• rulltårtan

Känner mig så himla DUM och PINSAM! :-(

Är idag på bf+2

Har haft förvärkar sedan v.34 och då sa de till oss att tappen började mjukna och vi skulle vara beredda "närsomhelst". Sen dess har jag haft förvärkar mer eller mindre hela tiden och åkte in en gång i vecka 37 också. Var då öppen 1 cm, men allt avtog när vi kom in.

Jag har även misstänkt vattenavgång 2 gånger och åkt in och kollat det. Bara vattniga flytningar...

Så idag, efter att ha varit aktiv hela dagen, fick jag kraftiga förvärkar och det kändes som att bebisen borrade sig ner i bäckenet. Gick på toa för det tryckte på och efter jag var klar skvalade det till i toaletten. Rann till och med på benet sen. Blev ännu en gång misstänksam och mannen sa till mig att ringa upp. Jag ringde och rådfrågade och undrade om jag skulle avvakta lite och se om det kom mer, men hon verkade tycka att det var bättre om jag kom upp nu, än mitt i natten.

Åkte därför upp och det visades några rejäla värkar på ctg:n. Gick en promenad och hade förvärkar var 7:e minut men inget vatten rann. De undersökte mig och naturligtvis, INGET vatten. Värkarna verkade avta även denna gången. Hon kände på mig och jag var öppen 2 cm, och 2 cm kvar av tappen.

Nu blev det långt - men med allt detta vill jag säga att jag känner mig så HIMLA DUM. Känns pinsamt varje gång jag åker upp och tar "Upp deras dyrbara tid". Och det ÄR JU ALDRIG NÅGOT! Det är jag alltid bara INBILLNING. Så himla pinsamt.

Nu orkar jag inte mer känner jag. Vill bara gömma mig under täcket och bebisen kan lika gärna stanna i magen, för där verkar den ju trivas.

• Svar på tråden Känner mig så himla DUM och PINSAM! :-(
  • innana

Jo men det ÄR ju något visst det!!!

Du öppnar dig ju, fast långsamt. Och du har ju haft värkar på ctg:n! Så känn inte så. Det kommer när det kommer, och du är ju uppenbarligen i öppningsskedet. Du är inget dum alls, det går ju framåt och de sade ju åt dig att åka in? Se det som steg på vägen, och vad spännande!

• nelie

du ska inte alls känns dig dum eller pinsam... ring varje gång du känner dig orolig. de på förlossningen säger ju till om de tycker att du borde komma upp eller inte. lycka till och hoppas bäbisen vill komma ut snart.

• FridaE

Ähhh det är väl inte någon fara. Det är ju det dom är till för. Alla är ju lite oroliga och kanske inte vet riktigt när det är dags. Det är väl bäst att åka dit en gång för mycket än en gång för lite och föda i farstun!

Med mitt första barn åkte jag oxå upp en gång för jag trodde vattnet hade gått. När sen när vattnet gick på riktigt hajade jag vad det var frågan om... ändå så trodde jag med andra barnet att vattnet hade gått och ringde och frågade... men jag hade bara kisssat på mej.. helt utan förvarning, kände mej inte kissnödig eller nåt! Men tycker inte det var så pinsamt ändå... Dom är ju till för att hjälpa en med alla ens underliga symptom!

• nitedrive

Inte tar du upp deras tid!Du har ju tom passerat bf och det är deras jobb att kolla vad som händer.Är det ditt första barn har du ju dessutom begränsad erfarenhet av olika symptom.
    Värkar stannar ofta av lite under transporten till sjukhus även om det är på g på "riktigt".

• Slottsfru

Först och främst så vill jag bara säga att jag känner igen mig i det där med att man "tar upp deras dyrbara tid", när det liksom inte är något.
    En god vän är barnmorska och hon säger på fullt allvar att det är bättre att komma in och kika hundra gånger för ofta, än en gång för lite... dessutom så fick hon just själv barn, och fick åka in en gång för att hon trodde att det läckte fostervatten - men det var det inte. Så till och med utbildat folk, som varit med på hundratals förlossningar, vet inte när det gäller dem själva. :)

Min bebis kom ut efter att jag bakat lussebullar och därefter hetsätit åtta stycken på rad. *S*

• futura

Vi är nog många som har varit inne några vänder på förlossningen innan det verkligen begav sig. Jag va där 2 ggr + 1 vändningsförsök innan han verkligen föddes. Och det va en helt vanlig gtaviditet. Du behöver inte känna dig dum. Du har ju haft anledning till att åka in och det är ju för barnets skull du åker dit. Du är bara en ansvarfull mor. Lycka till!

• rulltårtan

Ja, fast nu har ju förvärkarna avtagit IGEN. Som de ALLTID gör. Är så trött på det här nu när man gått så här och kastats mellan hopp och förtvivlan i över 6 veckor.

Och de här jäkla undersökning de gör när de skall kolla vattnet gör ju SÅ JÄKLA ONT.

Idag när jag kom in ville jag nästa bara säga förlåt att jag stör och vända i dörren. Men de är ju så snälla. Men när det varken är vattenavgång eller riktigt värkarbete så känns det bara så himla hypokondriskt och pinsamt.

Känns som att jag ropar "vargen, vargen" hela tiden och till slut kommer ingen tro mig...

• Hemma hos oss

Tycker inte alls att du ska känna dej dum!
    Jag upplevde samma sak med mitt tredje barn, och då tycker man ju att man "ska" veta hur det "ska" kännas.
    Du är helt klart på gång med att föda barn! Stort lycka till!

• rulltårtan

Oj vad många svar, hann inte se alla innan jag skrev igen.

Jo jag vet att det är bättre att kolla än att inte kolla. Men det är nog det att jag åkt upp så "många" gånger nu. Det är därför det känns pinsamt...

Undrar så hur det kommer kännas när det är PÅ RIKTIGT.

• innana

Det är ingen som kommer att misstro dig när bebisen tittar fram
    Hör du- du kan vara mor redan i morgon bitti, eller så tar det en vecka till. Hur som helst kommer bb-personalen att vilja att du hör av dig så fort det är något, för du är deras ansvar! Så ring på du, och var medveten om att många många är där jättemycket fler gånger än du. Ta det lugnt och vila inför förlossningen istället för att fundera på dem! Lycka till också!

Svar på tråden Känner mig så himla DUM och PINSAM! :-(