• SandvikenMamma

Timmisar: Vill ni alltid jobba?

Jag går på timmar på Hemtjänsten och får jobba rätt mycket. Mobiln ringer stup i ett och jag går ständigt på min vakt för att kunna rycka in om någon ringer.

Nu har jag jobbat många dagar i sträck, och imorse kände jag att jag inte alls var sugen att gå ut idag på förmiddagen! Än har inte mobilen ringt, men jag kan inte slappna av förrän kl 8.00.

Hur känner ni andra timmisar? Vill ni alltid jobba? Tackar ni nej om ni inte orkar?

Jag vill inte gärna tacka nej, för då kanske dem ringer någon annan nästa gång... Och då kanske jag skulle kunna jobba.

• Svar på tråden Timmisar: Vill ni alltid jobba?
  • Jennyrockar

Näe jag jobbade timmis kände jag likadant, det var sällan jag tackade nej eftersom jag var beroende av varenda pass. Man vet ju inte om resten av månaden blir helt utan jobb.

Ibland när jag hade varit ute å festat kanske eller hade nåt annat inbokat sen tidigare så tackade jag nej, men annars sa jag alltid ja.

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • annica26

Hej sandvikenmamma: ja att vara timmis är inge vidare, kan inte heller säga nej och åker oftast och jobbar med kort varsel, man är orolig att dom kanske inte ringer till en nästa gång.
    Det gäller att man trivs på sitt jobb att man känner att man vill åka och jobba..=)

Jag trivs så otroligt bra och tycker det är himla skoj när man får jobba, men dels vill man ju ha pengar oxå..

hur trivs du på hemtjänsten..?hur mycket får du jobba..?

• Miiiaaa

Jag jobbade JÄMT när jag var timmis. 48 helger på ett år tex. Dubbelpass varje helg. Men jag var 19 år och ville tjäna pengar, vilket jag oxå gjorde, som gräs!

När man har familj har jag full förståelse för att man inte vill jobba jämt, även om det kan vara svårt att säga nej. Jag vill fortfarande jobba JÄMT. Men nu orkar jag inte. Gravid v.19.

• annica26

Ja varje helg är inge ovaligt när man är timmis...jobbar oxå nästan lika mycket nu..=)

Miiiaaa:vad jobbar du med..?

• miagbg

Är precis som dig. Tar alltid ledigt dom dagarna jag vill vara ledig i förväg, sen "räknar" jag alltid med jobb. Får de flesta turerna i förväg är någon enstaka tur i månaden jag blir inringd på morgonen men då står jag redo!

• septbebis

Jag tackar ja till allt jag kan ta. Men just nu är telefonen tyst eftersom det är lite att göra på mitt jobb. (hemtjänsten).

• vaniljbullen

Jag tackar nej om jag har något annat inplanerat. Men i övrigt försöker jag jobba så mkt jag kan. Nu har jag iofs hamnat i en svacka så jag mår dåligt (depression) men, jag vill ju ändå jobba litegrann.. Sen är det ju snart sommar, så då går man ju på sommarvik, så då har man ju ett fast schema i två månader - en enorm skillnad!

Jag har upplevt att det är väldigt olika på olika ställen. Här så är det helt okej att tacka nej och de ringer tillbaka ändå, däremot på ett annat ställe fick en timvikarie veta att hon inte kunde räkna med att hon skulle vara ledig, utan får jobba även om det är femte helgen.. Då känns det ju sådär halvbra, får man säga. Men nu är jag inte där längre, efter att också blivit bemött som en trasa för att jag var vikarie...

• vaniljbullen

Jag tackar nej om jag har något annat inplanerat. Men i övrigt försöker jag jobba så mkt jag kan. Nu har jag iofs hamnat i en svacka så jag mår dåligt (depression) men, jag vill ju ändå jobba litegrann.. Sen är det ju snart sommar, så då går man ju på sommarvik, så då har man ju ett fast schema i två månader - en enorm skillnad!

Jag har upplevt att det är väldigt olika på olika ställen. Här så är det helt okej att tacka nej och de ringer tillbaka ändå, däremot på ett annat ställe fick en timvikarie veta att hon inte kunde räkna med att hon skulle vara ledig, utan får jobba även om det är femte helgen.. Då känns det ju sådär halvbra, får man säga. Men nu är jag inte där längre, efter att också blivit bemött som en trasa för att jag var vikarie...

• septbebis

Glömde ju en sak... På mitt jobb har vi en kalender där man får skriva in vilka dagar man kan jobba. Det tycker jag är bra.

• aktuelle

man vill ju jobba för att få jobba så mycket som möjligt (vet ju inte om det blir mindre sen så då måste man passa på) men sen vissa dagar känner man sig kanske mindre pepp, men "måste" ändå för att inte gå miste om något eller att få mindre chans att få in en fot..

• Casper2004

Jag e timmis inom hemtjänsten i stan och jag tackar ofta nej om jag inte kan jobba när dom ringer!man kan ju ha andra planer för dagen!just nu går jag på rad och det är skönt å ha schema!

• vaniljbullen

septbebis - Vilken bra grej! Det verkar hemskt smidigt!

• Pink Rose

Jag jobbar också inom hemtjänsten, och har sagt nej flera gånger nu. Vilket jag inte gjorde på tidigare arbetsplatser.

Har jobbat låååånga skift varenda dag, sedan i tisdags i förra veckan. Idag är jag äntligen helt ledig. Personligen så mår jag inte bra av att jobba massvis i värmen, och sitta i en bil x antal timmar per dag (norrbotten/sommar=brukare som kan vara 5 mil bort enkel resa).

Det är inte ditt fel om det blir dåligt med folk (även om det lätt kan låta så), visst kan man säga ja ibland men inte hela tiden. Du måste ju få din egen lediga tid för att må bra och kunna göra ett bra jobb.

• Miiiaaa

annica 26: Sjuksköterska i hemsjukvård.

• Hästtokigmamma33

Jag jobbar som timmanställd men får ett schema som jag och min schef sammanställer så att det ska passa mig, och dom vet att jag tar max 75%, och nåt extra om ingen annan absolut inte vill jobba just då...

• MoReNiiTa

Jag jobbar också som timmis inom hemtjänsten. På personalscheman brukar vi skriva: xxx kan jobba idag.

Brukar nästan alltid jobba, men när jag inte orkar en dag skriver jag bara att jag inte kan, så slipper jag oroa mig för att de ska ringa kl 7 på morgonen!

• vänat

I börja när man är timmis tycker jag det känns svårae atttatcka nej om man verkligen inte vill eller rkar jobba. Men har däremot en tid hos exvis tandläkaren så brukar jag säga ja jag kan arbete men har tid hos tandläkere så i fall måste jag få börja en och halt timme senare eelre sluta en halv timma tigare beroewnde på när arbetspasset börjar och jag har min tid brukra dock inte ha vart några problem.

Har däremot arbete en längre period som timmis brukar jag köra med rakarör och säga nej jag har redan arbete ex 15 dagar i rad nu och behöver få mig en eler två ledigara dagar.

• pratglada tjejen

Ja usch,..verkar jobbigt med att vara timmis. Jag är barnflicka, de kan smsa och vilja byta tid två dar innan, dagen innan eller 2-3h innan! Sedan kan de fråga när vi lagt upp schema för en vecka om vi kan byta.. Det är ju lite kansigt, men vad gör manf ör pengar :P,..fast jag ska inte klaga, kan vara med och bestämma tider lite själv, och kan hitta på vad jag vill med plutten, så det är ju kul :D.
    Men kommer ev att vara timmis och barnflicka i augusti. Kommer väl att få en försmak i sommar då jag har schema på äldreboendet och kommer att vara som timmis-barnflicka istället ;)...

Jaja,.. jag får ju lite pengar varje månad iallafall! Men visst skulle jag vilja vara fast anställd på dagis, eller som barnflicka :D. Eller ja..äldreboende då!

Ha det bra! Kram

• SandvikenMamma

Hej, och tack för alla svar!
    Jag har inte varit in sen jag startade tråden, för jag har jobbat

Vi har också en bok där vi skriver i om vi kan/inte kan jobba. Idag skrev jag faktiskt i att jag inte kan jobba förmiddag varken imorgon eller på fredag, men jag kan ju bli inringd på kvällarna.

Men imorgon ska jag ta mig en välförtjänt sovmorgon Så hoppas jag att dom inte ringer alltför tidigt om dom nu ska ringa
    Jag känner mig mer jobbsugen nu iaf, än vad jag gjorde när jag startade tråden... Det är positivt Trivs väldigt bra på jobbet, även om det är skönt att kunna vara hemma emellanåt...

• Jennyrockar
    septbebis skrev 2007-06-05 11:05:32 följande:
    Glömde ju en sak... På mitt jobb har vi en kalender där man får skriva in vilka dagar man kan jobba. Det tycker jag är bra.
    Så har vi oxå, man kan skriva på samma sida som schemat vilket pass man kan jobba osv. Trodde alla arbetsplatser typ Landstinget å så med stora avdelningar å Stort behov av personal hade så!
    ~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
Svar på tråden Timmisar: Vill ni alltid jobba?