• Micki

ragdoll

Hej!
    Är det någon här inne som har en Ragdoll? Vad väger den? Är det en hane eller hona? Har du några erfarenheter att dela med dig av,av dessa katter?

• Svar på tråden ragdoll
  • Arga Klara

Jag har en 3-årig hona som väger ca 4kg. Hon är väldigt tillgiven mot människor, men just den här är inte så förtjust i andra katter, även om det inte är typiskt för ragdoll.
    Hon är superkelig, jättesöt och lätthanterlig, i och med att dom blir så slappa när man hanterar dom. Hon är ganska klumpig, dålig på att hoppa och klättra, men det är ganska skönt Kan verkligen rekommendera ragdolls!

• Lurvenpajsaren

Det är helt sjukt att man framavlat en ras som med sitt genetiska fel "slappnar av" i famnen på människor. Helt sjukt! Ingen varelse är så ego och korkad som människan.

• Micki

Nussan-Tack för svaret! Jag har redan fastnat för raddolls,de är otroligt fina. Vi ska faktiskt åka och titta på en bebis idag

Lurvenpajsaren.Sån är människan,tyvärr. Men jag hoppas att våran kommande misse kommer att vilja slappna av i våran famn.

• Hiker

Lurvenpajsaren: För några år sedan gick det rykten om att ragdoll skulle ha en mutation som skulle göra att katten inte känner smärta och att musklerna automatiskt slappnar av när man tar i katten. Så är det INTE!

Ragdoll är helt enkelt en lugn och kelig kattras som i allmänhet tycker om människor och att bli ompysslad. Har ingen själv, men har träffat några och har kompisar som har ragdoll. Kompisarnas hane är väl inte dirakt kelig mot andra än husse och matte, men det beror troligen på att han fortfarande är avelshane och därmed inte kastrerad. Vet inte vad han väger, men han är hyfsat stor, och den fluffiga pälsen gör honom inte mindre precis!

• Arga Klara

Alltså.. dom KAN ju sprattla och streta emot om man tar upp dom, om de protesterar! De är inte helt hjälplösa!

Kom på en sak till, angående pälsen. Även om de är långhåriga, så är de extremt lättskötta. Hon får aldrig tovor, och behöver inte borstas ofta alls. Vi badar henne kanske en gång i halvåret, man ser på pälsen när den börjar 'dela på sig' att det är dags. Och att bada dom går lätt, hon gillar faktiskt vatten!

• Micki

I går va vi och tittade på en liten Ragdoll och i augusti flyttar han hem till oss,han är bara 2 veckor än så länge så det blir en lång väntan. Men han va så söt!!

• Majsan70

De är inte långhåriga, de är Semilånghåriga, därför de har så lättskött päls.

• Emmilou

Jag har fött upp ragdolls sedan 6 år tillbaka & det är inte ett genetiskt 'fel' att den har förmågan att slappna av i alla musklerna när man lyfter den. Det gör den självklart bara om den vill & vilka katter gör inte det??!!

Men man ska vara aktsam om det finns barn i lägre åldrar i familjen som kan behandla djur i allmänhet lite vårdslöst, att det tar väldigt lång tid innan en ragdoll börjar att söga ifrån. Därmed är det inte sagt att de inte känner smärta, som elaka rykten vill påstå.
    Detta kommer från ragdollens ursprung, Josephine - en vit semilånghårig huskatt som fick flera kullar om året. Hennes ungar var lite halvvilda - inte speciellt lätthanterliga. Men så blev Josephine påkörd & låg vid vägkanten i 2 dagar innan hon hittades. Men hon klarade sig mirakulöst nog & när hon tillfrisknat återvände honn & fortsatte att föda kattungar men nu var kattungarna mycket sociala & helt orädda mot människor.

Åter till din fråga, när honkatterna vuxit färdigt så väger hon ca. 3.5-5kg. Hanarna är något större & väger 6-8kg, kanske 9.
    Ragdollen växer väldigt långsamt & ryckigt & man säger att vid 3 år har den vuxit färdigt.

Hoppas att du fått lite hjälp i alla fall

• Emmilou

Glömde ju att tillägga att detta är en helt UNDERBAR ras!!!
    Jag har både haft birma & perser men inget slår ragdolls med sitt fantastiska temperament!

• nilla85

jag har en en hona som väger 6 kilo. "gena" är inte det minsta kelig och håller sig sör sig själv, tyvärr. finns bild i mitt galleri!

Svar på tråden ragdoll