• Anonym (Knäckt)

Blev uppsagd idag, vad har jag för rättigheter!?!?!

Blev inkallad på chefens kontor vid 9-tiden. Han stängde dörren om oss och sen förklarade han att han är tvungen att låta mig gå pga arbetsbrist. Att min position i Sverige måste upphöra eftersom han måste anställa en person i Finland. Har pratat med min svärmor som executive assistant på ett av Sveriges största företag att när de säger upp folk så är det som regel att man har med en facklig representant, en från HR och en från företagshälsovården. I mitt fall var det bara jag och chefen, alltså ingen från HR. Är tyvärr inte fackligt ansluten. (Dock med i A-kassa)

Jag blev så upprörd så jag började givetvis storböla och hulka så jag hörde inte så mycket var chefen sa mer än att han gav mig ett papper jag skulle skriva under. Signerade ingenting. I papperet stod det att jag egentligen har 1 månads uppsägningstid, men att de ger mig 3 månader med arbetsbefrielse. Har jag rätt att börja jobba på nåt annat ställe och ändå få betalt från företaget under denna perioden? Sen stod det att jag inte har rätt till återanställning, men det kollade jag upp i lagen om anställning att det har jag visst rätt till om jag tolkat alla paragrafer korrekt.

Vad som är pissigt är att jag känner mig som en påse sopor som chefen bara kastat ut genom fönstret. Jag och min ena kollega är dom som byggt upp kontoret på det administrativa planet, allt man kämpat för känns som det är värt en piss i havet!!

Han sa också att han tyckte det var bäst om jag gick på dagen eftersom det skapar dålig stämning på kontoret att låta en uppsagd jobba kvar. Mycket otaktiskt sagt! Plockade ihop mina saker inför mina chockade kollegor, alla med samma arbetsuppgifter men anställda före mig. En med ynka två veckor!!!! Samt en som jobbat längre inom koncernen men inte på sin nuvarande post.

När jag gick in till chefen för att säga adjö sa gubbjäveln: "Känns det bättre nu?". Jag höll på att smälla av!!! Vad fasen tror han, att jag ska hjula ut och skjuta champagnesalut?!?!?!??! Jag sa: "Det var ju också en jävla fråga!!", sen vände jag på klacken och gick!

Vad har jag för rättigheter egentligen, när jag inte är med i facket?

Usch, nu när jag i alla fall fått liiiiite distans till det hela vet jag att jag har två val.
    1. Gräva ner mig och tycka synd om mig själv och vänta på att nån knackar på dörren och erbjuder mig ett jobb.
    2. Tycka synd om mig själv i ett par dagar, för att sen inse a "shit happens", livet går vidare och att jag är en ambitiös tjej som faktiskt är attraktiv på arbetsmarknaden.
    Känner jag mig själv rätt så väljer jag nr 2.

• Svar på tråden Blev uppsagd idag, vad har jag för rättigheter!?!?!
  • Anonym (Nystart?)

Du har massvis med rättigheter.

Först och främst, han verkar ha sagt upp dig på lagliga grunder, vilket arbetsbrist är. Dock skall HR vara informerat och dessutom sitta med på mötet... och om du varit med i facket såklart. har dock aldrig hört om hälsovården, men i de fallen en sådan finns så kan de tmycket väl vara så!
    Har ni kollektiv avtal förresten?

Däremot har han INTE laglig rätt att vägra dig återanställning, det är INTE knutet till något kollektivavtal heller utan det är LAS som säger att om din tjänst eller en snarlik skulle dyka upp inom 6 eller 9 månader (vet ej vilket) så är han skyldig att erbjuda dig den tjänsten. Så du har tolkat paragraferna rätt!

Har en fd kollega som dock förhandlade bort den rätten, men det var på hennes initiativ eftersom hon ville bli uppsagd pga arbetsbrist (hon ville säga upp sig själv, men klarade inte 45 dagars karens ekonomiskt) så företaget och hon gjorde en deal, men då var facket inblandat också bara för att alla papper skulle vara iordning så ingen skulle råka illa ut!

Vad gäller arbetsbefrielsen i 3 månader så är jag konfunderad för jag har aldrig hört om något företag som erbjudit längre tid än själva uppsägningstiden... i vilket fall, du kan självklart söka jobb under dessa 3 månader (varav den sista månaden är din uppsägningstid som jag tolkar det) men du kan inte börja nytt jobb innan dess. Och gör du det så har du inte rätt till lön från företaget som sa upp dig!

Gå in och googla lite på LAS (lagen om anställnignsskydd) så hittar du säkert mer info. Och lycka till !

• Åsa

Du bör titta igenom det här med någon som kan området ordentligt. Det är inte säkert facket vill representera dig i en konflikt som börjat redan innan du gått med, men du kan ju alltid fråga om de gör det ifall du går med. Annars kan du ta kontakt med en jurist som kan arbetsrätt; en konsultation är det säkert värt i alla fall. Helst så snart som möjligt. Att du inte är på arbetsplatsen skulle kunna tolkas som att du accepterat att sluta och inte tvingats.
    Uppsägningstiden är mig veterligt alltid tre månader från arbetsgivarens sida om man jobbat längre än ett år (talar om Sverige, blev lite förvirrad av det där med Finland.) Om du kan få lön parallellt med nytt arbete är inte solklart, även om man skulle kunna tycka det när arbetsgivaren uttryckligen befriat dig från din arbetsplikt, även därför bra att konsultera jurist, fackets eller egen.

• Skusan

Om jag har fattat det hela med återanställning rätt så blir den "giltig" först när du själv åberopar den... Att du måste säga till chefen att du åberopar rätten till återanställning. Du måste ha varit anställd i 12 månader eller mer för att kunna göra det.

Men du kanske kan ringa facket om råd imorrn? Även fast du inte är medlem...

• Anonym (Knäckt)

Kollektivavtal finns inte.

Frågade rakt ut om det var nåt personligt mot mig, om han tyckte att jag inte skött mig bra, eftersom det stod att jag inte har rätt till återanställning.

Pratade med SIF idag och jag har inte rätt till förhandlingshjälp eftersom jag inte varit medlem i 3 månader. (Är ju inte medlem alls!)

Har en bekant som är jurist som jag ska prata med imorgon.

Gifte oss för två veckor sedan och köpte hus för en vecka sedan och så händer nåt sånt här......

• Anonym (nya vingar)

Tråkigt att höra och ännu tråkigare att du tog det så hårt!

Var sig facket eller HR måste vara med vid uppsägningar. Facket drar du själv in eller så är det med när omstruktureringar ska ske och företaget ska ge långa och höga avgångsvederlag. HR är med som stöd till chefen (om denne anser att han/hon eller personen i fråga behöver stöd under själva uppsägningen).

Tycker du bör veta att jag jobbat mycket nära min chef i många år och "hon" har under denna period avskedat x antal människor och alla avsked skedde ungefär så som du beskriver. Jag har under samtliga av dessa avsked talat med henne både före och efter och hon har varit sååå nere och mått sååå dåligt under hela denna process MEN under själva samtalet har hon verkat iskall och helt saklig!!!??? Vi har talat om detta då jag frågat varför hon är så korrekt och kall och då har hon förklarat för mig att under de 100 chefskurser hon deltagit i har de utbildat dem att betee sig just så vid avsked. Det ska inte göras som någon stor och känslomässig händelse det ska vara strikt affärsmässigt och kort och detta för att personen i fråga ska uppfatta beslutet som enkelt, korrekt och inte personligt. Frågan är hur bra detta är för båda parter? Hon har iallafall avskedat många hon absolut INTE velat avskeda men vilket tyvärr stått helt utanför hennes makt och beslut.
    Vill bara att du ska veta detta det kanske hjälper?

• Anonym (va??)

det är väl klart att det måste finnas ett kollektiv avtal??
    annars är det bara att ringa till facket och säga det.  för alla arbetsgivare måste godkänna kollektivavtalet. 

ta upp det med din kompis också.

Grattis till äktenskapet och huset

• Anonym (Knäckt)

Det värsta av allt är att min man är på tjänsteresa och kommer inte hem förrän på torsdag.....har aldrig längtat så mycket efter honom som jag gör nu!

Förstår fullt ut om chefen måste säga upp mig, men det skedde på ett så plumpt sätt! (han uttryckte sig klumpigt i min mening)

• Anonym (tråkigt)

Ang kollektivavtal måste arbetsgivaren bara godkänna det om dom anställda vill det. Vill inte de anställda ha kollektivavtal behöver man inte...

Är inte insatt i hur det funkar vid avsked.
    Men Grattis till huset & som du själv säger så verkar du se till att de löser sig

• Anonym (Knäckt)

Nog löser det sig alltid, jag är inte den enda som blivit uppsagd. Det är bara det att man känner sig så värdelös och som en påse sopor som chefen kastat ut genom fönstret.

Vi har en inplanerad semester till Australien. Hoppas bara man hittar ett jobb som accepterar att man är ledig 3 veckor i oktober.....men det lär väl bli nästa problem!

• Anonym (Knäckt)

Jag menar att jag inte är den enda i världen som blivit uppsagd. Dock är jag den enda i nuläget som får gå från min arbetsplats.

Det ironiska är att en chef från en helt annan avdelning kom in på kontoret när jag stod och packade ner mina saker och presenterade en ny tjej som började idag......"Hjärtligt välkommen då....."

• Anonym (hrm)
    Anonym (va??) skrev 2007-06-05 00:54:15 följande:
    det är väl klart att det måste finnas ett kollektiv avtal??annars är det bara att ringa till facket och säga det.  för alla arbetsgivare måste godkänna kollektivavtalet.  ta upp det med din kompis också.Grattis till äktenskapet och huset
    Är man inte med i facket så innebär inte kollektivavtalet för en själv lr??

Ts; vet ej vad du kan göra eftersom du inte är fackligt ansluten.....har ingen aning om vad du kan få för hjälp då...
  • Anonym (Knäckt)

Tack för era svar och engagemang för lilla mig.

Ska prata med min kompis, juristen, imorgon. I'll keep you posted!

• Anonym (hrm)
    Anonym (Knäckt) skrev 2007-06-05 01:17:54 följande:
    I'll keep you posted!
    o du fick för svar???
Svar på tråden Blev uppsagd idag, vad har jag för rättigheter!?!?!