• Lamia

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

För att svara på TS fråga, i en diskussion som verkar utvecklats till en religionsdiskussion och en fråga om homosexuellas vara eller icke vara, så :
    Ja, jag skulle tänka mig att låta ett homosexuellt par ta hand om mitt/mina barn.
    Lika väl som ett heterosexuellt par.
    Det är väl inte läggningen som gör en till en bra förälder?
    Jag lever själv i ett lesbiskt förhållande och har barn,
    och skulle vi båda gå bort, skulle jag vilja att barnen fick vara
    med någon i ens nära familj i första hand - eller nära vänner.
    Är det ingen möjlighet så är det den familj som är mest lämpad att föra vidare våra värderingar jag skulle välja.
    Någon som har respekt för människors lika värde, oavsätt kön,
    läggning, färg eller tro.
    Jag skulle inte välja bort den _heterosexuella_ familjen av princip, (som någon annan skrev här inne) - så barnen får det som de är vana vid. Våra barn är ju vana att bo med två kvinnor.....

• Lamia

Som Pamela skriver, tycker jag denna debatten är kränkande och diskrimenerande och har totalt spårat ur från det som var TS huvudfråga: "Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?" Det har blivit en fråga där man utifrån religiös vinkel forsöker bevisa hur fel och onaturligt det är med homosexualitet och man man drar paraleller med incestuösa förhållanden.

• Lamia

Fatima, jag har följt med i denna tråden ett tag även om jag själv inte har skrivit, så jag har en rätt så bra bild av vad som diskuterats.
    Skapa förståelse för varandras gränser uppnår man knappast genom att hänvisa till högra makter och heliga böcker och prata om homosexuella och incestuösa förhållanden i samma andetag...

• Lamia

fatima skriver:
    "Som jag skrivit tidigare, det handlar inte BARA om mor o far när man av rekigösa skäl väljer det hetro paret.
    Det handlar om att man tycker de sexuella blockeringarna är Gudomliga och man vill att ens barn skall lära sig vilka sexuella blockeringar som är sunda."

Vilka sexuella blockeringar som är sunda? Tror du vi homosexuella bjuder med barnen inn i sängkammaren eller? Påverkar det min förmåga som förälder att jag delar säng med en kvinna? Tar mina barn skada? Knappast!

• Lamia

fatima:
    Jag vet redan varfor VISSA troende drar gränsen vid äktenskap o barn. Det står i den bok ni väljer att följa.

• Lamia

DaCiss
    Jag tycker inte det verkar som om fatima har svårt att tala för sig ?
    Hon kan säkert utdjupa sina fördomar själv..

• Lamia

DaCiss:
    "Hmm det verkar inte vara accepterat att fatima har sin åsikt här.
    Folk kommer med såna kommentarer om att hon får stå för sina
    fördomar ifred. Men det ska vara helt accepterat att de flesta här tycker syskonkärlek är så äckligt och hemskt och det ens utan motivation?
    Varför får ni tycka så om den saken men fatima verkar inte få tycka
    som hon gör?"

Jag har inte sagt ett ord om vad jag tycker om syskonkärlek. Det hör inte hit, och är inte det diskussionen handlar om. Det har endast blivit ett medel att driva denna diskussionen. (För vad jag kan förstå av inläggen tycker inte heller Fatima det är okej med incest..eller?)
    Det jag opponerar mig mot är att man i syfte att "forsöka få oss fatta" hur onaturligt homosexuallitet är, drar paralleller om incestförhållanden ,ständigt drar upp sexuella blockeringar av olika slag,otrohet, kryddar med lite religion och förklarar att det är för att "skapa förståelse för varandras gränser"

• Lamia

Utopia
    Jag har inte bara läst de sista sidorna..jag har läst långt bakåt, och ett bra tag bara läst innan jag började skriva här.
    Jag klankar inte ner på fatimas tro, har inte med ett ord talat illa om Islam.
    Det jag derimot ser är att fatima använder SIN tro som ett legitimt sätt att bevisa hur onaturligt homosexuallitet är.Också genom att dra till med något som hon tydligen heller INTE tycker är okej, incest mellan syskon, forsöker hon att få oss att förstå hur illa dette är. Jag tycker inte hennes argument är det dugg respektfulla. Som homosexuell och förälder känner jag mig kränkt o ledsen av mycket som har blivit uttalat här inne.

• Lamia

Pamela
    Om ordet gay - intressant info, det hade jag faktisk ingen aning om själv..

• Lamia

DaCiss
    hela mitt citat lyder:
    "Det jag opponerar mig mot är att MAN i syfte att "forsöka få oss fatta" hur onaturligt homosexuallitet är, drar paralleller om incestförhållanden ,ständigt drar upp sexuella blockeringar av olika slag,otrohet, kryddar med lite religion och förklarar att det är för att "skapa förståelse för varandras gränser"

Jag säger inte att DU skulle sagt allt detta. Det är uttalanden som blivit gjorda här inne helt enkelt!

Utopia och andra
    Jag förstår att det kan vara svårt för andra människor att förstå djupet
    av sorg och kränkning många av oss i denna diskussionen har känt.
    Man blir mött med total förvåning över att vi känner på detta sätt.
    "Lite stryk får dem tåla!" eller?
    För man menar inget illa, så då är det bara att gilla läget?
    Vem bestämmer vad en kränkning är?
    Är det inte den som känner sig utsatt, eller är det rätta att andra sätter gränserna?
    Är det legitimt att kalla en svart person "neger" om den känner sig kränkt av ordet?
    Nej se, det är en helt annan diskussion...eller är det?

Yiskah
    Jag förstår hur du tänker och vad du menar, och varför du känner dig upprörd, för som du säger - det som ältas är helt irrellevant i denna debatt!
    Temat var ju om man skulle välja homosexuell - eller heterofamilj om man var tvungen att låta nån annan ta hand om ens barn.

• Lamia

Tristan:
    "Du kan inte skydda dig från "värden" med hjälp av en religion, däremot kanske från ditt eget ansvar......."

Instämmer

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in