• En skiva ost med tomat och gurka

När kan jag anmäla någon för förtal och hur?

Hej! Är otroligt tacksam för att få svar.jag undrar NÄR jag kan anmäla någon för förtal + hur gör jag det?vänder jag mig till polisen?Får denna jag anmäler för förtal en lapp hem eller hur går det till?

Mvh.

• Svar på tråden När kan jag anmäla någon för förtal och hur?
  • enny signatur

du vänder dig till polisen. har du läst lagen? annatrs rekomenderar jag digh att göra det på tex www.notisum.se/index2.asp&iMenuID=331&iMiddleID=285&

• Anonym

Oftast händer det inget alls vid en sådan anmälan, men nu vet jag ju inte hur "grovt" ditt fall är.

tack men förstod inget av den sidan hittade inget...

Ingen mer som vet`?

• MeandHim

Har oxå hört att det oftast inte leder nån vart. Vare sig förtal eller ärekränkning.

men personen kan väl ändå få en varning eller?

• Anonym

Skall han/hon få en varnming krävs det att det är GROVT förtal, att grannen tex säger att "du är en värelös mamma eller går på gatan" räknas inte (har provat)

Dessutom måste det till bevis innan något händer, har du det?
    Blir det bara ord mot ord går det inte att bevisa, tex om ni har lika många vittnen osv...Kan de inte få fram att personen förtalat dig så händer inget mer än att din anmälan tas emot och fallet läggs ner.

En jag "känner" har anmält oss till sos angående vårt barn,falska anklagelser som inte alls stämmer.ska på möte med sos snart..inte alls kul är så ledsen och rädd,alla vi.

• Anonym

Tyvärr så skall all misstanke om barnmisshandel eller dyl anmälas...Har du inget att dölja så kommer inte soc att göra mer än att ställa några frågor.

Dock kommer du inte att kunna anmäla dem för förtal för att de gör en anmälan.
    Man har rätt att anmäla vem man vill till soc...tyvärr.

Svar på tråden När kan jag anmäla någon för förtal och hur?