• Fantaci

Skillnad på mjuk och hård lift?

Jag försöker ge mih in i djungeln med barnvagnar.

Vad är det för skillnad på mjuk och hård lift? Behöver man båda? Om man bara behöver en, vilken ska då prioriteras?

Vad betyder duo?

Om jag vill ha en barnvagn för nyfödd bebis som sen ska kunna göras om till sittdel, är det en kombivagn?

Jag är mycket tacksam för svar!!! Jag känner mig helt vilsen i pannkakan!!!

• Svar på tråden Skillnad på mjuk och hård lift?
  • JejjaLi

Att hitta barnvagn är verkligen en djungel =)

Som det låter är hårdliften hård (kanter) och mjukliften mjuk. Sen så är det en smaksak vilken man gillar bäst och man behöver bara en av dom.
    Mjukliften är oftast lite mindre, men det gör den även lite smidigare att bära osv. Det kan vara bra om man bor i lägenhet och måste bära upp och ner för trappor. De går ofta att göra om mjukliften till åkpåse också när barnet blivit större.

Hårdliften är däremot lite större och luftigare, lite mer ombonad kan den även tyckas vara.

Kolla in Emmaljungas hemsida, där finns det bilder på båda, men mjukliften kallas där "duolift".

• Lillgangstern

Den hårda liften e ju mer som en säng. den har hårda kanter å e bättre att bädda i. det blir mer plats.
    Rekomnderar hård framför mjuk!

Duo är en separat liggdel och en separat sittdel som byts ut på samma chassi.

Kombi å duo är båda från nyfödd, bara att i kombin har du en hårdlift i en sittdel. (eller mjuklift!)

Fick jag med allt?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas ♥¸.?°´¯) ♥
  • Babalu

Ah, det är en djungel! Hårdlift och mjuklift är två olika alternativ för samma sak. Vi har testat både. Hårdliften är lite stabilare när man ska lyfta barnet i den än vad mjukliften är. I hårdliften har man en extra säng till barnet var man än är och man kan bädda runt bebisen med mjuka filtar och dyl. På vintern behöver man dock komplettera hårdliften med något för att hålla värmen på barnet.

Mjukliften är inte lika stabil som hårdliften, men vi lyfte i den med. Den är oftast något mindre och kan senare göras om till åkpåse (som en värmande säck att stoppa i det större, sittande barnet i). En mjuklift är oftast varmare än en hårdlift. Man stoppar inte i extra filtar utan drar igen dragkedjan.

Vi använde hårdliften på sommaren och mjukliften på vinter. Jag bar sonen i mjukliften tills han var ca 9 månader, och då hade vi en rätt så "liten" mjuklift. De flesta barn vill inte ligga ner i vagnen när de är så stora.

I stort sett är hård/mjuklift en smakfråga. Jag tyckte hårdliften var jättebra, men när jag testat mjukliften var jag lika nöjd med den! Fördelen med hårdliften tyckte jag var att det var lättare att bära runt en liten nyfödd i den, men samtidigt var den mest användbar på sommaren.

Det finns säkert lika många åsikter om ämnet som användare.

Vad gäller barnvagnar är det samma scenario, det finns 3 grundtyper om jag minns rätt, en rejäl liggvagn som man sedan kan sätta i en sittdel i. En där man kan byta liggdelen och sätta i en sittdel. En där man har en ren sittvagn som man sätter i en mjuklift i.

Fördelen med den första är att man har en rejäll ombonad vagn när man använder den som liggvagn, men sittdelen blir då lite liten och vagnen tung och klumpig. Den andra varianten har man två delar att byta mellan. den tredje varianten innebär en vagn som mest är anpassad för att fungera som sittvagn, men där man har en mindre mjuklift. Vidare så får man ofta böja sig längre ner, eftersom det är tänkt som sittvagn senare och då ska ju barnet så småningom ta sig i och ur vagnen själv. De två första varianterna är alltså lite högre och inte lika väl anpassade som sittvagnar.

Vi köpte en sittvagn med en mjuklift i (om jag är lite fel på det ovan kan jag den varianten bäst )

Lycka till i dungeln!

• keeks

hej... ser att du har ungefär samma problem som jag Fantaci, hade dock bestämt mig för en vagn med hårdlift och separat sittvagn... men nu när jag var klar började jag fundera på hur länge man har barnet i liggdelen?? någon som vet?? plus att nån här precis sa att chassit till den typen av vagn är högre.. bra för mig sämre för barnet när det är dags kliva i och ur själv... hmm... hjääälp

• Fantaci

Tack för alla bra svar!!! Det har givit mig lite svar på frågorna som jag hade. Mitt nästa steg blir besök i vagn affärer.

Tusen tack!

/Fantaci

• Lillasyster07

Vad ingen här har sagt är att du kan ha en åkpåse i hårdliften på vintern. Eller som vi har köpt en duo vagn, separat ligg och sitt del men på samma chassit.
    Och vår lill* kommer ligga i liggdelen över vintern å där går ledigt i en åkpåse precis som i en hårdlift!

På en duo vagn kommer automatiskt sittdelen lite lägre på chassit än liggdelen så jättehögt för barnet blir det inte ändå!

Svar på tråden Skillnad på mjuk och hård lift?