• komamma

    Är det svårare att bli brun med hög solskyddfaktor?

    Jag har börjat använda solskyddsfaktor 30 tycker att jag inte får nån färg kan det bero på solkrämen?

  • Svar på tråden Är det svårare att bli brun med hög solskyddfaktor?
  • ludenben

    jag får ingen färg ens med faktor 4. ändå är jag ganska mörk med bra pigment. solar först så jag får lagom med färg och tar på solkräm sen annars är det ju ingen vits med att sola.

  • Pikku Enkeli

    Ja det är ju precis det krämen är till för, att solen ska ta mindre på huden.


    [[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Maya

    Man blir brun även om man solar med solskyddsfaktor men man slipper bränna sig och bli röd.

  • ludenben

    vilka man?? jag blir inte brun med ens den lägsta solskyddsfaktor- ändå är jag  brunhårig och bra pigment. solar tills jag fått den färg jag vill ha sen tar jag solkräm för att kunna fortsätta va i solen utan att bränna mig.

  • Minna07

    Ja, det stämmer helt och fullt ut. Använder man solskyddsfaktor 50 under två veckor i Thailand så är man i regel lika vit efter två veckor som då man kom dit. Men vilken faktor som är effektiv på vilken person är förstås olika.

    Man skyddas främst från att bli bränd då man använder solkräm, använder man högre solskyddsfaktor än vad osm behövs för att inte bli bränd så hindrar man även huden från att bli brun.

    Vad har du för hudtyp och vilken hårfärg, TS? Har du lätt för att bli brun eller bränner du dig lätt för att sedan bli vitbeige?

    Faktor 30 kan vara lite häftigt om man inte är rödhårig. Dra ner till faktor 16 och se vad osm händer.

  • komamma
    Minna07 skrev 2007-06-07 17:12:33 följande:
    Ja, det stämmer helt och fullt ut. Använder man solskyddsfaktor 50 under två veckor i Thailand så är man i regel lika vit efter två veckor som då man kom dit. Men vilken faktor som är effektiv på vilken person är förstås olika. Man skyddas främst från att bli bränd då man använder solkräm, använder man högre solskyddsfaktor än vad osm behövs för att inte bli bränd så hindrar man även huden från att bli brun.Vad har du för hudtyp och vilken hårfärg, TS? Har du lätt för att bli brun eller bränner du dig lätt för att sedan bli vitbeige?Faktor 30 kan vara lite häftigt om man inte är rödhårig. Dra ner till faktor 16 och se vad osm händer.
    jag är blond och har tidigare haft lätt för att bränna mig, men med den här krämen händer nada.
  • Indianica

    Nja, jag har solskyddsfaktor 40 i början när jag solar, sedan brukar jag ha 20-30 resten av sommaren. Har mkt mörka pigment jag ärvt, men är vintertid superblek och har jag ej solskydd blir jag röd som en kräfta eller om jag har typ har SPF 10. Men jag blir ändå rätt fort brun med SPF 40, det tar dock 1-2 veckor oftast beroende på vad man menar med brun.

    Nu har jag t ex kört med SPF 40 i tre dagar och är medelbrun, första dagen blev jag röd efter 10 (!!!) minuters utevisstelse och SPF 40, då fattar du kanske hur känslig min hud är. Sedan har jag jobbat i trädgården resterande tid och är alltså brun numera, man ser tydligt en vit "bikini" på kroppen. Men dte är klart, smörjer man med SPF 30 och jobbar på kontor och bara är ute en stund på lunchen så går det ju segt. Med SPF 30 och medelkänslig hud bör man väl vara ute en hel del i solen för att det inte ska ta jättelång tid att få färg. Mellan kl 11 och 14 tar solen mest *tipsar* Rekommenderar att du försöker med SPF 30 ett tag till, när du väl får färg kommer den bli jätte gyllene och fin

  • Atamon

    Visst det är fint att vara brun och det kanske tar lite längre tid att bli brun med solkräm men... det finns vinster också med kräm. Du bränner dig inte lika lätt, och det är bra att skydda huden mot förlitning
    Jämför inte med 80-talets (kokos) oljor som man hällde på sig för att steka sig riktigt. Då skulle man ju lika gärna kunna använda vanligt steksmör för att steka sig röd/brun...

    huden.nu/fragor/6643_Hur_fungerar_solskyddsfaktor
    www.expressen.se/1.711309
    www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/sv_FI/news_364/
    www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9929463.asp
    www.shenet.se/recept/solskydd.html

  • Indianica

    jag ska tillägga att et fåtal hudtyper KAN inte bli bruna. De blir röda/rosa eller inte färgade alls om man har SPF. Oftast rödhåriga personer. Är du en av dem TS, är det väl ändå så att en hög SPF är bättre än att huden skadas, för blir den röd är den redan skadad.

Svar på tråden Är det svårare att bli brun med hög solskyddfaktor?