• Uncia

Varmt i bilen! (hund)

Vill bara uppmana alla nu att tänka på era hundar nu när värmen kommit igen och hur fruktansvärt varmt det blir för dem i bilarna!. och även om ni ställer er i skuggan så kan den flyttas fort och även där är det varmt. dem kan inte svettas som vi människor och lider enormt.
    Läs mer fakta på länken nedan.

www.vovva.se/varmt_i_bil.html

• Svar på tråden Varmt i bilen! (hund)
  • Fruochmamma

Ja usch  .. verkligen något att tänka på.

Vi kan som tur var öppna över delen av bakluckan och har satt in galler men lämnar ändå inte hunden i bilen om vi inte måste en kort stund.

• Teskedsmamman

Jag har färdigutskrivna lappar i bilen som jag sätter på rutorna till bilar med hundar i, med information om vad som händer med hunden efter bara några minuter i värmen... om en bil står på parkeringen när jag kommer till affären och står kvar där när jag kommer ut så ringer jag polisen.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • Bisquit

Ja det är förfärligt!

Vi ha iofs extremt mörka rutor, våran bil blir aldrig varm även om vi ställer den i stolen. Plus ett inbyggt ac system som vi kan ha på när vi lämnar bilen. Men trots det så lämnar vi aldrig hunden ensam.

Husse eller matte får sitta kvar och vänta.

• Vilja00

Parkerar alltid i skuggan även om det betyder att jag kör upp på en gräsplatt vid sidan av en parkering. Lägger alltid en lapp i rutan fram o på buren bak. Där står mitt telefonnr samt kl. när jag lämnade hundarna. Givetvis är bilen öppen o burarna låsta. tack o lov behöver jag sällan ha med dem i bilen i vardagen längre men på tävlingar o semester så är det alltid bra med bur, lås o lapp.

• Auroratiger

Värst är när folk har lämnat en liten fönsterspringa öppen och tror att det hjälper...

• MansonDust

Vissa gör det bra, att de har hunden i en bur där bak & hela luckan öppen på bilen. Och så vatten till hunden i buren.

• Slarva

Jag har alltid en sån där "skvalpskål" i bilen som jag fyller med vatten om hunden behöver lämnas ensam i bilen, eller om vi åker långt.
    Sen har vi en sån där "friskluftskrok" som man kan kroka fast i bagageluckan så den är öppen ca 1-2 dm, men ändå låst... Helt suveränt!

Du varg, du varg kom inte hit, ungen min får du aldrig...!
  • MosieSassa
    Teskedsmamman skrev 2007-06-04 11:47:12 följande:
    Jag har färdigutskrivna lappar i bilen som jag sätter på rutorna till bilar med hundar i, med information om vad som händer med hunden efter bara några minuter i värmen... om en bil står på parkeringen när jag kommer till affären och står kvar där när jag kommer ut så ringer jag polisen.
    Vilken bra idé!
    Hur ser dina lappar ut?
  • Fru Indosaurie
    Teskedsmamman skrev 2007-06-04 11:47:12 följande:
    visst fanns det någon sida där man kunde skriva ut såna?
    Har du länken isf?
    bra idé!
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Uncia

www.skk.se på deras framsida kan du gå till "hundar i varm bil" och därifrån kan man även beställa färdiga vykort som man kan lägga på ställen där det kan passa.
    dessa kommer även spridas lite varstans i sverige av skk själva.

• Fru Indosaurie

uncia
    tack!
    Men det var inte dom jag menade..
    någon annan som vet vad jag pratar om?

• Uncia

om du går in på länken som jag skrivit i mitt huvudinlägg så ser du fakta om temperaturer och vad man kan göra..går ju att skriva ut och göra egna lappar.

• LinaFalk

TACK!!!! För att du TS tog tag i saken och gjorde denna tråd!! Det är väldigt viktigt!! Folk förstår inte hur varmt det blir i bilen och särkilt för djur!

Brukshund med fart - Collie såklart
  • Uncia

ja ju fler som vet desto bättre! sprid ut det till alla ni känner.

• MosieSassa

Jag har beställt de korten och tänker sätta dem på alla bilar jag ser med djur i nu under sommarhalvåret. Tänker självklart hålla koll, eller be nån hålla koll, så att djuret inte drabbas av värmeslag.

Uncia skrev 2007-06-12 09:25:33 följande:
    www.skk.se på deras framsida kan du gå till "hundar i varm bil" och därifrån kan man även beställa färdiga vykort som man kan lägga på ställen där det kan passa.dessa kommer även spridas lite varstans i sverige av skk själva.
  • Fru Indosaurie

jag har också beställt korten.
    Jag hade behövt ett förra veckan när det satt en hund i en bil.
    Ute var det växlande molnighet och inget fönster var nerdraget ens Skrikandes

• ekarny

ett annat tips för de som inte har galler så de kan öppna hela bakluckan är att i djuraffärer fins en slags krok du fäster i bakluckan så är luckan öppen ca 1dm men du kan låsa bilen som vanlig och ingen kommer in. Har en sån själv och den är jätte bra! Låter ju ändå inte våra hundar sitta en längre tid i bilen iaf. Sätter den om det handlar om några min jag är iväg. Plus rutor nere och så tonade rutor. Men en sak ska man tänka på vad jäller tonade rutor är att det blir varmt i bilen iaf. Det är bara det direkta solljuset du slipper men värmen är ju där iaf.

Såg även en annan länk om samma ämne där tipset är att smsa reg nr till 71456. Då får du registrerad ägare till bilen och kan på så vis söka vidare för att få nr via nummerupplysning. Jag hade inte heller tvekat att slå in en ruta om jag ser en hund i fara! Sagt till ägaren att jag betalar gärna rutan då jag gör en anmälan om djurplågeri.

Häll heller inte vatten på huvudet då det blir varmt och värmer ännu mer. Ger man vatten ska det heller inte vara iskallt utan svalt, för annars måste kroppen "värma" upp det och en överhettad kropp orkar inte det.

Ja lite tips som jag fått från andra och av mig själv.
    Njut av sommaren samtidigt som ni tar hand om varanndra

• Rickeby

Om jag måste lämna hundarna en stund i bilen så har jag låsta grindar bak (hänglås) och hela bakluckan öppen plus fönsterna nere plus vatten i bilen åt hundarna.
    Men oftast lämnar jag dem hemma om jag vet att jag inte kan ha med dem hela tiden, tror att de hellre är ensamma hemma ett par timmar än ligger och flåsar i bilen.

Har dock tänkt på parkeringshus, där brukar det ju alltid kännas svalt har jag för mig, stämmer det?

• Lilium candidum

Vi har tonade plastskivor i bilen som reflekterar tillbaka nästan 90% av solen, om jag inte missminner mig. Lämnar vi hunden i bilen så åker alla rutor ner och bilen lämnas i skuggan. Är det för varmt ute får han stanna hemma.

Svar på tråden Varmt i bilen! (hund)