• filurar

Hur räknar man datum?

Jag har just plussat.

När jag skriver in på FL att senaste mensen startade den 28/4, så kommer det sedan ut på min graviditetsberäkning att graviditeten startade den 3/5. Jag trodde att man räknade från den senaste mensstarten. Varifrån kommer datumet 3/5 och vilken vecka är jag i egentligen?

• Svar på tråden Hur räknar man datum?
  • lurksmulan

Den räknar att du hade äl det datumet (jag tror det ska stå).
    Jag ska kolla vad det står på min egen....

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • lurksmulan

Såhär står det på min
    Uträkning utgår från dagens datum: Tis 5 jun 2007
      Din graviditet startade Sön 29 okt 2006
      Din menscykel är ca 26 dagar
      Du blev gravid ungefär Lör 11 nov 2006 (ägglossningen)

Du har gått 219 fulla dagar av 279
      Du är i vecka 32
      Du har gått 31 fulla veckor och 2 fulla dagar (v31+2)
      Du är i 7:e kalendermånaden
      Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden), läs mer här
      Du är i trimester tre
      Du har 60 dagar kvar till förlossning

Det stämmer iaf, så om din verkar vara liknande är det nog också rätt!

• filurar

Nja... Min poäng är alltså att jag skrev in att senaste mensen startade 28/4, och då drar den slutsatsen att "din graviditet startade" 3/5, d.v.s. motsvarande datumet 29:e oktober i din graviditet. Det är det datumet jag undrar hur de räknar fram, eftersom det är från det datumet de räknar vilken vecka jag är i, medan jag trodde att man skulle räkna veckorna från när senaste mensen startade.

• filurar

O.k., jag tror jag fattar nu, men lite konstigt är det. Den beräknar när graviditeten startar genom att titta både på senaste mens och på genomsnittlig menscykellängd. När jag skriver in en menscykel på 30 dagar så säger den att jag hade ägglossning den 16:e. Skriver jag däremot in en menscykel på 31 dagar, så har jag tydligen äggossning den 19:e! Underligt verktyg. Nu råkar jag dock veta när jag hadeägglossning, men det datumet kan jag inte få fram (eftersom det ligger mellan den 16:e och 19:e. Nåväl, några dagar hit eller dit spelar väl inte så stor roll. Jag är i ca vecka 5+0

• råttan07

du kan välja att den ska räkna ut från ägglossningdatumet, så borde det bli rätt (så gör jag).

• filurar

Ja, jag hittade sedan att man kunde göra det. Tack.

• filurar

Men det verkar inte gå att göra så i den personliga graviditetskalendern här, om man inte är plus-medlem eller vad det heter. Nåväl, datumen blir nästan rätt i alla fall. Underligt att vara gravid. Jag märker ingenting av det.

• lurksmulan

Egentligen spelar det inte så fasligt stor roll om det bara diffar på ett par dagar. De flesta flyttas lite fram eller tillbaka vid rutin-ul och sen kommer bäbisen ändå när den behagar...

Svar på tråden Hur räknar man datum?