• gersime

Tvillingar i min mage?

Hej allihop! behöver lite expert hjälp här!
    Är gravid i vecka 6 (5+3) och magen syns redan extremt mycket, så folk som itne vetat om det frågat när jag skla ha och varför jag inte sagt något, men är ju bara i vecka 6?Fundersam Det ska ju inte synas än... Ser ut som om jag är minst i vecka 15...
    Sambons pappa har tvillingbröder så risken/chansen finns ju...
    Men kan jag redan nu får reda på om det är tvillingar? Eller måste jag vänta till senare i graviditeten?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tvillingar i min mage?
  • 4barnsMom

Första barnet?

För är det andra eller tredje är det inte alls konstigt..

Barnet/barnen är inte stora i v 6 i vilket fall.. Handlar ju om millimetrar eller cm.. Är nog din livmoder som fattat att den är gravid ordentligt bara

Stolt Mamma till Samuel -97 Elin -00 Elias -06 & NovemberBebis i magen!!
  • oxytocin

Det är förmodligen din livmoder och mage som svällt bara... embryona är inte särskilt stora i v 6 vet du...

• Börnen

Första tiden så sväller ju tarmarna enormt, vilket gör att man ofta ser väldigt gravid ut, men magen är ganska mjuk och gosig. Detta håller i sig ett antal veckor, men fram mot v15 kanske så börjar den ersättas av den riktiga hårda bebismagen. Det är både livmordern som växer samt svullna tarmar och vätska man samlar på sig. Har nu några bilder?

♥Emil 050611♥ och ♥Maja 061116♥
  • 4barnsMom

Kollade.. Ett embryo är ca 5mm.. 2 lär inte synas på utsidan Sen kan det ju vara 2 ändå, men det lär inte synas nån skillnad mot en

Bara din kropp som fattat snabbt

Grattis föresten!

Stolt Mamma till Samuel -97 Elin -00 Elias -06 & NovemberBebis i magen!!
  • denna där

e det inte så att risken för tvillingar ska finnas på din sida släkten om det ska vara så?
    Om man har anlag för tvillingar är det inte mamman som i så fall har anlag att släppa två ägg?
    Om jag uppfattat det hela rätt...då "hjälper" din sambos pappas tvillingbröder inte till...
    Sen kan det ju vara tvillingar ändå, men att tvillingbärare får stor mage redan i v. 5+3...det vet jag inte....jag fick stor mage direkt, men jag tror inte det var bebisarna som gjorde mig stor utan mer svullna tarmar....

Grattis och lycka till hur som haver! Spännande å vänta å se om det är twins!

Med en flyttad bokstav är ingen skadad sked.
  • gersime

Jupps första barnet...

Nä jag vet att de är minimala, och antagligen är det bara magen som svullnat och att jag samlat på mig massa vätska. Men det syns verkligen... Hade ju velat vänta med att berätta för tex arbetskamrater men alla ser det ju redan

Men hur tidigt kan man se om det är fler än en?

• Saara

Tvillingar är inte ärftligt från pappans sida...men det är klart, de kan ju va tvillingar ändå. Men jag tror nog inte det syns så tidigt iaf, du är nog bara svullen. En vän till mig vart väldigt rund tidigt men det gick tillbaka efter en tid (ja sen kom ju förtås en mage) hon va svullen i början.

Grattis till bebben/ bebbarna i magen!

• Sötnostim

gå in på mitt fotoalbum och kolla magen i v 5 ..jag väntade tvillingar men sluta i missfall i v 8..

• gersime

Nä är på pappans sida fick man sambos syster veta när hon väntade sitt första barn, så de gjorde ett tidigare UL på henne...

Det konstiga är att magen är inte mjuk, den är rätt spänd, kanske bara för att jag är gasig, precis som Pumba i lejonkungen

Ja den som lever får se

• gersime
    Sötnostim skrev 2007-06-04 22:28:47 följande:
    gå in på mitt fotoalbum och kolla magen i v 5 ..jag väntade tvillingar men sluta i missfall i v 8..
    Ungefär så svullen är den ja, men det är såklart inviduellt, kan ju tyvärr itne gemföra magar så
  • Sötnostim

okej..hade min ägglossning den 29 maj och idag kände jag hur det stack till precis som med dem andra graviditeterna .. så jag tror att ägget fastna idag så Tim ska få ett syskon hehe

• denna där
    gersime skrev 2007-06-04 22:30:34 följande:
    Nä är på pappans sida fick man sambos syster veta när hon väntade sitt första barn, så de gjorde ett tidigare UL på henne...Det konstiga är att magen är inte mjuk, den är rätt spänd, kanske bara för att jag är gasig, precis som Pumba i lejonkungenJa den som lever får se
    Jo men hon är kvinna och jag tror din sambo är man Han kommer inte kunna påverka ägglossningen. Däremot kan hans syster ärva det från sin far = hon har ökad risk för tvillingar men inte ni.

Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.

- www.tvillingklubben.se/twins/qa.asp
    Med en flyttad bokstav är ingen skadad sked.
  • gersime
    Jonas fru skrev 2007-06-04 22:43:32 följande:
    Jo men hon är kvinna och jag tror din sambo är man Han kommer inte kunna påverka ägglossningen. Däremot kan hans syster ärva det från sin far = hon har ökad risk för tvillingar men inte ni.Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.- www.tvillingklubben.se/twins/qa.asp
    Sambon pustade ut här Men lite kvinnlig är han allt
Svar på tråden Tvillingar i min mage?