De flesta barns lymfkörtlar kan reagera på det där viset. Många barn, långt upp i åldrarna, har svullna lymfkörtlar (som ett gäng ärtor) som rest kvar efter någon infektion.
Min kusin hade som ett pärlhalsband i nacken med sex stycken lymfkörtlar och det försvann inte förrän hon var 6 år.
Jag hade, och har ännnu, väldigt känsliga lymfkörtlar som jobbar hårt.
Om lymfkörteln verkar växa så tycker jag att ni ska få en riktig barnläkare att kolla på det. BVC-läkare ger jag inte mycket för tyvärr.
Jacob fick en kraftig infektion i sin ena lymfkörtel när han var 4 månader. Eller rättare sagt, den där infektionen hade han nog plockat upp redan på sjukhuset (han är prematur) tror vi.
Lymfkörteln började sedan i början på december växa så smått, innan jul var maken på BVC där dom sa att vi skulle avvakta. Vi hade flitig telefonkontakt med BVC-läkare under dagarna efter men han tyckte inte att det lät så farligt. Ringde även en barnläkare som vi hade haft kontakt med på Neo och hon menade att vi skulle ge Alvedon och sen skulle detta lägga sig snart.
Efter jul, precis innan nyår, så växte den jättesnabbt och nyårsdagen åkte vi in akut då lymfkörteln var väldigt stor (ca 5 cm lång!) och faktiskt gjorde att Jacob hade svårt att äta. Vi blev inlagda akut med en gång.
Sedan var vi inlagda i 3 veckor och i vårt fall blev det ultraljud för att utesluta att det var en elak cysta (man var osäker först på om det var en lymfkörtel eftersom den växte så snabbt), operation (öppna och tömma och sköja med atibiotika) och superstark antibiotika.
Så snart dom hade tömt lymfkörteln så blev Jacob bra. Tack och lov.
Det som hände Jacob var dock mycket ovanligt. Hans lilla kropp orkade inte bekämpa en rätt aggressiv infektion (även jag fick svullna lymfkörtlar) och resultatet blev att infektionen så att säga blev för stor för honom.
Jag vill understryka att jag inte tror att det är något sådant här med din son, utan vad jag försöker poängtera är att det är bättre att en riktig barnläkare kollar på lymfkörteln om ni är oroliga.