• Anonym

hur stor umgängesrätt har en förälder utan vårdnad?

finns det några generella riktlinjer för hur mycket en förälder utan vårdnadsrätt ska umgås med sina barn? jag litar inte för 5 öre på mitt ex som pappa och vill minimera hans tid med barnet. jag må låta hemsk, men jag har anledningar till att känna så som jag inte orkar ta upp här och nu.

• Svar på tråden hur stor umgängesrätt har en förälder utan vårdnad?
  • Carro1978

Vanligast tror jag är varannan helg och vissa lov/ledigheter.

annars så är det väl efter överenskommelse, men om du inte litar på honom bör du väl ta upp det med en myndighet så att ni kan komma fram till en vettig lösning.

Mamma till Rasmus 11 månader & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Anonym
    Carro1978 skrev 2007-06-03 00:27:33 följande:
    Vanligast tror jag är varannan helg och vissa lov/ledigheter.annars så är det väl efter överenskommelse, men om du inte litar på honom bör du väl ta upp det med en myndighet så att ni kan komma fram till en vettig lösning.
    VARANNAN HELG! jisses, mina föräldrar hade delad vårdnad och pappa besökte jag bara en gång i månaden. och det var ändå bara 30 mil. tas avstånd med i såna beräkningar?
  • gullican

Umgängesrätten har inte med vårdnaden att göra, den är lika stor oavsett.

Det finns inga riktlinjer för umgänge mer än att man är skyldig som förälder att främja barnets rätt till en god kontakt med båda föräldrarna. Praxis har lite med åldern på barnet att göra, spädbarn rekommenderas korta umgängen ofta för att sedan ökas successivt till varannan helg när barnet hunnit bli ett par år eller så.

Du kan minimera umgänget hur mycket du vill tills pappan protesterar och stämmer dig i tingsrätten. Då kan det se illa ut för dig om du hindrat umgänge så du bör vara försiktig med det. är det så att du har dåliga erfarenheter med pappan så förstår jag att du kanske inte vill ha med honom att göra, däremot så  har ju barnet rätt till sin pappa om han inte är farlig för barnet. Du kanske kan se till att umgänget fungerar utan att ha för mycket kontakt med honom och kanske ha en kontaktperson som sköter överlämnandet?

• Carro1978

Även om man inte har gemensam vårdnad så har den andre föräldern rätt att träffa sitt barn så ofta det finns möjlighet till. Däremot kan han inte komma och gå som han själv vill. Man har rätt att säga nej, men man har inte rätt att hindra....

Jag vet inte om de räknar avstånd eller inte...

• Anonym
    gullican skrev 2007-06-03 00:31:57 följande:
    Umgängesrätten har inte med vårdnaden att göra, den är lika stor oavsett.Det finns inga riktlinjer för umgänge mer än att man är skyldig som förälder att främja barnets rätt till en god kontakt med båda föräldrarna. Praxis har lite med åldern på barnet att göra, spädbarn rekommenderas korta umgängen ofta för att sedan ökas successivt till varannan helg när barnet hunnit bli ett par år eller så.Du kan minimera umgänget hur mycket du vill tills pappan protesterar och stämmer dig i tingsrätten. Då kan det se illa ut för dig om du hindrat umgänge så du bör vara försiktig med det. är det så att du har dåliga erfarenheter med pappan så förstår jag att du kanske inte vill ha med honom att göra, däremot så  har ju barnet rätt till sin pappa om han inte är farlig för barnet. Du kanske kan se till att umgänget fungerar utan att ha för mycket kontakt med honom och kanske ha en kontaktperson som sköter överlämnandet?
    jag har funderat på det där med kontaktperson men kommit fram till att det inte är nödvändigt. jag har inte direkt något öppet krig med honom, men han beter sig ofta MYCKET irrationellt och jag har svårt att lita på att han kan ta hand om ett spädbarn själv.

men varannan helg låter oerhört ofta, om jag hade träffat min pappa så ofta hade mina föräldrar varit totalt utblottade av alla tågresor.
  • Anonym

ska bara göra klart att jag inte hindrar något umgänge där jag själv kan vara med, däremot förhåller jag mig väldigt skeptisk till deras eventuella enskilda umgänge i framtiden.

• Carro1978

Jag tycker du ska berätta det för någon på familjerätt och få råd och stöd. Jag hade en jätte bra handläggare där som hjälpte mig med dessa frågor när mitt första barn var litet...

• Anonym (soon to be)

Har inget svar på din fråga, men varför tycker du varannan helg är mycket? Min mamma hade ensam vårdnad på bådas begäran men jag besökte min pappa varannan helg, tycker INTE det är för mycket, snarare för lite. Då bodde han 7mil bort.

Litar du absolut inte på pappan, ta då och lös det juridiskt direkt annars finns det en risk att det biter dig i arslet vid senare tillfälle.

• Anonym

Anonym (soon to be) skrev 2007-06-03 00:41:49 följande:

Har inget svar på din fråga, men varför tycker du varannan helg är mycket? Min mamma hade ensam vårdnad på bådas begäran men jag besökte min pappa varannan helg, tycker INTE det är för mycket, snarare för lite. Då bodde han 7mil bort. Litar du absolut inte på pappan, ta då och lös det juridiskt direkt annars finns det en risk att det biter dig i arslet vid senare tillfälle.
    7 mil är inte så mycket. min pappa bor 30 mil bort vilket är en avsevärd skillnad i kostnad och tid. ;)

det är ungefär samma avstånd det rör sig om i det här fallet också f ö.
  • Anonym (soon to be)
    Anonym skrev 2007-06-03 00:43:09 följande:
    Anonym (soon to be) skrev 2007-06-03 00:41:49 följande: 7 mil är inte så mycket. min pappa bor 30 mil bort vilket är en avsevärd skillnad i kostnad och tid. ;)det är ungefär samma avstånd det rör sig om i det här fallet också f ö.
    Fick bara intrycket av att du inte tyckte avståndet spelade så stor roll, utan att varannan helg är för mycket även om han bott i samma stad.
  • Anonym

Anonym (soon to be) skrev 2007-06-03 00:45:20 följande:

Fick bara intrycket av att du inte tyckte avståndet spelade så stor roll, utan att varannan helg är för mycket även om han bott i samma stad.
    nej, jag var så inskränkt att jag bara utgick ifrån mina egna erfarenheter. ;)
  • Carro1978

Hur gammalt är barnet?

• Anonym
    Carro1978 skrev 2007-06-03 00:47:10 följande:
    Hur gammalt är barnet?
    9 månader. vet att det inte är aktuellt med några längre utflykter för barn som ammas (eller som skulle må dåligt pga separationsångest etc) men mina bekymmer rör sig lite längre fram i tiden.
Svar på tråden hur stor umgängesrätt har en förälder utan vårdnad?