• Anonym (Fundersam)

Gravid utan att mensen kommit tillbaka?

Är lite fundersam. Har en son på 8 månader och planerar inte något syskon än men har trots det slarvat lite grann med skyddet. Jag har tänkt som så att eftersom jag ammar och mensen inte kommit tillbaka så är det hyfsat riskfritt.

Men nu har jag haft lite svag mensvärk som återkommit någon gång per dag i några dagar i följd. Har dessutom haft väldigt rikliga flytningar. Bortsett från det känner jag mig inte gravid som jag gjorde när jag väntade sonen.

Inte så troligt att jag är gravid va?

• Svar på tråden Gravid utan att mensen kommit tillbaka?
  • Anonym (ah)

Ja, säker kan du ju inte vara tills du gör ett gravitets test!
    Man har ju faktiskt ÄL innan man får sin första mens. Och kan då så klart bli gravid!
    Att du ammar uteslutar inte att du har ÄL och kan inte kan bli gravid, för det kan du. Det är inte säkert att bara amma och tro man inte blir gravid för att man ej har fått sin första mens!
    Om du inte vill ha flera barn just nu, så får du allt använda någon form av preventivemedel eller kondomer!

Men sen kan dom kramper du har ju också vara för att mensen försöker att komma igång, eller så är du med barn! Så testa dig för att få svar och först då kan du vara säker på att du Troligen inte är gravid!

• Anonym (Fundersam)

Är det så att jag är gravid så gör jag ju inte abort. Det blir bara lite väl tätt mellan barnen.

Vi har haft en del strul med skydd. Satte in spiral som jag fick ta bort för att det inte funkade, och har inte fått piller utskrivna än.

Får väl testa helt enkelt.

Men visst är det så att man inte har ÄL om man inte har mens, alltså bortsett från den allra första ÄL som då kommer två veckor innan första mensen?

• Anonym (Fundersam)

Någon annan här på FL som blivit gravida utan att mensen kommit tillbaka efter garviditet? Var symptomen annorlunda då?

Jag ska nog gå och köpa ett test idag och testa så att jag kan skjuta undan det sen.

• Anonym (me2)

hej!
    nä, inte jag, men jag har samma fundering som du. vårt yngsta barn är 5 månader och jag har inte fått mens än. vi hade sex i helgen, men jag tänkte att "mensen är ju inte tillbaka så gravid kan jag ju inte bli". nu har jag läst att det inte alls är speciellt ovanligt att man får äl före sin 1a mens efter grav. jag funderar på ett dagen efter piller, men det har nog gått för långt nu. det är ju fem dagar sen. om jag är gravid vill jag behålla barnet, även om det skulle kännas lite jobbigt just nu...
    hör gärna av didg om hur det går.

• m3ssy

Jag blev gravid utan att mensen kommit tillbaka, min dotter var då 5 månader. Så det är helt klart möjligt.

• Anonym (me2)

tillägg: anledningen till att jag börjat fundera på grav är att dagen efter vi hade sex fick jag riktiga äl-flytningar i två dagar. kollade min temp och den var hög precis som efter äl! det har den varit sen dess, så det var nog en äl.

• jummie

Japp min dotter blev till på den första ÄL jag hade efter min son föddes. Helammade o sonen var 4 månader!

ÄL föregår ju mensen o prickar man av den så kommer ju inte mensen...

• AnnaGBG

Jag blev gravid med lillebror utan att mensen kommit tillbaks. "Symptomen" var samma sommed stora pojken.

Efter lillebror blev jag gravid igen på samma sätt när han var 2 månader. Då hade jag ingen aning men det var ett utomkvedshavandeskap så det känns väl inte likadant.

Jag verkar bli gravid så fort jag går för nära en karl...

• Anonym (me2)

shit! det verkar inte helt ovanligt att bli gravid före mens allltså!
    jag har också en ganska "fertil" historia, men vi får väl se vad som händer.

• jummie

Anonym (me2) skrev 2007-06-05 09:22:13 följande:

shit! det verkar inte helt ovanligt att bli gravid före mens allltså!jag har också en ganska "fertil" historia, men vi får väl se vad som händer.
    Mendet är klart att man kan bli gravid utan att mensen kommit tillbaka. Du har ju ÄL _före_ o det är ju tack vara den som du blir befruktad. Det är inte mensen du ska ha koll på utan ägglossningen...
  • Anonym (Fundersam)

Får jag fråga er som blivit gravida så tätt: Hur var det att få så tätt mellan barnen?

Det som får mig att må lite dåligt nu innan jag ens vet ifall jag är garvid eller ej, är att haf känner dåligt samvete för sonens skull. Han är ju så liten själv, klarar han att redan få syskon i så fall?

Och praktiskt, hur orkar man med TVÅ så små?

USCH, NERVÖS!!!!!!!

• Anonym (Fundersam)

Jummie: Jag visste ju rent teoretiskt att det går att bli gravid innan första mens, men jag tänkte nog ändå att det inte var så vanligt för det är ju ganska vanligt att ocksp att ÄL inte kommer igång direkt när mensen gör det utan dröjer ett tag.

• jummie

För att amningen ska ge ett visst skydd så gäller vissa kriterier dessutom.

*barnet ska vara max 6 månader

*max 4 timmar mellan varje amningstillfälle. Detta gäller hela dygnet. Så ammar man inte på natten så är skyddet borta.

Jag hade inte en aning om detta med tiden mellan amnigarna. Min son sov hela nätterna igenom from det att han var 1 månad.

• Anonym (ah)

Anonym (Fundersam) skrev 2007-06-05 09:27:16 följande:

Jummie: Jag visste ju rent teoretiskt att det går att bli gravid innan första mens, men jag tänkte nog ändå att det inte var så vanligt för det är ju ganska vanligt att ocksp att ÄL inte kommer igång direkt när mensen gör det utan dröjer ett tag.
    Anonym (Fundersam): Jo, Vanligast så har man ÄL innan mensen, så det är ju därför man skall vara så försiktig och använda skydd om man inte vill bli gravid igen, specielt efter förlossning och MF, för då är man ofta mera fertile. Det är väldigt vanligt att många blir med barn när deras första är ändast några måndader gamla. Många tror ju att det går bra utan att använda skydd, för mensen har ju ej kommit igång. Men dom glömde ju att ÄL kommer först, och så blir dom med barn igen.
  • Anonym (me2)

anonym ah: hur kommer det sig att man är mer fertil efter en förlossning?
    trodde det var tvärt om, att det tog ett tag innan kroppen var redo för nya tag...

• Lilla Kimi

Jag blev gravid tätt efter ettan, har inte ett år mellan barnen nu. Min dotter är född 19 maj 2006 och sonen 12 maj 2007. Min mens kom aldrig tillbaks efter ettan, hel-ammade å trodde jag var relativt säker men noop. Kände inte heller att jag var gravid igen, trodde mensen var på väg bara.

Nu efteråt när jag har 2 tätt kan jag bara säga att jag inte ångrar att jag har fått en till liten men det är tufft att ha två så små. Min sambo tar ut pappaledigt två dagar i veckan för att hjälpa lite. Men det är nog bara första året tror jag som det är lite jobbigt, för de har ju så olika behov. Tror det blir lättare sen när dom är mer jämna.

Positivt är att de kan samma saker, sen, att man inte behöver "börja om" när första barnet klarar sig själv utan man e liksom redan inne i det här med bebis-tiden och man kommer ihåg allt från nr 1. Tex ammning å smakportioner och blöjor och allt, dessutom har man ju oxå allt kvar från den förste så man behöver inte skaffa allt nytt igen, tex vagn å så.

Lycka till!

• Anonym

Jag har blivit gravid två gånger utan att min mens hunnit komma tillbaka efter förlossningen. Jag har helammat båda gångerna.

• Anonym (Fundersam)

Tack för svaren!

Jag testade nu för en timme sedan och det var negativt, så jag är INTE gravid. Jag är både lättad och lite, lite besviken ändå. Man är ju knäpp!

Men egentligen lika bra, känner att min kropp inte riktigt är redo för att bära barn nu igen.

• Anonym (ah)

Anonym (me2) skrev 2007-06-05 13:14:20 följande:

anonym ah: hur kommer det sig att man är mer fertil efter en förlossning?trodde det var tvärt om, att det tog ett tag innan kroppen var redo för nya tag...
    Hormoner, konstigt egentligen, eftersom man bör ge kroppen 2 år att vila efter en graviditet/förlosning, det är hur lång tid det tar kroppen att återställa sig.
Svar på tråden Gravid utan att mensen kommit tillbaka?