Ah, det är en djungel! Hårdlift och mjuklift är två olika alternativ för samma sak. Vi har testat både. Hårdliften är lite stabilare när man ska lyfta barnet i den än vad mjukliften är. I hårdliften har man en extra säng till barnet var man än är och man kan bädda runt bebisen med mjuka filtar och dyl. På vintern behöver man dock komplettera hårdliften med något för att hålla värmen på barnet.
Mjukliften är inte lika stabil som hårdliften, men vi lyfte i den med. Den är oftast något mindre och kan senare göras om till åkpåse (som en värmande säck att stoppa i det större, sittande barnet i). En mjuklift är oftast varmare än en hårdlift. Man stoppar inte i extra filtar utan drar igen dragkedjan.
Vi använde hårdliften på sommaren och mjukliften på vinter. Jag bar sonen i mjukliften tills han var ca 9 månader, och då hade vi en rätt så "liten" mjuklift. De flesta barn vill inte ligga ner i vagnen när de är så stora.
I stort sett är hård/mjuklift en smakfråga. Jag tyckte hårdliften var jättebra, men när jag testat mjukliften var jag lika nöjd med den!
Fördelen med hårdliften tyckte jag var att det var lättare att bära runt en liten nyfödd i den, men samtidigt var den mest användbar på sommaren.
Det finns säkert lika många åsikter om ämnet som användare.
Vad gäller barnvagnar är det samma scenario, det finns 3 grundtyper om jag minns rätt, en rejäl liggvagn som man sedan kan sätta i en sittdel i. En där man kan byta liggdelen och sätta i en sittdel. En där man har en ren sittvagn som man sätter i en mjuklift i.
Fördelen med den första är att man har en rejäll ombonad vagn när man använder den som liggvagn, men sittdelen blir då lite liten och vagnen tung och klumpig. Den andra varianten har man två delar att byta mellan. den tredje varianten innebär en vagn som mest är anpassad för att fungera som sittvagn, men där man har en mindre mjuklift. Vidare så får man ofta böja sig längre ner, eftersom det är tänkt som sittvagn senare och då ska ju barnet så småningom ta sig i och ur vagnen själv. De två första varianterna är alltså lite högre och inte lika väl anpassade som sittvagnar.
Vi köpte en sittvagn med en mjuklift i (om jag är lite fel på det ovan kan jag den varianten bäst
)
Lycka till i dungeln!