• Lukka

Får man lån för en bil fast man inte har fast jobb?

Flyttar till Sverige i augusti och har fått ett vik på 10 månader. Men saken är den att jag behöver en bil för att kunna jobba och hade tänkt köpa en beg bil, men behöver ju ta ett mindre lån för det. Men överallt står att man ska ha fast inkomst och jag undrar om bankerna menar att man ska ha fast jobb (vilket jag antar) och om de i så fall nekar en att ta lån om man bara har ett vik? Jag känner mig rejält orolig just nu för jag hade inte tänkt på det här problemet och nu är det försent att backa.. Hjälp!

• Svar på tråden Får man lån för en bil fast man inte har fast jobb?
  • Tjoflöjt

Med fast inkomst menas fast jobb. Men ta kontakt med bankerna, det beror ju också på hur mycket du behöver låna, om du har andra tillgångar m.m.

• Lukka

Gick in på Swedbanks hemsida och där står bl.a. följande om billån:

"Att ta Billån på banken är både enkelt och tryggt och du kan välja vilket bilmärke och vilken bilmodell du vill. Det spelar inte heller någon roll om bilen är ny eller begagnad. Bilen du köper räcker som säkerhet för lånet."

Observera den sista meningen! Det måste ju innebära att det är OK att ta lån fast man inte har fast anställning och att de helt enkelt tar bilen från mig om jag inte kan betala. Eller har jag missförstått?

• essarf

Lukka:

Tror du behöver visa att du kommer kunna betala av lånet sen. Annars finns risk att du inte får låna eller till en skyhög ränta. Men det har blivit snällare, oftast räcker det att visa att man har en inkomst, även om den inte är fast. Naturligtvis spelar storleken på summan roll. En bil för 100 000 är nog lite knepigt, men en för 20.000 är nog ingen fara att få lån på.

• jerseyko

Jag lånade hos swedbank. Inga problem alls, jag tog ett medlemslån. Sen några månader senare höjde jag lånet och köpte en häst då jag fått tillbaka jobbet igen Flört

Svar på tråden Får man lån för en bil fast man inte har fast jobb?