• Lundatjej78

Är detta ett bra hus?

Ska åka och kika på detta ikväll och vi är ganska nya på det här med hus-köp, verkar det vara en bra grund eller risk för fukt osv? Annat man ska passa sig för?
    Finns ju en del att göra redan nu i form av tapet och golv, men det är ju alltid en del man inte kan se heller..
    www.hemnet.se/a.asp&q=1&s=4

• Svar på tråden Är detta ett bra hus?
  • Blomkruka84

Hej!

Jag tycker det verkar bra.
    Läser till mäklare nu, men har tyvärr inte hunnit läsa byggtekniken än.

Glöm inte ta dit en besiktningsman om ni blir köparna till huset!

• Bondbruden

Planlösningen ser bra ut. Barn älskar hus att springa runt i

Punkter att undersöka extra noga på den typen av hus:
    *Ev mögel på insidan av yttertaket på vinden
    *Fukt och mögel under mattor och bakom väggbeklädnader i källaren
    *Ev förekomst av blå lättbetong, framför allt i källaren, undersök radon innan ni skriver på

Känn efter om huset luktar gott när ni kommer in. En halvtaskig källare kan man leva med om man kan stänga dörren dit, men inte om man har en öppen källartrapp!

• Lundatjej78

Tack så jättemycket för svaren. Bägge två! Ska skriva av det du nämnt Bondbruden och kolla upp det!

• chase

Fördelar:
    *Det är stort
    *Det finns fjärrvärme framdraget så du kan ansluta till det för just nu var driftskostnaden oerhört hög
    *Återvändsgata

Nackdelar:
    * Taket läcker och måste bytas vilket är en kostand på 60 000-100 000 kronor.

* Vedervärdiga tapeter precis överallt och bedrövliga badrum och kök. Jag askulle vilja renovera precis allt, vilket innebär en kostnad på minst 300 000 kronor (två badrum+ kök+ +övriga ytaskikt). Dock fina golv.

Jag som redan renoverat och är spyless skulle därför aldrig köpa det här huset eftersom det krävs mycket jobb för att få det i ordning. Men vill du satsa mycket tid och pengar så varför inte?

• Lady Sylvana

Så dyrt behöver väl taket inte bli? Det verkar vara papp där, och om det är bara det som ska bytas så blir det ju inte 60000 till 100000. Det är väl om det är fuktskador det kan dra iväg, men bara papp är ju inte så dyrt.

• chase

Nej, men man vet ju inte. Det har läckt in står det och då kanske man ska passa på att byta allt när man ändå håller på. Det hade i alla fall jag gjort istället för någon halmesyr som man ändå får göra om inom några år.

• anna68

Jag skulle inte gett mig på det...tror också att taket kostar ca 100 000 att göra vid. Vidare så måste i princip allt invändigt slitas ut....två badrum, kök, heltäckningsmattor, plastmattor, sjögrästapeter....Det blir DYRT! Runt en halv miljon för att få det i beboeligt skick. Då är du uppe i en bit över två miljoner...funkar det i Eslöv?

• Lundatjej78

Nu har vi varit och tittat på det och jag måste säga att det var vääldigt fräscht och fint!
    Visst, badrummen var gräsliga men annars var det inte mycket synligt att göra vid förutom nya tapeter i de flesta rummen. Golven var jättefina överallt och även köket var helt okej! Så vi får se, kanske lägger vi ett bud och sen får vi se vad besiktningsmannen har att komma med..det är nog där som de dolda problemen dyker upp, för utåt sett var det som sagt väldigt frächt!
    Chase: Inte kan väl ett garagetak kosta så vansinnigt mycket att byta?

• hus busen

Garagetaket kostar inte så mycket att fixa... gör ni det själva så blir de ennu billigare...

Efter våra svängar på visning så verkar de som att man ska ta dit en besiktnings man för att kolla så ytterväggarna inte lutar.... de är svindyrt att fixa... men annars verkar huset ok.

Svärfar säger att man ska ha tak över huvet som inte läcker... torr om fötterna (dränering)... resten fixar man oavsett när man flyttar in... så det spelar ingen roll hur tapeterna ser ut.

• chase

Lundtajej: Nej, förlåt, jag såg fel. jag trodde det var husets tak som läckte. Nej, ett tak på garaget är nog inte så dyrt.
    Gillar ni det så är det klart ni ska slå till. Det är bara jag som är så negativ till hus som måste fixas en massa med etersom jag gjort det så mycket.

Svar på tråden Är detta ett bra hus?