• micorazón

Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden

Hihi nu öppnar jag en tråd där vi kan samla ALLA våra gooooda recept från Albanien/Kosovo. Kom igen nu tjejer! Fyll tråden!

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-04 01:19:51:
    Länk till vår tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19351269.html
  • Svar på tråden Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden
  • Baby08

Jag ska lägga in mitt recept på piroger här:

smördegsplattor(så många man vill ha)
    Fetaost 1-1,5 bit. Köp fetaost i konservburk(mycket billigare i längden) .
    1-1,5 dl naturell yoghurt
    1 ägg
    Om man vill kan man lägga i en nypa salt(beror på smaken)

Tag ut smördegsplattorna direkt frå frysen, låt dem tina (men ej fullt ut för då blir det svårt när man ska vika dem)
    Blanda ihop ägg, yoghurt och fetaost.
    Lägg bakplåtspapper på en bakplåt och lägg ut smördegsplattorna där. Smörj alla med varmt vatten.
    Lägg på ca en matsked av blandningen i mitten på alla smördegsplatorna.

Vik dem från hörna till hörna så att dem får formen av en trekant. Använd en gaffel till att göra reflser längs kanterna så att dem får en fint utseende och så att dem sitter fast lägs katerna.
    Smörj på matolja på alla sedan in i ungnen på 200-225 grader.
    Tag ut dem när pirogerna har fått en guldbrun färg.

Dessa piroger är goda att äta med en soppa till lunch.
    Recept på soppa:
    Tag 1 liter vatten i en kastrull.
    Lägg i 1 grönskasbuljong, 1dl frysta sommargrönsaker och 1 tsk vegeta. Låt koka upp och koka under en stund tills grönsakerna blir mjuka.
    Lägg sedan i pasta(pasta avsed för soppa) och låt det koka 4 minuter. Sedan är det klart

En annan soppa:
    400g nötfärs
    1 köttbuljong
    paprikakrydda
    Vegeta
    pasta för soppa.

stek köttet häll sedan i ca 1,5 liter vatten, krydda och låt koka upp.
    Lägg i pasta och låt det koka i 4 minuter. KLART

I love my Baby
  • Baby08

Detta var en bra tråd som startats Jag ska lägga in fler recept sedan när jag får tid

I love my Baby
  • Biba

Pite me mish
    DEG
    2 dl ljummet vatten
    2tsk salt
    2 msk olja
    special vetemjöl

FYLLNING
    nötfärs
    1 riven gul lök
    salt svart peppar ( ev grillgrydda)

Blanda vatten, salt och olja, häll på mjöl tills det blir en fast deg. Låt degen vila ca 20 minuter. under tiden stek köttfärs med lök och tillsätt kryddorna. Kavla sedan ut degen tunnt tunnt. smörj med olja. lägg i ytterkanten av degen en "rand" med köttfärs. Rulla degen innåt amtidigt som du drar ut degen så den blir tunn tunn. tillslut går degen som blir kvar i mitten sönder och du har en stor ring med köttfars inlindat i tunna lager i deg. Håll ringen i luften och snurra de i lufetn en liten bit i taget så de blir lite längre, därefter tar du i sönder den på ett ställa och snurrar degen som en kanelbulle fast större. Lägg in i ugnen på 200-250 grader när det fått färg smörj med en blanding av 1 msk cremefrashe, 1 dl vatten , 1 tsk salt. Sätt in i ugnen igen en liten stund. Om man vill ha dom lite mjukare kan man lägga en plastpåse över plåten när man tagit ut dem med en kökshanduk över, och låta dem vila en stund.

• Biba

Embelsira me molla

Fyllning
    4-6 äpplen
    2 dl socker

Deg
    2 dl socker
    4 ägg
    vetemjöl
    1 msk bakpulver

Skala äpplena och riv på ett rivjärn, koka ihop äpplen och socker. blanda smör, socker och äggen ( ett i taget) blanda i mjöl och bakpulver tills det blir en deg. dela degen i två. kavla ut gene och lägg på bakplåtspapper. Bred på fyllningen och lägg den andra degen oavnpå. Grädda i 200 grader tills det fått färg dela i små bitar och pudra med florsocker

• Biba

Chockladkulor

Plasmakex
    100 g margarin
    lite mjöl ( till händerna)
    riven blockchocklad
    strössel kokos eller pärlsocker till garnering.

Smula ner Rulla till bollar vänd i valfri garmering.

• Biba

Gulasch

paprika
    lök
    vitlök
    potatis
    tomater
    buljongtärning
    nötkött
    ärtor
    1-2 glas vatten..

Stek grönsaker och kött tills grönsakerna blivit mjuka.Häll i vatten och buljong och låt det koka under lock tills det är klart. Krydda med salt, paprikapulver, peppar.Servera med bröd och vårlök som man doppar i salt

• Baby08

Här kommer det recept på pite med ost:

Deg:
    Mjöl
    Salt -ca 1msk
    Varmt Vatten ca 5 dl

Fyllning:
    Fetaost 2 st bitar(från konservburk)
    1-2 ägg
    4 dl Yoghurt
    lite sal
    ca en matsked smält Milda magarin

Värm upp ugnen och låt den vara öppen så att köket blir varmt.(Fönster och dörar ska vara stängda)
    Gör degen i en bakmaskin eller med en elvisp. Ta ej för mycket mjöl för då bli degen hård och svår att dra ut sedan, degen ska vara mjuk men ej klibbig.
    Låt degen stå och vila en stund medan du smälter ca 500gram Milda magarin och blandar ihop fyllningen.
    Rulla degen till 18-20 små bollar i storlek som en pingisbollSkrattande
    Kavla sedan ut alla degbollar till storlek av en pankaksplätt och smörj med ca en msk smält magarin på var och en av dem.
    Smörj en ungsplått med magarin(som ej är smält) Tag sedan och lägg tre av degplättarna ovanpå varandra och börja dra i kanterna. När den är utdragen så lägger man den på plåten och fäster den i kanterna på plåten. Smörj sedan med ca en matsked magarin.
    Gör likadant 2 ggr till med 3-4 degplättar så att det sedan är ett lager av 9-10 degplättar. Lägg då på fyllningen och bre ut den över hela degen men inte änna ut i kanterna.
    Efter det så gör man påsamma sätt med den resterande degplätterna så att det blir ett lager av 9-10 deglager ovanpå fyllningen.
    När det är klart så viker man in degen och fäster den i varandra med en gaffel. Smörj med ca 2msk smält magarin på hela degen och sätt sedan in den i ugnen på ca 225-250 grader.
    När degen blivit guldbrun ovanpå och under då är den klar

I love my Baby
  • micorazón

Camillas libanesiska ris  (lite OT, sorry hehe men på begäran)

Till 4 personer:

ca 6 dl basmati ris
    ganska mycket olivolja
    smala nudlar (röd påse med nudlar i bollar)
    kummin
    vegeta/grönsakskrydda

1. Häll ordentligt med olivolja i botten på en gryta. Krossa 4 bollar med nudlar i handen och smula ner. När nudlarna NÄSTAN har bränts, de ska vara mörkbruna,så häller man på vatten (se till att vattnet är VÄLDIGT varmt annars skvätter oljan upp).

2. Lägg i ris så att det är ca 0,1 till 1 cm kvar till vattenytan. Häll på vegeta och kummin efter smak.

3. Rör i riset lite då och då. När vattnet har försvunnit ska man röra en gång/ 5 minuter. Det ska vara så pass med olja att riset inte brönns vid . Det blir som att riset nästan ångkokas/steks. Om man märker att det fortfarande är hårt efter en stund kan man om det behövs hälla på nån dl vatten till.

MUMS! LOVE IT!

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Jeta

hehehe GUD VAD KUL!!!! albanska recept som inte ens jag har hihi nu är det bara att impa på mannen blir alldeles lycklig!!!

• shqiperi82

Jag ska oxå lägga in recept här. Men hinner inte just idag. Vi har ju lite annan mat i Albanien än i Kosovo, men nästan samma... Jag kan Byrek med spenat, Byrek med Kyckling och ris, Baklava, Ravanije med mjölk, Mish med Qep (eller hur lök nu stavas), Petulla.......m.m... Något som låter intressant?! Jag har en hel kokbok och en bakbok från Albanien Som jag fått av min mans syster!

Svar på tråden Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden