• jagälskarallaminabarn

Är fruktsocker lika onyttigt för tänderna som "vanligt" socker?

Hejsan!

I den här värmen vill mina tvillingar, som nu är 2 år, inte äta så väldigt mycket vilket jag absolut kan förstå (vatten får de dock i sig utan problem). Lite nu och då vill de ha frukt men nu frågar jag mig om det är lika illa för deras tänder att ge dem det som något med "vanligt" socker i då frukten ju innehåller fruktsocker? Samtidigt känns det som att det är bättre att de tar frukt o dyl än knappt något som blir fallet när det blir för varmt ute.

Finns det någon som har koll på detta med fruktsocker kontra "vanligt" socker vad gäller tänderna? Vore jättetacksam för svar. :) Vet att jag kan ringa Folktandvården, tänkte dock testa här först.

M V H Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005

• Svar på tråden Är fruktsocker lika onyttigt för tänderna som "vanligt" socker?
  • Rulltrappa

allt socker sliter på tänderna, men det finns ju socker naturligt i nästan allt. ger du mjölkprodukter finns det laktos i dem och ger du spannmål finns det maltos. däremot kan det röra sig om högre koncentration i frukten, men det finns ju mer eller mindre söta frukter.

• herilane

Fruktsocker är väl ungefär lika dåligt som vanligt socker. I ren form, det vill säga.
    Men formen i vilken de får sockret spelar roll. Att äta sirap med sked är värre för tänderna än att tugga i sig frukt. Sirap klibbar fast vid tänderna och ger bakterierna mat länge. I frukt är en del av sockret liksom "fast" i frukten och sväljs.

Man skulle kunna dricka en slurk vatten efter frukten för att skölja bort en del av sockret som blir kvar på tänderna.

Svar på tråden Är fruktsocker lika onyttigt för tänderna som "vanligt" socker?