• modesty74

Knölen på halsen försvinner inte. Nu börjar jag bli orolig!

Jag skrev för ett tag sedan om min 2-åriga dotters svullna lymfkörtel på halsen. Den blev förstorad vid en halsflussinfektion i februari och ytterligare en halsfluss i mars. Sedan dess är den förstorad. Vi har varit på BVC och läkaren där tycker att vi skall avvaktavta i ytterligare någon månad. Nu är hon förkyld igen och körteln har ökat ännu lite mer i storlek (den är ca: 1 centimeter i diameter).
    Så nu är frågan om det finns någon annan förälder vars barn har haft likadant dvs en förstorad lymfkörtel som tar lång tid på sig att försvinna??? Snälla, snälla svara mig i såfall, för jag börjar att bli riktigt orolig för min lilla sötnos.

• Svar på tråden Knölen på halsen försvinner inte. Nu börjar jag bli orolig!
  • eve82

Jag fick en knöl på halsen när jag gick i årskurs 6, kan ha varit 11-12år gammal. Den är fortfarande kvar, läkaren sa till mig då att det ej var något att oroa sig för och att den skulle försvinna, men det har den alltså inte gjort. Jag tänker sällan på den, är rätt van vid den. Men är jag förkyld/sjuk svullnar den extra. Varför tror du att de är något farligt? Kram på dig

• modesty74

För att jag är livrädd för att det är lymfatisk cancer. Är jag hypokondrisk kanske? Är så rädd för just cancer. Var det en lymfkörtel på dig också?

• eve82

jag tror det e en lymfkörtel, hade det varit canser hade jag ej levt nu. Är ändå måååååååååånga år sedan, fick knölen när jag var 11 är 25 år nu. Tror inte du behöver vara rädd... Stor kram PS: min är stor som en mindre valnöt och svullnar lite till och från. Visst canser har slagit mig ibland, men som sagt då borde jag vara duktigt sjuk nu. Oroa dig inte, går knölen att flytta på?? Brukar vara ett gott tecken på icke canser! Kram

• modesty74

Tack för trösten. Oj, som en valnöt (!) det låter stort.
    Ja, min dotter har ju haft 2 halsflusser + är nästan alltid snuvig och har dessutom blemmor och napputslag runt munnen. När hennes halsfluss var som värst var hon jättesvullen på halsen, så det kanske är som du säger. Tack för inlägget, lite lugnare känner jag mig nu *kram*

• Jozephine

Min pojke har åxå en knöl på halsen..!Har länge undrat vad det är,har visserligen frågat en gång på bvc och då sa dom det kunde vara en fettknuta. Men grejen e den att den växer,han har haft denna sen han föddes så ska ta han till dr nu så dom får kolla den ist. Är åxå jätteskraj för cancer,amn blir juh klart orolig när den växer. Har känt på den men det verkade som han är öm där så ska ringa om tid till dr i veckan.

• Lady81

var någonstan på halsen sitter dessa knölar? för nu när jag tänker efter, har jag sett som en liten knöl på min sons hals oxå, som jag inte direkt reagerat så starkt på.
    fast den sitter mer på sidan av halsen, typ snett under örat nästan lite åt hårfästet mot nacke. förstår ni hur jag menar? sitter era knölar där med? oj, blev lite orolig nu..

• filifjonkanmumin

Min son har också väldigt tydliga lymfkörtlar på bägge sidorna på halsen. Dagis personalen har reagerat...men läkarna är inte oroliga..så jag hoppas på att de har rätt..

• Heranell

Apropå knölar: Min dotter (snart 18 månader) har en liten knöl under ena ögat, precis under franskanten. Var till doktorn men hon sa att det troligen är en vagel. Men vaglar bör man väl ha besvär av eller? Alice verkar inte märka av knölen alls. Tur att vi ska på 1,5-årskoll i morgon och träffa en barnläkare, för vår vanliga doktor tyckte att jag skulle kolla med barnläkare också...

• AnneSophie

De flesta barns lymfkörtlar kan reagera på det där viset. Många barn, långt upp i åldrarna, har svullna lymfkörtlar (som ett gäng ärtor) som rest kvar efter någon infektion.
    Min kusin hade som ett pärlhalsband i nacken med sex stycken lymfkörtlar och det försvann inte förrän hon var 6 år.
    Jag hade, och har ännnu, väldigt känsliga lymfkörtlar som jobbar hårt.

Om lymfkörteln verkar växa så tycker jag att ni ska få en riktig barnläkare att kolla på det. BVC-läkare ger jag inte mycket för tyvärr.

Jacob fick en kraftig infektion i sin ena lymfkörtel när han var 4 månader. Eller rättare sagt, den där infektionen hade han nog plockat upp redan på sjukhuset (han är prematur) tror vi.

Lymfkörteln började sedan i början på december växa så smått, innan jul var maken på BVC där dom sa att vi skulle avvakta. Vi hade flitig telefonkontakt med BVC-läkare under dagarna efter men han tyckte inte att det lät så farligt. Ringde även en barnläkare som vi hade haft kontakt med på Neo och hon menade att vi skulle ge Alvedon och sen skulle detta lägga sig snart.
    Efter jul, precis innan nyår, så växte den jättesnabbt och nyårsdagen åkte vi in akut då lymfkörteln var väldigt stor (ca 5 cm lång!) och faktiskt gjorde att Jacob hade svårt att äta. Vi blev inlagda akut med en gång.
    Sedan var vi inlagda i 3 veckor och i vårt fall blev det ultraljud för att utesluta att det var en elak cysta (man var osäker först på om det var en lymfkörtel eftersom den växte så snabbt), operation (öppna och tömma och sköja med atibiotika) och superstark antibiotika.
    Så snart dom hade tömt lymfkörteln så blev Jacob bra. Tack och lov.

Det som hände Jacob var dock mycket ovanligt. Hans lilla kropp orkade inte bekämpa en rätt aggressiv infektion (även jag fick svullna lymfkörtlar) och resultatet blev att infektionen så att säga blev för stor för honom.

Jag vill understryka att jag inte tror att det är något sådant här med din son, utan vad jag försöker poängtera är att det är bättre att en riktig barnläkare kollar på lymfkörteln om ni är oroliga.

• Jozephine

Jo,ska juh göra det. Låta en läkare kolla på knutan-givetvis.

• modesty74

Gick till läkaren med dottern i fredags. Det visade sig att hon fortfarande bär på streptokock A på halsmandlarna. Hur många gånger skall hon behöva ha halsfluss egentligen? Visste inte att man kan få halsfluss så många gånger på så kort tid :0(

• Erik

Kanske dax att operera bort halsmandlarna (tonsillerna)? Sa dom nåt om det?

Svar på tråden Knölen på halsen försvinner inte. Nu börjar jag bli orolig!