• Lisafisan

Tvillingamning.....

En nyfiken fråga efter en diskussion vi haft i tvillingkretsar. Detta med anledning av att vi tror att det är sällsynt att "lyckas" med amningen av tvillingar i den utsträckning man önskat om man inte har tidigare erfarenhet. Själv upplever jag min amning som misslyckad då jag hade höga ambitioner men aldrig lyckades helamma dem båda och delammade endast i tre månader innan jag med mycket ångest gav upp. Men självklart kan även det betraktas som lyckat. Jag är inte ute efter en bedömning av vad som är lyckat och inte, jag vill bara se om det är bra med erfarenhet när man ska ge sig i kast med att amma två.

Förutsatt att ni hade tänkt er att helamma redan innan barnen kom.

Hur många av er förstagångsföräldrar till tvillingar lyckades med amningen i den utsträckning ni önskade?
    Hur mänga förstagångstvillingaföräldrar kände att ni inte lyckades?
    Är det någon av er med barn sedan tidigare som upplevt att ni hade hjälp vid amningen av att ha gjort det förrut?

Har inte möjlighet att göra omröstningar men har ni lust att svara så blir jag /vi glada!

Hej Hopp

• Svar på tråden Tvillingamning.....
  • Mathe

Jag lyckades (efter blod, svett och tårar i början) som jag tänkt mig. Helammade till 6 månader och delammade till 11-12 månader.

• Indratvillingmamma

Jag är förstagångsmamma. Jag helammade mina pojkar upp till 6 månader, med undantag för lite ersättning i början. Det var mycket tårar och slit men det funkade till sist. Jag delammade sedan fram till 10 mån.

Jag hade innan de föddes inställningen att "går det så går det, annars tar vi ersättning". Jag är tacksam över att det fungerade så pass bra som det gjorde, även om jag var på god väg att ge upp flera gånger.

Man är inte mer lyckad eller misslyckad som mamma, oavsett om man ammar eller inte!

• Mathe

Glömde: tvilingarna är mina första barn.

• Emsingen

Svarar lite trots att jag inte riktigt hör till målgruppen...

Det är ju väldigt många enlingmammor som också upplever sig som misslyckade pga amning om inte funkar.

Tvillingarna var inte mina första barn. Jag hade en "lyckad" enlingsamning i bagaget, ändå gick det inte bra. Jag upplevde att jag hade stor nytta av att ha ammat ett barn tidigare. För det första var brösten "härdade" så jag fick inte alls ont. Dessutom hade jag en massa knep och trix att ta till. Hade amningsnapp, mjölkuppsamlare och grejor till hands. Dessutom visste jag att det kunde vara bökigt.

• cruz

Tvillingarna är mina första barn och amningen har funkat helt OK men visst har det varit endel arbete, speciellt den första tiden och under tillväxtperioderna. Mina pojkar hade sonder den första månaden och jag tror att det var tack vare det som jag lyckades med amningen. Eftersom jag aldrig behövde oroa mig för att barnen inte skulle få i sig tillräckligt med mat så kunde jag slappna av och låta amningen ta sin tid.

• tvillingmamma70

Har barn sedan tidigare och fick tvillingar nu i mars. De är snart tre månader. Då det gick väldigt bra att amma min första flicka (jag var orolig innan i fall det skulle gå bra) så tänkte jag att det skulle gå bra denna gången också. Helammar mina bortsett från 21 målet då de får ersättning.

• Mammann

JA, jag hade definitivt stor hjälp av att ha ammat tidigare när jag skulle få till amningen med två!! Tror faktiskt inte jag lyckats annars, om jag inte tyckt det var piece of cake att amma en.

När jag fick mitt första barn hade jag fullt upp att få in den där stora bröstvårtan i den lilla munnen, hon tog tag fel, och när de väl fått tag så låg de vanligen för långt upp, och så fick inte näsan någon luft, och det var ett himla bökande... svettigt. Så många saker att tänka på precis i den sekund när man lägger till, få bebisen i rätt läge samtidigt som jag tryckte på bröstet på rätt sätt, samtidigt som jag förde fram bebisens huvud ifrån rätt vinkel och i rätt ögonblick..

Att det där flöt när tvillingarna kom gjorde ju att jag kunde koncentrera mig på att klara två. Jag fick en bebis på plats snabbare, så att bebisen inte hann bli frustrerad och börja skrika. Och hann därför få upp bebis 2 ganska snabbt oxå. Mjölken räckte inte fullt ändå, men jag upplevde/upplever att det funkar bra.

Hade oxå i goda erfarenheter från amning tidigare, visste att jag tyckte bättre om det efter några månader än jag gör där i början med allt kladd och läckage. Var väldigt motiverad därför trots att det var ganska jobbigt.

• tindralva

Innan barnen föddes var jag helt inställd på att amma så länge det gick, funderade aldrig så mycket på det men tänkte att det löser sig nog.
    Sen när de föddes var det lika självklart att amma dem men när de var två dygn var vi tvugna att dryga ut amningen med lite ersättning efter varje mål eftersom de inte åt tillräckligt och gick ned fr mycket i vikt.
    Vi fortsatte med att jag ammade varje mål och gav lite ersättning efteråt (ibland behövdes det inte) i ca 6 veckor och sen ammade jag eller pumpade ur och gav bröstmjölk i flaska ungefär varannat mål i ytterligare tre månader. Ibland fick de ett mål med enbart ersättning och ibland var det endast bröstmjölk de fick.
    När de var 4 månader blev Alva sur när jag ammade, hon ville ha mer mat och fort så hon ville inte alls ha mamma medan Tindra kunde ligga ch snutta ibland under ytterligar ngn vecka.

• piffochpuff

Jag hade ammmat 2 barn innan vi fick tvillingarna, och nog tror jag att det var en stor hjälp när jag böjade amma flickorna. Amningstekniken satt ju där, jag visste precis hur jag skulle lägga till barnet till bröstet och hur det skulle kännas när hon sög rätt. Så jag kunde ju koncentrera mig på att hitta rätt ställning för att kunna amma båda på en gång. Amningen fungerade jättebra hela tiden, jag kunde dubbelamma när jag ville det.

• Twinboys

Tvillingarna är mina första barn.
    Jag helammade båda tills de var 5 månader och delammade tills de var ca 7-8 mån. Det funkade kanon!
    Dock dubbelammade jag dem aldrig då jag tyckte det var för bökigt och blev "opersonligt"- utan ammade dem en och en.
    Mvh Camilla

Svar på tråden Tvillingamning.....