• charmmiss

Tips på bra dammsugare.

Vår dammsugare har gått sönder och behöver köpa en snarast.
    Har kikat på Nilfisk P20/POWER, någon som har den och tycker den är bra.
    Eller är det någon som har en dammsugare som de är nöjda med och kan rekommendera.

• Svar på tråden Tips på bra dammsugare.
  • ludenben

vi har en LG turbo som vi är nöjda med. vi har katt å mängder med katthår så vi kan inte ha en sån där billig melissa eller nåt. Men denna vi har ni är superbra!!

• charmmiss

ok, tack för länken, electrolux ultra silence, är det något att ha, vill helst inte betala över 2000kr

• Ansapansa

electrolux ultra silence den har vi köpt nyligen, jag älskar den!
    det är en fröjd att dammsuga nu.
    den kostar inköp men i längen vinner man på. du kommer inte att behöva köpa ny på många år

• MajaMaria79

Miele är mitt tips. De är ganska dyra men håller i längden. Den enda som fungerat till våra 2 barn och 3 katter

• NoMatter

Jag har nyss fått en Siemens och jag är kär, guu vilken liten söt dammsugare. Jag som har jagat runt med en jätte i 16 år. Den nya är bra, den suger som den ska och den är lätt att få med sig upp flr trappen. Kostar en knapp tusenlapp på www.inwarehouse.se och då får man den hemkörd.

• SVejsan

MajaMaria79: " Miele är mitt tips. De är ganska dyra men håller i längden. Den enda som fungerat till våra 2 barn och 3 katter "

Av hur många provade dammsugare? Det kan vara en tillfällighet. Då statistiken du har troligen är något haltande...

Mina erfarenheter är att ur hållbarhetssynpunkt så räcker det med att undvika de billigaste "okända märkena".
    De väletablerade är indelade i olika koncerner där "slitdelarna" dvs motorerna /motorns kol är identiska oavsett prisklass i samma koncern men att man har olika god nogranhet när det gäller ihopsättningen...
    Så det gäller att hitta en med ett välutprovat "utanpåverk" för tillförlitlighet (och det får du även från tex volta... samma motorer som Elektrolux och AEG, de har dessutom tidigare sålt motorer till något asiatiskt märke)

Siemens miele och bosch kan jag tänka mig är inom samma koncern (orkar inte kolla upp)

(mina erfarenheter är grundade då jag tidigare jobbat med bla provning av dammsugare (säkerhet), det går inte att generellt såga eller hylla ett dammsugarmärke... allt beror på modellutförande )

Vad folk glömmer bort är också att viss underhåll krävs: till exempel att även byta/rengöra inre och yttre filter (innanför påslucka och vid utblås), sätts dessa igen så riskerar dammsugaren att överhettas.
    Hur många kan ärligt säga att de gör det?

• mammutten81

Jag har electrolux ultra silence och är väldigt nöjd med den!

• sigga

Jag håller med Ansapansa. Vi har en electrolux ultra silencer och den är verkligen sååå bra.Det är en ren fröjd att dammsuga nu. Vi har en långhårig katt och en strävhårig hund och alla hår åker med!

• Villebusen

Vi är oxå i dammsugar köpar tankar. Eftersom jag är allergiker och vi har hund så har vi ju lite krav. Vi ville helst ha ett tvättbart hepa filter. Vi har tittat runt lite och har ännu inte bestämt oss.. (hellre en fin semester än en dammsugare typ just nu) Det resultat vi kom fram till när man sökt runt lite på nätet samt pratat med lite försäljare så är PHILIPS inget att ha visst att de har hepa filter men då är inte resten av maskinen tät.

Ultra silencer är tyst men inte särskilt bra sug kraft. Finns många dammsugare i samma prisklass som låter LITE mer men suger mycket bättre.

Det gäller att titta runt och se efter vilka behov man är ute efter.

• SVejsan

Klickar ni vidare på omdirigeringen på länken jag skickade så finns även uppmätt sugeffekt inlagd!

Villebusen skrev:
    "Ultra silencer är tyst men inte särskilt bra sug kraft. Finns många dammsugare i samma prisklass som låter LITE mer men suger mycket bättre."

Och tittar man då på prisklassen så har ultrasilencern bra sugkraft...enligt tabellerna. Var har du hittat andra oberoende mätningar?

Tänk dock på att så fort man börjar fylla påsen så sjunker sugkraften, är påsen stor och man "tvärfyller" den så blir sugkraften väldigt mycket mindre... Om du jämför med en som har mindre påse? DVS Byt påse ofta!

Lit OT:
    Problemet med att ta fram en dammsugare som är tyst är just att folk inbillar sig att sugkraften är dålig just föra att den inte har samma "slörp" och då har electrolux ändå tagit in en "LJUDDESIGNER" för att få rätt "sound" (Jo det är sant!)

• charmmiss

ok, tack för svaren, men jag är nyfiken på om någon har Nilfisk P20/POWER (finns på siba för 1800kr)
    samma ljudnivå som electrolux ultra silencer, men högre sugeffekt och mycket större påsvolym, 4L jämfört med 2.5L

• mammutten81

Villbuse, jo, sugkraften är visst bra på ultra silence, MEN man kan ju höja eller sänka den själv!

• Esterella

Jag har nyss skaffat en Electrolux Twinclean och jag är så nöjd, inga påsar och den är så mycket bättre än vår förra skit dammsugare som var så ovanlig att man inte fick tag på rätt påsar + att den sög illa. 

Cogito, ergo sum
  • Villebusen

Det var en oberoende försäljare som sa det som samtidigt visade "kartongerna" och visade att de finns de i samma prisklass som har högre sugkraft än silencen....

Sedan går det ju alltid att tolka vad som menas med BRA sugkraft. Och vad man har för krav.

• charmmiss

jag har varit och pratat med tre olika säljare idag och konstigt nog var det ingen som rekommenderade electrolux ultra silencer.
    alla tre tyckte rent ut sagt att den var skit....hmmm?

• SVejsan

"Oberoende" säljare finns nog inte... Man vill ju sälja den med mest vinst Och jag är tämligen säker på att INGEN säljare på en "elstormarknad" kan alla sina dammsugare (och har använt alla nya modeller).

Jag är nog mest för oberoende tester där man mäter sugkraften och funktionaliteten...

"1200W / 1600W / 1800W ???"
    Att enbart titta på "watt"-effekten som dammsugaren tar från "eluttaget" är väldigt vilseledande... Dock gör många försäljare det, de säger att titta vad stark denna är...

Vad nästan ingen vet är att den angivna effekten får skilja sig med 25% från den uppmätta (enligt provningsstandarden)!! Detta uttnyttjas självklart av tillverkaren - de mäter upp effekten och sedan så skriver de upp den angivna effekten med +25 % (dvs räknar baklänges).

Kolla därför de oberoende testerna - de har bättre koll än vilken säljare som helst...

Säger man som säljare att något är skit så bör man ju motivera detta... Jag är skeptisk till säljare (märks det) - Varit med åtskilliga gånger dom pratar ner "testvinnare" pga av egna "ideer" - brukar själv vara övernogrann att sätta mig in hur "bra saker är" innan jag handlar dyra saker... Väg också in era egna erfarenheter och önskemål. Tex vikt, storlek, storlek på påsar, sladdlängd osv

Det enda jag frågar en säljare är om reklamationsfrekvensen.

Och än en gång: är damsugaren av konventionell typ dvs att man har påse som dammet sugs ner i så sjunker "sugkraften" allt efter att påsen fylls. Att ha för stor påse kan då innebära att man städar oeffektivt sista tredjedelen av påsvolymen dvs man får då inte upp allt. Vissa centraldamsugare och "cyklondamsugare" och sådana där man binder dammet i ett vattenbad fungerar dock på sådant sätt att man aldrig har någon påse som kan fyllas/sättas igen och sugeffekten är konstant.

Tror nog att E-lux Ultra silencer inte är marknadsledande men inte total skit heller.
    Nilfisken verkar bra, att de är någorlunda lätta uppskattas om man har trapp . Den verkar hög dock ... kan vara bilden som ger det intrycket men får du in den i städskåpet Och (!) får du tag i dammmsugarpåsar i närområdet (Ica,coop,willys)

Svar på tråden Tips på bra dammsugare.