• Anonym

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

För mig är de viktigt med en manlig förebild.

• Anonym

Jag tycker typ lika som Ärtan05.
    Jag kanske inte har så mycket erfarenhet i frågan men de är så jag tycker iaf.

• Anonym

Mitt bonasbarns mamma är lesbisk och lever i en relation med en annan kvinna. Självfallet är homosexuella lika bra föräldrar som andra och jag skulle utan tvekan kunna tänka mig detta.
    Är anonym eftersom jag inte vill "hänga ut" ngn anhörig.

• Anonym

Har inte läst igenom hela tråden ännu. Om något skulle hända mig så skulle det kännas ganska naturligt att "ge" mina barn till min lillasyster. Ganska nyligen berättade min syster att hon är homosexuell, men mitt beslut att lämna dem till henne känns fortfarande helt rätt. Har inte ens reflekterat över att bara för att hon "har blivit" homosexuell så skulle jag ändra åsikt. Det är ju inte så att hon på något sätt har förändrats sen jag fick veta. Jag tror och litar på att hon skulle uppfostra barnen lika bra som jag. Hon skulle nog också se till att de fick de förebilder de behöver, t.ex. manliga.

Jag väljer att vara anonym då min syster "kom ut" ganska nyligen och jag tycker att det är hennes ensak att berätta för omvärlden i den takt hon vill.

• Anonym

Min åsikt är ganska enkel.

Ett par som vill ha barn ska få adoptera. Ett par som älskar barn ska få adoptera. Ingen diskriminering där. Sexuell läggning är helt ovidkommande, även vid insemination.

Däremot kan jag ha vissa tvivel när det gäller ensamstående som vill inseminera. Jag tycker man ska vara två vid insemination och inte ha något val, t ex eftersom homosexuella kan ha svårt att adoptera från många länder. Däremot är det väl jättebra om ett barn kan adopteras av en ensamstående som längtar efter barn.
    Lät det klurigt?

• Anonym

Yiskah:
    Du har så rätt. Bisarrt att jämföra incest och homosexuella - vilken förnedring för alla som anser att incest är sjukt (de allra flesta tror jag).

• Anonym

Homosex skadar ingen, det gör incest.

• Anonym

Beklagar, men enligt TS var det väl ok att vara anonym. Jag smusslar inte med det alls, men vill vara anonym av andra privata skäl. Det är inte lämpligt för mig att ta parti men jag har ju en åsikt. Är det ok?

• Anonym

kan tillägga att det är av yrkesmässiga skäl.

• Anonym

Utopia
    Ok, "sjukt" var slarvigt, förlåt då. Men jag vet var ordet incest står för.

Och låt mig säga som så, att om det inte är sjukt rent medicinskt, så tillåts inte incest eftersom det är just skadligt för samhället och dess strukturer.

En parantes bara: "Pedofili är en sjukt". Även detta påstående är omtvistat - normalt eller sjukligt? Sjukdom är inte bara biologiska störningar men också sociala konstruktioner.
    Dessa konstruktioner, så att säga "sociala" störningar, är just de som påverkar vårt samhälle negativt, t ex genom att skapa dysfunktionella relationer. En biologiskt frisk person kan vara socialt dysfunktionell, ha en icke normativ relation och i detta hänseende "sjuk/störd = onormal".

I Sverige som de allra flesta länder och samhällen anses incest vara en olaglig handling eftersom det skulle innebära att barn av syskon skulle tillåtas. Dessa barn skulle inte vara särskilt livsdugliga. (nu hårddrar jag resonemanget, men för tydlighetens skull..) Därtill är barnet i vissa fall en potentiell partner om föräldrarna anser incest ok. Vad tycker man om det då?

Homosexualitet anses i dagens Sverige inte vara onormalt eller sjukt. Jag tror därför inte heller att barnet skulle fara illa av att leva i en regnbågsfamilj.

• Anonym

"Pedofili är sjukt" ska det ju va..

• Anonym

En av religionens främsta uppgifter är och har varit att bibehålla balans och upprätthålla en viss ordning. Altså att skapa vissa samhällsnormer för att uppnå ett visst syfte, t ex reproduktion.

I fallet reproduktion ansågs incest och homosexualitet vara ett hot mot samhällets reproduktion och skulle därför bekämpas.

Eftersom vårt samhälle inte behöver oroa sig för låg reproduktion är homosexualitet idag inget hot. Incest är däremot ett hot p g a inavel, det kommer vi inte ifrån.

... om man nu vill bry sig om religionen och inte vill tänka själv .

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in