Utförsäljning av statliga bolag?? bra eller dåligt??
ja, som rubriken: vad tycker ni om utförsäljningen av statliga bolag typ Apoteket, vin&sprit, telia- sonera, vasakronan, nordea mfl?
ja, som rubriken: vad tycker ni om utförsäljningen av statliga bolag typ Apoteket, vin&sprit, telia- sonera, vasakronan, nordea mfl?
Ska vi, dvs staten, konkurrera ut privata företagare?
Är det verkligen helt jättebra?
Tycker staten ska äga så lite som möjligt, men det är väl så att systembolaget, svenska spel osv. bekostar mycket av välfärden.
Det gör ett rätt trist samhälle, att staten ska sprit och spelmonopol. Monopol över huvudtaget hämmar mångfalden i ett samhälle.
Det finns något som heter "allt med måtta". Tror att mer individuellt ansvar för sitt eget liv och välmående samt ökad mångfald i samhället, ger en ökad livsglädje för många.
Är ingen storkonsument av varken eller, men ibland tror jag överstatlighet är till mer skada än nytta.
Jag tycker att starköl, vin, sprit kunde få säljas i småbutiker och livsmedelshallar. Detta för att utöka servicen för den enskilda människan. Jag tror att de pengarna försäljningen skulle bringa in, kan vara avgörande för en närbutiks överlevnad. Kvartersbutiken är bekväm att ha nära för många. I en övergånsperiod skulle det kanske synas effekter på att tillgängligheten ökade, men jag tror de positiva sakerna skulle väga över.
Skatten på alkohol kunde vi sänka en aning, eftersom vi kunde sparka många systembolagsanställda och stänga de flesta såna butiker. De allra flesta kunde säkert få jobb inom privat sektor då stormarknaderna kommer behöva anställa fler för hanteringen av alkohol. Även bryggerier och övrigt skulle få en uppsving.
"Varför sälja företag som staten tjänar multum på?"
"Tycker staten ska äga så lite som möjligt, men det är väl så att systembolaget, svenska spel osv. bekostar mycket av välfärden."
Om man tittar på alternativintäkten och alternativkostnaden så får staten in väldigt mycket även om dessa organisationer skulle vara privatägda. Samtidigt får staten minskade kostnader och framförallt en mindre risk vid utförsäljing.
Det är inte så att privata företag inte bidrar med något överhuvudtaget.