• Lisafisan

Tvillingamning.....

En nyfiken fråga efter en diskussion vi haft i tvillingkretsar. Detta med anledning av att vi tror att det är sällsynt att "lyckas" med amningen av tvillingar i den utsträckning man önskat om man inte har tidigare erfarenhet. Själv upplever jag min amning som misslyckad då jag hade höga ambitioner men aldrig lyckades helamma dem båda och delammade endast i tre månader innan jag med mycket ångest gav upp. Men självklart kan även det betraktas som lyckat. Jag är inte ute efter en bedömning av vad som är lyckat och inte, jag vill bara se om det är bra med erfarenhet när man ska ge sig i kast med att amma två.

Förutsatt att ni hade tänkt er att helamma redan innan barnen kom.

Hur många av er förstagångsföräldrar till tvillingar lyckades med amningen i den utsträckning ni önskade?
    Hur mänga förstagångstvillingaföräldrar kände att ni inte lyckades?
    Är det någon av er med barn sedan tidigare som upplevt att ni hade hjälp vid amningen av att ha gjort det förrut?

Har inte möjlighet att göra omröstningar men har ni lust att svara så blir jag /vi glada!

Hej Hopp

• Svar på tråden Tvillingamning.....
  • MariME

Jag har tre barn. En flicka som jag ammade i 7 månader och sedan mina små tvillingkillar som jag delammat båda två i 5 månader.

+ På plussidan att ha ammat förut är att tekniken finns och att brösten är förberedda på ett annat sätt.

- På minussidan är att du har ingen vana att sitta med två bebbar i famnen vilket gör att du kör på det du kan alltså enkelamning.

Oavsett så är det den mentala inställningen som gör om du tycker det är lyckat eller ej. Om jag inte kunnat amma min första så skulle detta antagligen varit ett misslyckande för mig. Med tvillingarna så sa jag att "går det så går det". Jag anser därför att jag "lyckats" med dem också.

En stoooor skillnad är vad andra tycker. Med tvillingar är det ingen som tycker att man skall behöva amma till varje pris.

• Mexico

Förstagångsamma. Lyckades inte i den utsträckning jag ville. Ville helamma båda men i verkligheten blev det helamning av ena tvillingen i 6 mån o delamning tills hon blev 8 mån. Min son hade fel sugteknik vilket resulterade i att jag endast helammade honom i ca 3 veckor och därefter pumpade till varje mål tills han var 3 mån. Han fick därefter ersättning då det blev för jobbigt att ständigt pumpa.

• Lisafisan

Tack för alla jättefina svar!

Det verkar som att det är fullt möjligt att få fungerande amning trots att man inte ammat tidigare. Men det verkar också som om det är många som haft det lite trixigt med att få till det. Oavsett om man ammat tidigare eller inte.

Nu är det bums i sängen som gäller för i morgon ska väl min ohängda dotter, sin vana trogen, upp klockan 04:30 igen.

• Gemelas

Förstagångsmamma. Jag känner mig nöjd med min amning, har hela tiden haft mycket mjölk och det har funkat bra så jag har inte behövt ta till med ersättning. Mina är för tidigt födda så jag började med pumpning och sondmatning innan de lärde sig att suga sig mätta. Har helammat tills nu när tjejerna är 8 mån (5,5 korr) och vi börjar med smakportioner av pureer och gröt. Tänker fortsätta delamma till de är uppåt året, om de vill.
    Har oxå märkt att folk reagerar när man talar om att man helammar tvillingar. Tom på bvc frågar de varje gång om jag fortfarande har så det räcker...
    Körde med dubbelamning i början tills de var ca 3 mån och sedan en och en för de äter så snabbt ändå och får inte plats på amingskudden längre. Det är också mysigt att få lite ensamtid med dem när de äter en åt gången.

• LottaRos

Jag var förstagångsmamma när pojkarna kom.
    Min amning lyckades inte alls, men det var pga att mjölken tog slut, inte pga andra amningsproblem.
    De blev delammade i 3 veckor innan mjölken sinade helt, det kom alltså aldrig igång ordentligt innan det tog slut.

Min mormor, min mor och min syster har heller inte fått tillräckligt med mjölk för amning...

• Vitsippa

Jag känner att jag hade jättestor nytta av att ha ammat tidigare. Jag var mer förberedd och van, jag visste hur det skulle kännas och hurant rätt tag är. Jag vågade också experimentera mycket mer och mycket tidigare med olika knasiga amningsställningar, och jag kunde höva en ett par mjölkstockningar själv de första veckorna utan att det blev något trassel. Jag tror inte att det hade varit lika lätt om det var mina första barn.

• 3e på g

Jag ammade 18 månader men blandat med ersättning i början. Jag hade inte tillräckligt med mjölk i början och en av dem tog inte bröstet förrän efter 3 veckor. Jag kämpade på med fri amning och att pumpa och efter 3 månader helammade jag fram tills vi började med smakisar.

Jag hoppas att det kommer gå bra med nästa nu och att mjölken ska räcka till ett barn. vi får se... Går det så går det...

• Vitsippa

3e på g skrev 2007-06-04 23:26:40 följande:

Jag hoppas att det kommer gå bra med nästa nu och att mjölken ska räcka till ett barn. vi får se... Går det så går det...
    Du har alla förutsättnignar tror jag! Har man mjölk att delamma två så har man mjölk att amma en fullt! Vår äldste son var tjock som en Buddha på min mjölk, men till hans tvillingbröder fick vi tillmata lite. Jag är övertygad om att det inte hade behövts om de hade varit enlignar.
  • Anna i Hult

Ammat två enlingar tidigare utan problem (utom när jag slutade-mjölken kom fast hon inte sög..-det höll på i månader..).Nu helammat tvillingar i tre månader och tänker fortsätta så länge det går. Förhoppningsvis helamning ytterligare 6 mån, sen äter de nog riktig mat några mål om dygnet. Jag tycker att jag haft god nytta av att ha ammat tidigare,för jag vet att jag har gott om mjölk och tekniken sitter där.Min lättaste sög fel, hon lade tungan i gommen,och det kände jag direkt. Körde med amningsnapp några dygn, sen lärde hon sig. Dubbelammar förmiddag och kväll,annars blir det mest enkelamning.

• jelena2

Tjejerna är mina första (och sista!) barn, men amningen funkade över all förväntan, tycker jag.
    Hade inställningen innan att går det så går det, annars får det vara.
    Jennifer hade superkoll från allra första början och henne helammade jag till 5 månader, sen delammades hon till 8 månader. Då tappade hon intresset helt....
    Cassandra fick mjölkfri ersättning i början pga magproblem, men från tre månader var det borta och jag helammade henne flera månader. På 8 månadersdagen bet hon mig en gång för mycket och då la jag tvärt av!
    Så jag är helnöjd med amningen!

Svar på tråden Tvillingamning.....