpligt att sätta gränser för en åttaåring o.s.v.? Menar inte detta som kritik, men tänker bara att det kanske vore bra att få lite hjälp av soc. som bollplank t.ex. Det första de gör är ju knappast att ta din barn, men det kanske kan vara lite till hjälp.

Kan hålla med Anonym (liten tös) om det där med ansvar och duktighet. Känner en familj där mamman har lindrig utvecklingsstörning. Deras barn var jätteduktiga jättetidigt, ordnade själva med allting, och det var ofta ganska ledsamt att se. Barnen blev "vuxna" så fort.

• Anonym

ett barn på 8 år kan ta frukost själv och klä sig själv tom handla åt er men absolut inte den som är 4,5 år,den hade väl följt med 8 åringen vad jag förstått?din lilla ska inte heller gå upp själv? vem av de tre har kolik vid så stor ålder??????tyckte du skrev den lilla har kolik??? finns ingen så stor som har det! du är mor till dina tre barn och du ska göra frukost,klä dom,och allt annat ! inget snack om saken..leka ska man med så små barn men 8 åringen vill nog vara själv o leka med sina vänner men de minsta ska du ju leka med,varför skaffar folk barn men inte har ork???

• Anonym

ja jag undrar också..vem faan har kolik o är 1,5 år???

• Anonym (orolig)

Det är bara hon som är 8 som vissa morgonar vill ställa kl tidigt för att få titta på tv en stund innan skolan .

sedan tar hon yoghurt och macka(färdigskivade)
    och det är inget som händer varje dag .

vår 4.5 åring kliver aldrig upp själv hon får vi väcka
    hon följer heller aldrig med till ica .

ang vår sons kolik va det mest när han va baby (förlåt om ja skrev fumligt tidigare)

men han har någon gång i mellanåt fortfarande känslig mage och vaknar i bland kan gråta enligt barnläkarna som tittat på honom

men tackar för era åsikter

• Anonym

hej ts jag kan inte se nåt är fel alls,här där jag bor så finns ca 12 barn på emellan 3-5 år som alltid är ute ensamma,min grannes flicka är 8 år ,här i vår stad får du inte ha fritids efter dom är fyllda 8 år så hon går till skolan ensam och är ensam mellan kl 7-8 ,jättebra tycker vi grannar här för idag så daltas det alldeles för mycket med barn,se bara på mina söner som nu är 17 och 15????

dom städar aldrig,går inte upp utan att jag väcker dom ännu?
    tar aldrig en macka själva eller hjälper till med något?

jag har begått ett stort misstag och haft dom som små alldeles förlänge vilket inte är att rekommendera,jag tycker du ska ha medalj och din duktiga tös med!

jag får lida av att jag valde att vara hemma och pyssla om mina barn och gör ännu gör inte samma misstag! min stora son kan inte ens söka sommarjobb själv utan ber mig fylla i ansökan...

du har inget fel gjort och det kommer inte soc heller tycka!

min stösta son hade samma onda kolik som din son haft,han är 17 idag och har alltid magproblem,den värsta koliken försvinner givetvis efter 8-9 månader men deras mage förblir känslig för er som inte visste det!lycka till ts soc kommer inte se problem i er familj dom kommer se att du låter ditt barn ta ansvar tidigt? nej det är inte tidigt det är lagom ålder.

jag har varit anmäld och nyligen varit i en utredning,då påtalade tvärtom soc till mig flertalet gånger jag borde låta min 4 åring leka ute ensam ,låta honom lära sig hjälpa till så inte jag får samma trubbel som med mina stora!

• Anonym

Glömde skriva att först får du ett brev där du blir kallad till första samtal för att besluta om en utredning ska inledas,man hämtar info från dagis och skola sen ser man om du behöver hjälp med nåt eller ändra på nåt! dom tar givetvis inte dina barn bara sådär,förresten om dagis o skola upptäckt fel i ditt föräldraskap så hade du för längesedan varit anmäld av dom som har plikt att anmäla så du har ingenting att oroa dig för gumman!luta dig tilllbaka o ta d lugnt,det gör mest ont i den som anmält när soc ser vilken bra mor du är...kram!

Svar på tråden socialen