Förskollärare, 3 viktiga frågor ni skulle ställa?
Om Ni fick fråga något om en förskoleverksamhet, vilka 3 frågor skulle Ni ställa? Om verksamheten, pedagogiken m.m
Om Ni fick fråga något om en förskoleverksamhet, vilka 3 frågor skulle Ni ställa? Om verksamheten, pedagogiken m.m
-Samlingen
Hur ser den ut,hur lång är den, är den varierande och delas barnen in i mindre grupper ibland. För mig är det viktigt att samlingen är stimulerande för barnen och att den inte blir för lång och tråkig. Samlingen bör inte vara mer än 20-30 min, småbarn har ganska svårt att sitta stilla länge.
-Utevistelse
Får barnen vara ute mycket? Minst 1½timme/dag, längre om vädret är bra. Även om det öser ner kan barnen gå ut en liten stund för att få frisk luft.
-Skapande och rörelse
Får barnen möjlighet att arbeta med händerna i olika material som färg, lera, papper osv. Hur ofta?
Har barnen rytmik/gymnastik? (Minst 1 gång/vecka.)
hej!
jag skulle nog ställa följande frågor. Pluggar själv till förskollärare och anser att detta är viktigt.
1. Vda gör ni för att tillgodose varje barn i verksamheten?
2. Hur arbetar ni för hållbar utveckling?
3. Hur ser ni på utevistelse?, rörelse, och barns utveckling?
får man fråga varför du undrar? *nyfiken*
Hur stora är barngrupper tycker jag är en stor o viktigt fråga efter som man inte kan gör ett bra arbete i hur stor barngrupp som helt och barne kommer dessutom i kläm o de är förtora barngrupper.
Hur stora är barngrupper tycker jag är en stor o viktigt fråga efter som man inte kan gör ett bra arbete i hur stor barngrupp som helt och barne kommer dessutom i kläm o de är förtora barngrupper.
Beror ju lite på varför man frågar :) Är det som förälder så hade dessa frågor varit prioriterde för mig:
1. Vad det är för rutiner, blöjbyten, mattider mm.
2. Utevistelsen, hur ser den ut och hur mycket är ni ute
3. Utflykter, lämnas gården/förskolan för att utforska omgivningen så som skogen eller en lekpark en bit bort.
Däremot är det för att jag ska jobba på förskolan så har jag andra frågor, nämligen:
1. Tema, arbetas det tematiskt?
2. Samarbete mellan avdelningarna, ex. ålders indelade grupper?
3. Aktiviteter och rutiner?
Ja ungefär så, tror jag. Sen beror det ju även på vilken förskola det är. Kanske man känner till den sen innan då har man kanske andra frågor.