• soffe75

omföderska - tydliga tecken på förlossning?

Förra gången jag födde märkte jag aldrig att min slempropp "lossnade" o jag hade inte heller ngn direkt blödning. Det började med värkar på morgonen och sedan åkte vi in sent på kvällen. Min fråga är nu hur jag ska veta att förlossningen är på g om utan slempropp och vattenavgång.

Är nämligen lite nervös att man ska stanna hemma för länge och inte tyda tecknen rätt eftersom jag hört att det kan gå väldigt snabbt som omföderska. Förra gången tog det 4 timmar från öppen 4 cm.
    Erfarenheter? Var det likadant för er eller hur blev det?

• Svar på tråden omföderska - tydliga tecken på förlossning?
  • Novus

Oj, vad det låter lik min första förlossning. Däremot märkte jag av slemproppen, men det är inget säkert tecken på att förlossningen börjar då den kan släppa flera veckor innan.
    Värkarna började 01.15 på natten och vi kom in 6.45. Var då öppen 3 cm. En timme senare var jag öppen 4 cm och timmen efter det 10 cm och dottern föddes 10.18. De sa till oss att vi skulle komma in ganska tidigt vid nästa förlossning då den kan gå ännu snabbare. Så vi var inte hemma länge när värkarna började med andra barnet. När de började bli relativt regelbundna (kanske 6-8 minuter mellan) åkte vi in och sonen är född 4 timmar efter det. Den gången märkte jag aldrig slempropp eller vatten så vi fick gå efter värkarna

Svar på tråden omföderska - tydliga tecken på förlossning?