*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
hörrni, ni som jag ser är online nu, kom in i chatten!
hörrni, ni som jag ser är online nu, kom in i chatten!
Hejsan!
Här kommer jag och blandar mig i diskussionen! Som du skrev DaCiss verkar det vara jättemånga som är homosexuella nuförtiden. Och jag håller med, det verkar vara en modefluga! Framförallt bland kändisar/artister, så tror man att man framstår lite coolare om man går ut med att vara homo/bisexuell, att man är ok med att experimentera. Och jag tycker att de allesammans verkar vara en sorglig samling vilsna varelser...
Jag håller nämligen med Fatima. Sex är enlige min tro något heligt som endast får förekomma mellan man och hustru, lagligt vigda. Äktenskapet är instiftat av Gud för män och kvinnor. Barn ska få växa upp under dessa omständigheter och inte i hem som inte vilar på den mer stabila grund som äktenskapet trots allt ger.
Många tycker nog att jag är gammeldags. Men jag tror att det finns en visdom häri. Jag är kristen och tror att Gud tänkt ut familjen att fungera så här av en orsak. Att vi blir lyckliga människor om vi får en trygg barndom i stabila hem.
Nu hävdar säkert många att homopar åxå kan ge ett tryggt hem. Jag har hört och läst statestik som talar emot det. Men jag vill inte trampa någon på tårna. Jag vill bara förstöka uttrycka hur jag tänker och många andra kristna och muslimer med mig.
Jag tror i vilket fall som helst att Gud älskar alla människor, oavsett vad de gör. Sedan älskar han inte alltid det som vi gör, men han slutar aldrig älska oss, för vi är hans skapelse.
/ Lillevi
oj kära nån!
Jag får förklara mig: Jag menade inte alla homosexuella!
Jag menar många som sitter i TV och säger att de kanske eventuellt är lite bi osv för att sälja en skiva till eller två... nån som förstår vad jag menar??
hmm.. jag är väl lite klumpig i mitt ordval...
men detta som är diskuteras är så accepterat i vårt land att alla har svårt att förstå att det finns människor (ganska många) som inte håller med. Hela den muslimska världen och den katolska världen... och många andra kristna. Jag vill be om ursäkt för mitt klumpiga sätt att inleda... och den som startade tråden ville ju ha förklaringar... så som sagt: Förlåt mitt ordval.
Just eftersom jag tror på att man visa vad som helst med statestik beroende på hur man vrider på det lät jag det va. Men jag var på ett föredrag med en professor Richard Wilkins och han drog en massa statestik som han samlat under en massa år. Jag har åxå läst sånt som talar mot hans arbete.
Men om man inte tror på Gud blir det väldigt svårt, om inte omöjligt, att förstå hur jag tänker. Så jag tror ni får fortsätta diskussionen själva, för jag vill inte riskera att göra fler grodor och bli missförstådd...
Det finns kända, homosexuella människor som jag beundrar på olika sätt därför att de har talang, så återigen: ursäkta mitt ordval.
och angående vad Fatima sa:
diskussionen kring blockeringar är väl mycket väsentlig i sammanhanget! För om man har en blockering emot homopar av en eller annan anledning så vill man kanske inte lämna bort barn till dom? Och då har fatima länge fört en diskussion om hur dessa blockeringar uppstår och vart man ska dra gränsen...
Tycker det Pokemon säger är jätteintressant.
"Sexualitet är ju inte bara sexuellt umgänge. Sexualitet är också en attraktion, ja det innefattar så mycket mer är sex. Och visst om man anser att all attraktion är okej, är då allt sexuellt umgänge också okej? Gränserna är svåra att dra och alla har egna uppfattningar. Vad ÄR sex och vad är sexualitet, och ska de behandlas lika?"
All atraktion är inte okej enligt lag. Vuxna människor som attraheras av barn accepteras inte, utan det ses som ett mycket allvarligt brott och där finns det väl ingen som inte håller med. Vem bestämmer vart de andra gränserna går? Ja, så länge som attraktionen inte skadar någon är det tillåten enligt lag. Biblen och Koranen sträcker sig lite längre än detta livet och därför ser de lite annorlunda på vart gränserna ska dras. Men de gränserna ska absolut inte gälla för alla! När religion blir lag hamnar ett samhälle fel. Religion ska vara frivilligt, precis som Pokemon säger. Den allmänna lagen ska skydda medborgare, inte tvinga dem till att leva efter något de inte tror på. eller hur?
Och här hamnar vår diskussion, när den juridiska lagen och lagen baserad på tro möts... spännande.