• bubbly

Någon som vart Au pair?

Hej

Jag funderar på att åka iväg som au pair och undrar om någon har erfaranhetet om detta som vill dela med sig. Jag är nyficken på hur detta var för er vart ni har varit och hur ni tycker att förmedlingen har hjälpt er. Gärna om ni kan rekomendera olika förmedlingar.

Jag funderar på att åka till Usa.

• Svar på tråden Någon som vart Au pair?
  • bubbly

Ingen som har erfaranheter att dela med sig?

• AstraTrillian

Jag rekomenderar iallafall att åka genom förmedling då du kan få hjälp om det inte funkar. Jag åkte för evigheter sedan till Madrid utan förmedling och det gick inte så bra. Familjen höll intet avtal och hade ljugit om flera saker.

• MisstyLipps

Jag åkte privat till en familj i England är jag var 17 år. Det gck jättebra allting. Eftersom jag var studerande så betalade de både biljetten dit och hem. Lönen är ju dock skit. Jag fick ca 700:- i veckan, det var kanske i det minsta laget, men räkna inte med mer än 3500- 4000 i månaden. Oftast får man betalt veckovis.
    Jag kan rekommendera greataupair.com samt aupair-world.net, de två sidorna är de enda som jag tycker är bra, och jag provade rätt många innan jag kom på att de var bäst. Där finns familjer över hela världen som söker au-pairer och du kan skapa din egen profil med vad dina önskemål är och vad du skräver m.m.

Ska du ändå ta genom förmedling så rekommenderar jag "Peek-a-boo Au-pairs and Nannies". De brukar bl.a. ha annonser på arbetsförmedlingens hemsida. De har väldigt bra rykte och har för det mesta "rika" familjer som är väldigt professionella då de har haft flertalet au-pairer innan och vet vad de vill ha från en au-pair, en velig familj vill man inte hamna hos.

Hoppas det hjälpt dig ngt, annars får du gärna skriva till mig om du vill veta mer.

• Fröken Fräknig

Jag åkte som au pair till USA fast inte genom någon förmedling. Jag hittade en annons i vår dagstidning... Familjen var superbra så jag hade nog tur! Träffade en massa svenska/norska tjejer där och hade hur roligt som helst! :) Jag hade så roligt så jag blev kvar i nästan 6 år. *s* Fast jag var au pair 2,5 av de åren...

Jag var i två olika familjer och den andra familjen hittade jag genom kontakter som hade au pair. Jag hade en lön på 160 dollar/vecka (1994-1995) så jag tjänade nog rätt bra då.

Jag tycker du ska åka för det är en upplevelse och det ger erfarenhet. Jag skulle inte vilja vara utan mina år i USA då det gett mig skinn på näsan och att vara oberoende, vilket jag inte tror jag hade haft annars (inte på samma sätt i alla fall).

Nu hade jag möjlighet att prova fler yrken i USA, vilket var en bra erfarenhet.
    Mitt råd lyder: Åk! Men var medveten om att ibland kan man känna sig ensam och det är inte alltid roligt (men för det mesta är det roligt).

• bubbly

Fröken Fräknig

Vart var du då?
    Är det något man bör tänka på innan man åker som man inte får glömma? Hur gammal var du när du åkte?

• Fröken Fräknig

Jag var på två olika mindre orter söder om Boston. Det tog ca 40 minuter till Boston med bil. Jag var 19 år när jag åkte... då hade man falska leg och vi hade inga problem att komma in på den lokala puben eller andra nattklubbar.

Det man ska tänka på är väl att mman bör ha körkort, är man under 21 år så är det svårt att komma in på barer/nattklubbar.
    Just det med bil är ett måste! Man måste våga att köra i storstäder...

Åker du med en förmedling så hjälper de dig med det mesta + att du har en trygghet om något skulle hända. Åker du utan förmedling jobbar du olagligt och skulle något hända kan de skicka hem dig. Eftersom jag också läste på college så hade jag visum, så jag behövde inte vara så orolig.

Sök på nätet efter lite olika förmedlingar + kolla på arbetsförmedlingens hemsida så hittar du mer info.

• LC Star

Jag åkte med Go Aupair som har kontor i Stockholm bland annat. De var jättebra och jag hamnade hos en superbra familj som jag har kontakt med än idag. Den upplevelsen var jättebra för mig då jag växte väldigt mycket personligen och tog mer ansvar än jag någonsin gjort. Men det finns massor med frågor som du måste tänka på och bestämma innan du åker.

Svar på tråden Någon som vart Au pair?