• MrsHolly

Ligga ner och amma... Tips?!

Hallåj

Jag har en go och matglad liten flicka. Amningen fungerar bra, och hon äter duktigt. Men ibland när tröttheten slår in vore det skönt att kunna ligga och halvslappa medan hon äter. Vi har prövat en del, och det funkar väl, men jag upplever att hon inte får tillräckligt bra tag, utan det blir mest att hon ligger och småsnuttar på bröstvårtan. Tillsist blir det lite slitsamt för bröstet. Jag efterlyser lite bra tips, hur gör ni? Hur ska man ligga, och hur ska barnet ligga? Beskriv gärna... =)

• Svar på tråden Ligga ner och amma... Tips?!
  • miababia

jag brukar ligga på sidan med plutten lite på sidan, lägger ibland en kudde bakom honom så han inte "rullar iväg". tycker det är sköntatt ligga å amma på natten

• cats

ligg på sidan med mage mot mage
    du ligger som ett V och bebisen mot dig och tittar upp mot dig när han tar bröstet
    lägg en kudde eller något bakom din rygg så att du kan slappna av
    ha armen du ligger på ovanför bebisen
    andas djupa andetag och slappna av

lycka till

• Cilla

Upplever också ibland att han inte får ordentligt tag, men då hjälper jag till och håller i bröstet/vårtgården hela tiden, så han får in det ordentligt och stannar där.

Jag ammar båda brösten på båda sidorna om mig. När han ska få det "översta" bröstet, när jag ligger på sidan lägger jag honom på en liten kudde så han når upp. Funkar jättebra. Skönt också att inte behöva flytta på varken honom eller mig, förutom att han ska upp på en liten kudde då.

• Leonas mamma

Ett annat tips är att du stöttar upp dig själv med kuddar...jag brukar "bygga" runt oss eftersom jag ammar Leona till sömns och när hon släpper är där en kudde inte långt bakom henne så hon kan rulla runt och omfamna den. När hon var spädis låg jag på kuddar för då kunde jag liksom amma uppifrån, prova dig fram. Ett tips för att slappa är att ha en bra bok (jag pluggar på så vis) eller ligga framför tvn, eller blunda lite så kanske du somnar bara ni ligger bekvämt

• Majan78

Använde amningsnapp första veckorna och när jag slutade på dagen fortsatte jag på natten för det var så bekvämt. Sonen fick rätt tag direkt, och om han råkade släppa taget kunde han ta det själv. Nu fixar vi det utan, men nu är han snart 4 mån.

• CoJ

Jag upplever att Felix 3v äter bättre då vi bägge ligger ner och kopplar av, sitter jag och ammar blir han mätt tillfälligt och sen ska han ha bröstet igen efter en timma. Håller kanske fel? men beskrivningen som cats skrev är så vi ligger också =)

• D S

Mitt bästa tips är att du ligger på sidan och lägger din hand under ditt huvud så att armen ligger i 90 graders vinkel från kroppen, funkar kanon med min tjej. Hon käkar och jag sover.

Svar på tråden Ligga ner och amma... Tips?!