• April Mamma

Ipren/ astma medicin

ÄR det ok att ge Ipren samtidigt som man har gett pulmicort/airomir ? Sonen har förlylningsastma och vi har i dag gett honom dessa astmamediciner 2 ggr. Han har nu fått hög feber och nyss lite feberfrossa, läste någonstans att man inte bör ge ipren vid astma..,men är det även vid förkylningsastma.
    Sonen är 2 år.

Någon som vet? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ipren/ astma medicin
  • susye

jo jag vet. ipren o liknade preparat kan förvärre astman o då även förkylningsastman. ge hellre alvedon

• Max mamma

Inte ipren till astmabarn-det gäller även förkylningsastma.

• listo

Det finns en typ av astma som brukar kallas "magnecylastma" och som innebär att man kan reagera väldigt kraftigt på läkemedel med acetylsalicylsyra (t.ex. Magnecyl) och ibuprofen (t.ex. Ipren).

Magnecylastma är rätt så ovanligt, men kan som sagt orsaka en kraftig reaktion. Magnecylastma förekommer nog i princip enbart hos personer med annan astma, det är därför det rekommenderas att man som astmatiker inte tar den typen av läkemedel.

• April Mamma

Jag ringde till sjukvårdsupplysningen och kvinnan jag pratade med sa att det var ok att ge ipren.
    Ipren kan framkalla astmaanfall hos personer med "vanlig astma.

Sonen hade nyss 40,7 i feber så jag hoppas att den går ner nu.

Tack ändå för era svar.

• susye

då är hon inte rättinformerad. har 3 barn med astma så jag vet. ha nu koll på killen så inte astman blir värre. varför har du ipren till honom? det kan ju ge magbesvär också som inte alvedon ger

• April Mamma
    susye skrev 2007-06-06 20:30:10 följande:
    då är hon inte rättinformerad. har 3 barn med astma så jag vet. ha nu koll på killen så inte astman blir värre. varför har du ipren till honom? det kan ju ge magbesvär också som inte alvedon ger
    Ok..det känns ju inte bra att hon som ska vara kunnig säger så...hmmm..?!

Har dina barn förkylningsastma?

Vi brukar alltid ge alvedon när han är sjuk men vi har helt missat att handla hem det, brukar alltid ha en förpackning hemma. Men nu hade jag bara Ipren hemma.

Ja, vi skall hålla koll på honom såklart, han hostar rätt mycket..får för mig att det har med den där iprenen men hostan brukar ju bli värre på kvällen.
  • susye

mina barns astma började som förkylningsastma men gick över i allergisk astma senare men de är fortfarande som värst då de är förkylda

Svar på tråden Ipren/ astma medicin