• Hamstern

Hur stor chanser har jag?

Ska på anställningsintervju på torsdag, och jag är jättenervös! Jag vill så gärna ha jobbet - skulle bli totalt överlycklig om jag fick det!

Det tråkiga nu är att jag har svårt att tänka positivt... Jag tänker typ "det där kommer jag aldrig att få, det skulle vara för bra för att vara sant...", "de kallar bara dit mig "för att", egentligen har de redan bestämt sig för någon innan jag kommer dit.." osv...

Jag vill ju så gärna tror att jag har en bra chans att få detta jobb (det utstrålar ju bra självförtroende när jag väl är där!), men jag är så rädd för att bli besviken!

Så hur är det egentligen tror ni - hur stora chanser har man att få ett jobb om man blir kallad till intervju? Många jag pratat med säger att de "bara vill kolla" hur man är som person, och att det ska finnas väldigt goda chanser att få ett jobb om man blir kallad till intervju. Men som sagt... jag vet inte om de säger så bara för att lugna mig.

Lessen om detta blev snurrigt, men jag hoppas att ni förstår .

Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Hur stor chanser har jag?
  • Leonor

Det beror ju på vad det är för jobb, hur många sökanden de har och hur många de intervjuar.

Det är helt omöjligt att svara på det här.

Vad är det för jobb? Kräver de hög utbildning och meriter eller ingenting?

Det är stor skillnad på att intervjuas för jobb på ICA, som ekonomichef på ett företag, telefonist eller som idrottslärare.

• Leonor
    Willhellmina skrev 2007-06-06 00:46:22 följande:
    Tror att arbetsgivare är så upptagna att de inte har tid att bara "kolla". Hade de inte varit uppriktigt intresserade av just dig så hade du inte blivit kallad!!! Lycka till!!!
    De kanske ska sålla bort 25 stycken för att ta med 10 på vidare intervju?

Inte helt ovanligt.

Det beror ju på vad det är för jobb.
  • Beatrize74

Den största faktorn som spelar in på om du får jobbet eller inte är inte utbildning, arbetslivserfarenhet eller personlig fallenhet för jobbet - utan det som spelar in mest är ditt självförtroende...att du verkar vara en rar, fin tjej som har en stadig och självsäker blick och som verkar veta vem hon själv är.

Och där gjorde jag det inte lättare för dig - det vet jag!

Skaffa dig en "themesong" vetja...hitta en sång som får DIG att känna dig på topp, som höjer ditt självförtroende.

Innan jag gick till intervjuen till mitt nuvarande jobb så hade jag gått en rask promenad och i huvudet nynnat på min favorit "kämparsång" av Barbra Streisand

Don't tell me not to live,
    Just sit and putter,
    Life's candy and the sun's
    A ball of butter.
    Don't bring around a cloud
    To rain on my parade.
    Don't tell me not to fly--
    I've simply got to.
    If someone takes a spill,
    It's me and not you.
    Who told you you're allowed
    To rain on my parade!
    I'll march my band out,
    I'll beat my drum,
    And if I'm fanned out,
    Your turn at bat, sir.
    At least I didn't fake it.
    Hat, sir, I guess I didn't make it!
    But whether I'm the rose
    Of sheer perfection,
    Or freckle on the nose
    Of life's complexion,
    The cinder or the shiny apple of its eye,
    I gotta fly once,
    I gotta try once,
    Only can die once, right, sir?
    Ooh, life is juicy,
    Juicy, and you'll see
    I'm gonna have my bite, sir!
    Get ready for me, love,
    'Cause I'm a "comer,"
    I simply gotta march,
    My heart's a drummer.
    Don't bring around a cloud
    To rain on my parade!
    I'm gonna live and live now,
    Get what I want--I know how,
    One roll for the whole shebang,
    One throw, that bell will go clang,
    Eye on the target--and wham--
    One shot, one gun shot, and bam--
    Hey, Mister Arnstein, here I am!

I'll march my band out,
    I will beat my drum,
    And if I'm fanned out,
    Your turn at bat, sir,
    At least I didn't fake it.
    Hat, sir, I guess I didn't make it.
    Get ready for me, love,
    'Cause I'm a "comer,"
    I simply gotta march,
    My heart's a drummer.
    Nobody, no, nobody
    Is gonna rain on my parade!

Hitta den som mest får DIG att räta på ryggen, kanske kan orden få dig att se lite mer övertygad ut om att just DU är den rätta när du träder in genom dörren!

• Hamstern

Tack för era svar! Och tack för lyckönskningarna!

Ja, jag ska verkligen göra allt för att hålla mig lugn så att jag kan utstråla det själförtroende som jag vet att jag har!

Jobbet är inom IT, och jag har redan innan jag skickade in ansökan frågat företaget om det är någon idé att jag söker eftersom jag inte riktigt hade de kunskaper som önskades i annonsen. Men de ville alltså att jag skulle skicka in den ändå, och efter några veckor nu så ringer de alltså o vill träffa mig!

Så ja, Leonor, det kan ju själlvfallet vara så som du säger, och jag vet att det är jättesvårt att svara på såklart. Men jag ville bara få höra lite konstruktiv pepp så att jag fixar detta nu!
    Men det är klart att man ska vara realistisk också!

De är också ute efter att få in tjejer i företaget, så jag hoppas att det kan ge mig en extra chans att få jobbet!

Åh, vad jag vill ha detta jobb! Skulle kännas som att vinna miljoner på lotto alltså!

Nu är det inte långt kvar...kl 10 imorn smäller det! *nervis*

• Hamstern

Ska hitta nån låt också som jag kan lyssna på när jag cyklar dit

• Rebekah84
    Hamstern skrev 2007-06-06 00:37:39 följande:
    Ska på anställningsintervju på torsdag, och jag är jättenervös! Jag vill så gärna ha jobbet - skulle bli totalt överlycklig om jag fick det! Det tråkiga nu är att jag har svårt att tänka positivt... Jag tänker typ "det där kommer jag aldrig att få, det skulle vara för bra för att vara sant...", "de kallar bara dit mig "för att", egentligen har de redan bestämt sig för någon innan jag kommer dit.." osv... Jag vill ju så gärna tror att jag har en bra chans att få detta jobb (det utstrålar ju bra självförtroende när jag väl är där!), men jag är så rädd för att bli besviken!Så hur är det egentligen tror ni - hur stora chanser har man att få ett jobb om man blir kallad till intervju? Många jag pratat med säger att de "bara vill kolla" hur man är som person, och att det ska finnas väldigt goda chanser att få ett jobb om man blir kallad till intervju. Men som sagt... jag vet inte om de säger så bara för att lugna mig.Lessen om detta blev snurrigt, men jag hoppas att ni förstår .Vad är era erfarenheter?
    Hej!! Är det inte vi som hade kontakt tidigare när du sökte jobb? KUL att du fått napp igen isåfall! där ser du de skriker efter dig !!! Lycka till och skit samma att du inte kan allt de vill du ska kunna, säg bara att du är beredd att lära dig det då och att du lär dig snabbt!

Lycka till!
    I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.
  • Erese

Jag var på arbetsintervjuv förra veckan och imorgon ska jag till baka för att träffa personalren som jag ev kommer att arbeta med. HAr ej fått något klar tecken på att jag fått arbetet, men jag anar att det är ganska så bra att bli kallad två gånger. Eller vad tror ni? Jag hoppas också så mycket att jag får arbetet annars så står jag arbetslös till hösten

( Lycko spark i baken till dig) Det kommer nog gå bra.

Ett välldigt bra tips som jag alltid brukar köra med, är att försöka hitta något som man har gemensamt med intervjuvaren förutom jobbet. JAg har aldrig gått ifrån en sådan intervjuv utan att få en anställning

• Hamstern

Jo hej Rebecka! Det e samma jag . Hoppas nu äntligen att jag får ut något av detta napp! Blev ju inte så bra förra gången...haha

Erese
    Att bli kallad två ggr måste ju vara jättebra ju! Förstår att det betyder mycket att få jobb, jag hoppas verkligen att det går bra för dig!

Ja..nu börjar det bli riktigt pirrigt alltså!

Ska ta till mig allas lyckosparkar och ta ett djupt andetag så att jag kan sova lugnt inatt!

Svar på tråden Hur stor chanser har jag?